USS Nimitz

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Germt, 13 apr 2011.

  1. Germt

    Germt Guest

    Hij is binnen!!!!!!!!:yes:
    Een joekel van een doos.
    Nu nog de vliegtuigsetjes van de F-18 Hornet, F-14 Tomcat en de Prowler's.
    Verder nog even wachten op de photo-etched onderdelen en de extra zeer gedetailleerde decal set, en we kunnen er straks aan beginnen.
    Met hout bouw heb ik meer dan voldoende ervaring, en heb ooit wel eens de F-18 en de F-14 SCHAAL 1:32 gebouwd van Tamiya.
    Dus deze Nimitz moet zeker lukken.
    Zal hier en daar wel even wat adviezen nodig hebben, maar die vindt ik hier wel.
    Nu eerst verder met het bekijken van detailfoto's van dit model op het internet, en lezen van bouwverslagen, ook die vindt je genoeg op het net.
    Nog even uitzoeken hoe je de foto's op dit forum krijgt, dan ik de liefhebbers op de hoogte houden.
    Groet, en tot spoedig
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2011
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Hieronder een filmpje hoe je foto's moet plaatsen:



    Succes met de bouw!!!!

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Germt

    Germt Guest

    Loop eigenlijk al tegen het eerste probleem aan, niet met de bouw, maar met het verzamelen van de extra onderdelen.:confused:
    Dacht dat ik hem gevonden had bij Mol, maar zij hebben het niet.
    Het gaat om de decal set van GMM.
    Deze set heeft vele extra nummers, logo's, strepen e.d, speciaal voor 1:350 vliegdekschepen.
    Het geeft de mogelijkheid om het model te voorzien van een mooie en complete deck-layout.
    Het gaat om nr: 350-8D van GMM.
    Wil pas aan de bouw beginnen, als ik alle onderdelen binnen heb, een goede voorbereiding is volgens mij nog steeds het halve werk
    Iemand een idee waar ik deze in Nederland kan bestellen.:help:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2011
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik geef je niet veel kans, ik heb in het verleden wel eens wat gezocht. Maar wellicht is dat veranderd. Anders in VS bestellen, je kan met PayPal betalen en de verzendkosten zullen wel niet vreselijk hoog zijn.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  5. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    zal vanavond even kijken heb eventueel ook nog wel decals liggen 1/350 van gmm volgens mij ook nog van de nimitz

    gr
    Koos
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Is zelf maken niet een optie. Ik heb zelf (nog) geen ervaring, maar voor de Rotterdam heb ik wel alvast een setje voor de inkjet printer van Air Color Technik (ACT) bij Airbrush Almere aangeschaft, omdat ik daar wel positieve verhalen over gehoord en gelezen heb. Je moet dan natuurlijk wel de ontwerpen hebben en een zekere ervaring met tekenprogramma's.

    Voor mijzelf duurt het nog wel even voordat de "ondergrond" waar ze op moeten komen zo ver af is dat er decals op kunnen!!!

    Groet,

    Ad Bakker
     
  7. Germt

    Germt Guest

    Heeft iemand ervaring met de Revell Plasto, om naden te vullen, vroeger gebruikte ik Putty van Tamiya, maar die schijnt hier niet meer verkocht te mogen worden, met dank aan Brussel!!
    Misschien heeft iemand een nog beter alternatief?
     
  8. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Hallo,

    wat op foto staat heb ik nog liggen misschien zit er iets voor je tussen.
    het zijn decals van de airwings en van het schip, zoals je ziet is er een enkele decal uit
    Laat maar even weten als je intresse hebt

    [​IMG]

    gr
    Koos
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Heeft iemand ervaring met de Revell Plasto, om naden te vullen, vroeger gebruikte ik Putty van Tamiya, maar die schijnt hier niet meer verkocht te mogen worden, met dank aan Brussel!!
    Misschien heeft iemand een nog beter alternatief?
     
  10. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    IK gebruik veel Magic Sculp. Dit zit in een tube met een dun spuitmondje zodat je het goed kan doseren. Je kan het met een beetje vocht op je vinger gladstrijken en als het uitgehard is kan je het zonder problemen schuren. Het is bij de betere modelbouwzaken te verkrijgen,

    vrgr
    Rob
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Voor kleinere naden is het wel geschikt vind ik, droogt wel heel snel maar krimp is minimaal. Voor opvullen van grotere volumes gebruik ik Milliput putty, dat is 2 componenten kneedbaar materiaal en heeft iets van boetseerklei. Is na uitharding wel heel goed schuurbaar.
     
  12. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Germt,

    voor die decalset van GMM zou je eens kunnen kijken bij Naval Models: Website Naval Models

    Ik heb daar in het verleden ook iets van GMM besteld. Goede service.


    Groeten,

    Rob
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.614
    Locatie:
    Betuwe
    Tamiya Putty heb ik kort geleden nog een aantal tubes van zien liggen...
    Volgens mij bij Hobma Modelbouw in elst.

