USS Arizona 1/200 => RC!

Puffin

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Allereerst ik beken..... ik kon het niet laten... echt niet....sorry!
Wel de schuld van firsttimer natuurlijk die me hier op wees, dat dan weer wel.

full

Trumpeter USS Arizona BB39 1/200

TRUMPETER?china?????

Item No 03701
USS Arizona BB-39 1941
Scale 1:200
Length: 926.6mm Width: 162.4mm
Total Parts 1048pcs
Metal Parts Gun barrel*12,chain,shaft,screw
Photo Etched Parts 4 pcs
34 sprues and upper hull,lower hull and deck
Slide molded upper hull and lower hull
Deck pattern finely rendered.
Contains 12 pcs metal main gun barrels, metal shaft, screw.
Accura

Gezien de foto's her en der op internet is dit een uitdaging voor een RC conversie - type geen wind, geen golven model. Ben nu rustig info aan het verzamelen. Google maar op kleurschema, dan is er een hoop uit te zoeken.
Onderstaande link is van iemand die de kit net heeft, zodra mijne er is ga ik ook foto's van maken. een boekje is via ebay ook onderweg.

http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=2&t=62452

https://shop.modellmarine.de/product_info.php?products_id=1255

Zodra zij binnen is meer nieuws en foto's

Laatst bewerkt door een moderator:
mompel mompel, zit ie eerst mij te pushen koop dat ding, wat ik absoluut niet langs SWMBO krijg, koopt hij hem stiekem zelf.

voorlopig eerst eens dat wat nog op de helling staat afmaken, dan zien we wel verder.

Jij niet helemaal snappe hé Je kunt 'm toch ook door je SWMBO laten kopen, kerstkadootje of 5/12 actie........koop jij iets leuks voor je SWMBO. Altijd iemand mede verantwoordelijk maken.......doe ik toch ook!

Hij is binnen!!!

Als ik zelf eerst ben uitgekwijld en de bezorger weer op de been heb van 't sjouwen ga ik foto's maken. Wat is ie grooooooooooot.. en zwaar. Dat gaat een klus worden.

Succes met de bouw

Hoi, ik ben ook bezig met een Arizona, maar dan in 1:72. bouw-uss-arizona

Is inderdaad een mooi oud slagschip. ben ook bezig hem RC te maken, daarnaast ben ik tussendoor bezig met een ander schip, nl de Yamato(131,5 cm) in 1:200. yamato-schaal-1-200-a
Ook RC, er zitten 4x Speed 195 motoren in van graupner(dus iedere schroefas heeft zijn eigen motor), heb er al mee proef gevaren, schaalsnelheid is iets te hoog met de schroeven(4x) rond 25 mm. misschien heb je iets aan mijn tip wat de aandrijving betreft

groeten,
willie

Ben er nog niet helemaal uit hoe wat. De eerste zorg is het gewicht, de toegang en waterdichtheid is zeer simpel. Echter het grijs is nu al zwaarder dan de rode helft. Dus topzwaar. Ik denk dat ik stiekem een verwijderbare kiel maak. Hoe is dat met de Yamato??

Geen kiel nodig

De Arizona is net als de Yamato ontzettend breed in verhouding met de lengte, ik heb in de Yamato een 6V 10 Amp. accu in liggen + de ontvanger accu, en nog kwam het schip niet op de waterlijn te liggen(hij was dus te licht), er moest nog de nodige ballast bij om hem goed op de WL te krijgen. Zorg wel dat je de accu(s) zo laag mogelijk in de romp aanbrengt. leg ze plat. Dus maak je geen zorgen wat een kiel betreft, deze is echt niet nodig. Reken het gewicht uit van de Arizona met de volgende formule:

Lengte op de waterlijn in DM X de grootste breedte van de romp op de waterlijn in DM X de diepgang van de romp in DM X 0,7(0,5 voorslankere schepen of plezier vaartuigen).

Dus voorbeeld:

Model van 1 M lang, 10 CM breed, diepgang van 4 CM.

10 DM X 1 DM X 0,4 DM X 0,7 = 2,8 KG

Hopelijk heb je iets aan mijn informatie.

