Usb-kabel voor AFPD

• Topicstarter Topicstarter Tom Berends
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
T

Tom Berends

Guest
Hoe kan ik komen aan een usb-kabel voor Win-XP naar mijn Futaba FX-14? Is er een schema voor zodat ik iets zelf in elkaar kan zetten? Of is er ook een pic nodig?
Alvast bedankt!

Voor AFPD de luxe heb je een zgn. dongle (stukje hardware tussen de usb kabel) nodig om het programma te draaien.

Ik weet dat het ook anders kan maar dan moet je maar eens googlen.....

Hai Walter, je kunt wel schuchter doen over de parallelle aansluiting, maar hij is wel simpel te maken, kost slechts enkele euro's en werkt gewoon perfect!! :lol: :lol:

Die parallelle aansluiting is inderdaad erg simpel te maken lijkt mij. Maar heb ik dan toch nog een dongle nodig? Wat is dat trouwens? Ik heb al een pic van Mike Roberts voor een compoort-aansluiting t.b.v. FMS. ( http://www.customelectronics.co.uk/fmspic.htm ) Kan ik daar nog wat mee?

De dongle heb je altijd nodig....

(Behalve als je een gekraakte AFPD bezit want dan kijkt de software niet meer of de dongle aanwezig is bij het opstarten...)

Compoort of parallel poort is bij de Deluxe versie alleen nog maar te gebruiken met een extra programma als PPJoy dat het signaal in de computer vertaald naar een USB signaal, AFPD 'kijkt' namelijk alleen naar de USB poort...

Veel info op www.rc-sim.de

wrobijns zei:

op mijn computer kan alleen de seriele poort,
kan de print ook werken met de seriele poort? zoja, hoe ziet de schakeling er dan uit?
images

alvast bedankt.

Bij een serieele poort heb een een PIC nodig (programmeerbaar IC)
Maar er staan in deze tak van het forum ook veel verwijzingen naar een variant die werkt via de soundcard. Dan ben je er ook.
Zelf heb ik deze nooit geprobeerd overigens....

TOM,
Een Dongle is een electronische beveiliging.
De software zoekt naar die complexe apparaatje voordat hij de software start. Heb je die niet, dan start de software niet.
Sommige dongles kun je omzeilen door de software dusdanig aan te passen dat de dongle niet meer wordt gezocht.

Ik heb al een pic van Mike Roberts voor een compoort-aansluiting t.b.v. FMS. ( http://www.customelectronics.co.uk/fmspic.htm ) Kan ik daar nog wat mee?
Als dit ding zich aanmeldt als Joystick onder Windows, JA.
Mits je de dongle omzeilt of software gebruikt die het niet nodig heeft.
BV:
- FMS
- Clearview: http://www.rcflightsim.com/download.html
(Werkende demo, en best leuk)

Huibert zei:
Hai Walter, je kunt wel schuchter doen over de parallelle aansluiting, maar hij is wel simpel te maken, kost slechts enkele euro's en werkt gewoon perfect!! :lol: :lol:
THANX !!!
Ik ben blij dat je er lol van hebt :!:

ik heb alleen een vrouwen versie parallel op mijn computer, kan ik die dan gebruiken? wel vreemd trouwens dat ik geen normale paralelle poort heb.
ik heb al een sim kabel voor een walkera zender, maar die kan niet op een mx-12 lijtk mij.

Aan de PC kant:
Vrouwtje = solide blok met gaatjes er in = Parallelle poort
Mannetje = 25 pinnetjes = 25pins-COM poort (redelijk ouderwets)
...................9 pinnetjes = 9pins-COM poort (tegenwoordig nog soms aanwezig)

Ik kon zo snel geen plaatje vinden maar volgens jouw beschrijving heb je gewoon een parallelle poort.
Dus kun je het kabeltje zelf maken.

dan heb ik toch een paralelle poort! :D
dat wordt solderen dus, stom van me dat ik dacht dat ik het verkeerde geslacht paralel had :oops:

bedankt voor je antwoorden in iedergeval.

ik heb de schakeling gemaakt (een c547b ipv bc547 dan wel), maar helaas werkt het niet. ik heb de stappen gevolgt, en de joystick toe gevoegd, maar toch herkent de pc niks. komt dat misschien door de iets andere transistor? en moet de mx-12 eerst aanstaan en dan de kabel erin, of eerst de kabel er in zodat de zender vanzelf aan gaat?
als ik op ppcom klik zegt hij dat er geen virtuele joystick zou zijn toegevoegt. hoe moeten de options staan trouwens rechtsonderin het controlpanel?

Weet je zeker dat het een NPN transistor is ?
En heb je de transistor goed aangesloten? Bij het plaatje van de stekker staat "10=emitter en 18=ground/collector" Dit is de juiste aansluiting.
Bij hezelfde plaatje staat namenlijk bij de transistor de letters anders/verkeerd!!
Succes

ach, das jammer :(
Ik had niet door dat je een MX-12 had.
De parallelle schakeling werkt niet goed hiermee (mijn ervaring)
Op één of andere manier is het signaal te zwak en het signaal stopt ook als er geen goede "weerstand" aan hangt.
Ik heb hem maximaal 2 seconden aan de gang gehad met variaties in de weerstand.

Maar je had ook een Walkera?
Daarmee zou de schakeling wel moeten werken :P

Je zou misschien nog de NPN2222 transistor kunnen proberen.
Maar aangezien ik niet exact weet wat het "probleem" met de MX12 is weet ik niet of dit zal helpen.
Zo ja, Laat het weten.

Huibert zei:
Bij hezelfde plaatje staat namenlijk bij de transistor de letters anders/verkeerd!!
Succes

Dit heb ik laatst aangepast toen ik dit ook zag :wink:
De huidige versie op de site is gecorrigeerd.

wrobijns zei:
Je zou misschien nog de NPN2222 transistor kunnen proberen.
Maar aangezien ik niet exact weet wat het "probleem" met de MX12 is weet ik niet of dit zal helpen.
Zo ja, Laat het weten.

ik haal morgen dan een NPN2222 transistor bij de electronica boer, zouden ze daar (Riton heet de winkel) denk je ook een paralelle man verkopen? ik heb nu gewoon 2 draadjes in het vrouwtje op mijn pc gestopt, maar dat is natuurlijk niet optimaal.

Pjotrrr zei:
De dongle heb je altijd nodig....

(Behalve als je een gekraakte AFPD bezit want dan kijkt de software niet meer of de dongle aanwezig is bij het opstarten...)

Compoort of parallel poort is bij de Deluxe versie alleen nog maar te gebruiken met een extra programma als PPJoy dat het signaal in de computer vertaald naar een USB signaal, AFPD 'kijkt' namelijk alleen naar de USB poort...

Veel info op www.rc-sim.de
Ik heb mijn DF04 remote aangesloten via de COM poort op de PC en ik heb ook PPJoy, maar hoe kan ik instellen dat hij het om moet zetten in USB? Aangezien AFPD geen remote herkent... En ik heb de illegale versie :oops: maar heb ik dan ook nog die dongle nodig? En zo ja, hoe kom ik daar aan??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back