    Voor andere putty's:
    Kijk eens op het forum van de TWENOT. Die mannen bouwen complete tanks van putty, lijkt het soms...
     
  14. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Auto plamuur van alabastine is nagenoeg hetzelfde, vermengd makkelijk met plastic lijm of met een beetje thinner, schuurt goed. Mijn tube is nu bijna 5 jaar oud, veel gebruikt en een beetje te hard. Duidelijk aan vervanging toe, zo ie je maar weer hoelang je er mee kan doen.
     
  15. Germt

    Germt Guest

    Update

    Even een update en een paar vragen, en een algemeen dank voor de behulpzame antwoorden tot nu toe op dit prachtige forum.
    Het begon met de zoektocht naar de USS Enterprise van Tamiya, het werd de USS Nimitz van Trumpeter.
    Het wordt dus de Big E (Enterprise) dankzij een forumlid die hem nog ongebouwd had liggen.
    Ik weet ook niet hoe het komt, maar heb gewoon iets met de Big "E"
    Heb er nu dus 2.
    Het zal er op neer komen dat ik het hangardek van de Nimitz verbouw en in de "E" bouw.
    Verdere onderdelen kan ik ook gebruiken.
    Enfin, ik zie het wel, heb nu dus bijna alles in huis.
    Heb via een forumlid decals kunnen overnemen, en heb inderdaad bij Navalmodels het complete specifieke Enterprise decal sheet kunnen bestellen.
    Ook de putty, Plasto heb ik.
    Nu even een paar vragen:
    1) Er bestaat een soort lak om straks het dek met de decals te fixeren, zodat de decals niet meer loslaten en zonder de lak op het dek e.d. te laten verkleuren, is een soort blanke lak.
    Wie kan mij zeggen wat dat is?
    2) Het wordt gezegd dat het vliegdek 2 kleuren heeft, de hoofdbaan is donkerder dan de rest van het dek? Is dit juist? Kan het op de vele foto's niet direct zien.
    Heeft iemand een idee, of er spuitbussen bestaan die de rompkleur hebben, weet het nummer niet, en kom daar dus ook niet goed uit.
    3) Is het noodzakelijk om de grotere delen zoals vliegdek, romp e.d. eerst met primer te spuiten.
    Er volgen vast nog meer vragen, maar dat is voor later.
    Alvast mijn hartelijke dank.
    Germt
     
  16. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Hallo Germt,

    op vraag 2 kan ik je wel antwoord geven, het dek heeft maar 1 kleur alleen doe hoofd baan lijkt soms iets donkerder door alle strepen van de vliegtuigbanden
    hier onder op de foto's kun je het zien

    [​IMG]

    [​IMG]

    gr
    Koos
     
  17. Germt

    Germt Guest

    Kleuren Enterprise / Nimitz

    Vooral de foto van het bovenaanzicht is duidelijk, ik kon het op mijn eigen foto's niet goed zien.
    Dank, deze vraag heeft dus nu al een antwoord.
    Blijft de vraag over de lak over bijvoorbeeld het dek , blanke lak dus, om de decals te beschermen.
    Wie heeft hier een goede tip???
    En dan het moeilijkste:
    Rompgrijs, zowel in een potje, als in een spuitbus????
    Ik weet gewoon niet hoe ik anders de kleine delen op de romp moet spuiten, want bij inhammen raak je volgens mij de kant niet.
    Je hebt bijvoorbeeld :
    Seegrau donker in een potje en Seegrau mittel in een spuitbus, maar kan dus geen 2 identieke marine kleuren vinden in zowel potje als spuitbus:evil:

    Of is leegspuiten van een spuitbus in een potje een optie:help:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 apr 2011
  18. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.614
    Locatie:
    Betuwe
    Wellicht ik...
    De kleurlaag is meestal mat of hooguit eiglans.
    Daaroverheen, liefst over het gehele oppervlak een laag blanke glanslak.
    Dan de decals daarop.
    Vervolgens de decals "sealen" met matte of hooguit halfmatte lak.
    Voordeel: geen verkleuring ter plaatse van de decals en een dubbele laklaag op je model. Is, zeker voor een varend model, érg prettig.

    Nee. Hooguit voor hele kleine hoekjes, en dan nog moet je onmiddellijk de kwast ter hand nemen, anders is je verf al droog. En áls je een spuitbus in een potje spuit, zorg dat het potje (juist tijdens het spuiten!!) zo dicht mogelijk is. Dus: een limonaderietje o.i.d. op de spuitbus, en in een potje spuiten wat aan de bovenzijde ook dicht is, behalve de opening waar dat rietje doorheen steekt.
    En buiten doen, want het wordt gegarandeerd een kliederboel.

    Verder zal ik me niet wagen aan opmerkingen over "leegspuiten in potjes"; tenslotte is dit een modelbouwforum en geen sp*rmabank...:confused:
     

Deel Deze Pagina