Groeten,
Willie

Jajajajaja foto's volgen, morgen nog even bij daglicht, hij zo groot dat ik teveel afstand moet nemen, en het is iets te donker voor echt mooi.

Conclusie tot zover: KOPEN>>>KOPEN!!!!

Het is zeker voor de 1:700 bouwers behoorlijk grof, nee laat ik het anders zeggen, het detail is super en de delen zijn meer dan degelijk, te degelijk wat een gewicht. Loodzwaar plastic. Super verpakking op de dunne delen in de sprue's zit een stukje zacht schuim geplakt en over alles is nagedacht. Wat ik bedoel met grof is de stevigheid van de onderdelen t.o.v. de grote, en zonder dat het lomp lijkt.... Super!! Ik twijfelde of het RC geschikt is zonder concessies te doen aan de onderdelen.... Zeker te doen. Op wat dun mast werk na is alles te gebruiken met redelijke robuustheid.

Ter vergelijking met de Italeri 1/35 Schnellboot is dit plastic 10x beter. Dunne delen had ik vervangen door messing, hoeft hier bijna niet. Het voelt aan als een 1/72 model maar toch is niets buiten proporties in 1/200. Daarom mijn angst dat 80% van het plastic gewicht boven de waterlijn zit.... en dat is veel heel veel.

Een paar gekke dingen alvast. Onder de waterlijn geen enkel detail. Het roer is ruk de scharnier zit gegoten aan het roer en de achtersteven is daar lomp. De schroefas openingen zijn mosterlijk groot. Waarom? In de romp zitten steuntjes voor motoren en andere zaken. Onder deks zit bij elk geschut ook steuntjes voor schroeven. Het ziet ernaar uit dat zo goed als alles is voorbereid op besturing. Ik heb zelfs het idee dat door de klikbare scheiding tussen de rompdelen. er een speelgoed bovendeel in de RTR RC hoek bovenop kan. Hetzelfde als ze met de 1/24 T34 tank hebben gedaan, een detail kit en een RC variant. Dit verklaart het gebrek aan detail in de onderste helft. Daarboven is alles echt super en tot in detail. Ik zal kijken of ik van die voorbereidingen gebruik kan maken.

Zoals gezegt de romp is in twee helften op de waterlijn. Voor en achter vier schroeven, later niet meer toegankelijk, aan de zijkant 4 klik stukjes. Er zit een opstaande rand op het rode deel en een gleuf op het grijze deel. De boeg en hek zijn voorzien van een dicht gedeelte vanwege de schroeven, das mooi behalve voor de roer besturing.

Wat gaat het plan worden tot nu toe.

Ik behoud de splitsing van de romp en vervang de schroeven door magneten. De klikstukjes worden ook magneten. De rode onderkant krijgt een verhoogde binnen romp met een waterdichte deksel, een soort WTC. De boeg worden twee dichte compartimenten 1 in het rode gedeelte en 1 in de boven romp. Achter niet dat wordt semie WTC vanwege het roer.

Nu mijn grootse idee: Ik ga ook een 5 mm hoge kopie maken van de bovenste rand van de rode helft. Deze monteer ik in een mooi zee diorama. De echte helft krijgt de RC componenten en past in een la onder het diorama. Een kwestie van overzetten van de bovenkant van statisch naar RC. De bovenkant krijgt alleen een paar mini servo's voor al het geschut en een paar ledje's. In het diorama een paar servo testers voor de geschuts servo's. Kortom het plan is mooi op het water mooi op de kast! Tevens is het diorama onderdeel van de transport kist, die neem ik dus mee in het hele project.

Wat een nepkiel betreft, of die nodig is? ik denk voor rustig water niet, echter gezien de vlakke onderkant en de geringe diepgang is het wel een schommel bak met enige golfslag. Ook bij bochten zal het best ruig worden.
Ik hou er denk ik wel rekening mee om makkelijk een nep kiel te plaatsen maar dat is meer voor het vaargedrag
en dan voor de noodzaak. Het zou lastig zijn dit achteraf mooi te doen. Ik denk aan een plexiglas doorzichtige kiel die men neer kan draaien...... better save then sorry in dit geval.

Op wat stabiliteit vraagtekens is mijn conclusie zeer goed te doen voor RC, beter nog dan de Italeri Schnellboot. Echter een hoop te doen en te detaileren.

Morgen foto's dus!

Laatst bewerkt:
Ik lees net dat de verbouwing van de schuur tot hobbyruimte weer een jaartje is uitgesteld...

Ik wacht nog even op de Bismarck in 1:150...

Dit is het winter project, de schuur is uitgesteld tot de lente, ook ivm met de buren die meedoen qua verbouwing...

Goed de foto's:

Alles en meer op: Trumpeter USS Arizona 1/200 conversion to RC - Maarten Flederus (puffin)'s Photos

Goed de heftruck is weer in de schuur... uitpakken...
full

Als eerste natuurlijk de romp inspecteren:
full

En een overzicht op de kleinste delen en etsdelen na:
full

En een vergelijk met de S100 (het perspectief is gunstig natuurlijk voor de Arizona)
full

En wat detail:
full

full

full

Het "O" zo foute roer:
full

De achtersteven... beetje lomp onder de waterlijn...
full

De bevestiging van de romp helften. Let op de extra punten voor kennelijk RC materiaal:
full

Ook onder elk geschut extra bevestiging voor iets???
full

Zo en nu eerst verder uitpakken en uitdenken hoe en wat

zo , weer een rondje door de stad overleeft, en dit keer met lege handen weer thuis :)

Ziet er goed uit Maarten, en gezien al die extra openingen en bevestigings punten, zou het mij inderdaad niet verbazen dat deze straks ook als RC kit in de winkel ligt.

Voorlopig bij in huis geen plaats voor, eerst de hobby zolder eens inrichten

Zo een paar updates, heeft even geduurt maar het is ook een boel plastic en een hoop uitvogel werk hoe en wat.

Allereerst de verhoogde binnenbak, de boven romp gaat er met magneten op.
full

De achterzijde wordt een aparte kamer voor de roer servo in het bovenste gedeelte
zit een luchtkamer voor het geval dat.
full

En de magneetjes...
full

Een kopie van de onderste romp helft voor straks op het diorama. Het wordt een combie van statisch en RC
full

Het voor kasteel is zo goed als af, een hoop werk om de voorste richtingszoeker te
laten draaien. Twee kleine servo tandwielen laten hem meer als 230 graden draaien.
Daarvoor heb ik de verdieping eronder met 0,5mm verhoogd ander zouden de tandwielen dwars door het raam gaan.
full

full

De as van de richtingszoeker loopt net achter het zoeklicht
full

En hetzelfde gemier met een verstopte as in de poot van de achter mast. De 4 lichten zouden ook gaan draaien en werken, is wel gelukt maar zo wiebelig dat het toch vast wordt, wel werkend natuurlijk.
full

Nog een overzicht met de voormast, deze moet nog wat verlichting krijgen e.d.
full

Detail van de anker kettingen.
full

En een totaal overzicht van het dek tot nu toe, moet nog lak op en een hele berg kleine onderdeeltjes
full

Deze dus (en nog tig andere)
full

Tot zover de vorderingen. Niet zichtbaar nog is een mechanisch systeem om alles te laten draaien naar een doel toe terwijl de rest in een neutraal stand blijft staan.

De rest van de foto's staan op mijn site!

Mmmm valt nog weinig te zien, de enige techniek die erin zit zijn de magneetjes en de twee tandwielen in bij de range finder. Motoren en servo's laten nog even op zich wachten. Had de zender en ontvanger ook uit elkaar voor uitbreiding. De rest van de techniek ligt op de tekentafel en in losse onderdelen. Wacht ook nog op wat spulletjes.

En een detail van de tandwielen

full

Richting zoeker

Dit is geen richting zoeker maar een buis met spiegels om de afstand te bepalen tot het doel, dit werd door gegeven aan de geschutstorens om raak te schieten
grt
Hawser

Dat klopt, het Engels is "range finder" vrij vertaald afstands vinder. Type foutje aan mijn kant, is ook geen echt redelijk nederlandse term voor. Overigens hebben ze vaak een dubbel functie richting en afstand in één, vrij logisch.

Back