V-mixer = Electronisch differentieel?

• Topicstarter Topicstarter Jugge
  • Startdatum Startdatum
J

Jugge

Guest
Hey! Ik zit met de gedachte te spelen om een Zeppelin NT na te bouwen. Het project staat nog helemaal in de kinderschoenen, maar:
De zeppelin zou aangedreven moeten worden met 2 motoren en liefst daarmee ook sturen. Nou verkoopt Extension (http://www.solcon.nl/extension/) een electronisch differentieel (Black Box 11). Als je hierop 2 regelaars met motoren aansluit, zou deze als je naar links stuurt de linker motor vooruit laten draaien en de rechter achteruit en andersom en als je gas geeft alle 2 de motoren vooruit en andersom, maar jullie snappen het idee? Zo stuurt een tank bijvoorbeeld ook.
Ligt het dan aan mij of doet een V-mixer niet precies hetzelfde en kan het daar net zo goed mee?
bvd Jurgen

Volgens mij moet dat lukken, maar ik weet dat niet zeker.
Wel interessant. nog nooit geprobeert.

Ik heb dit al een keer geprobeerd...V-Tail of Delta-Mix voor het aansturen van een alleen met motoren gestuurd vliegding.....

Goede computerzender is noodzakelijk om het juiste mix percentage te krijgen....(regelaar/motortjes willen niet altijd wat jij wilt).

Belangrijk is dat je over het hele regelbereik voldoende verschil in de motorjes houdt met sturen, en de karakteristiek daarin...(veel gas minder verschil....weinig gas veel verschil, maar dat kan voor een luchtschip wel weer heel anders liggen....)..

Houd er wel rekening mee als je regelaars met een BEC gebruikt bij één regelaar de plus-draad naar de ontvanger los te koppelen (doorknippen of uit het stekkertje prutsen en met tape o.i.d isoleren)...

Ik heb zelf geen echte computerzender (een Graupner X-412) dus ik ga er gewoon maar op gokken het mixpercentage al goed staat. Ik heb wel ontdekt dat als je je kanalen gemixed hebt en dan gas geeft, je eigenlijk niet vol gas geeft. Beide motoren draaien dan op iets van 80% van het volle vermogen, zodat (vooral als je er servo's op aansluit) ze nog iets overhouden voor als je gaat sturen. Daardoor word het dus alleen geen echt snelheidsmonster, maar daar is een zeppelin zowiezo nie voor ontworpen. Dus daar zit ik niet zo mee.
Weet ietmand van jullie toevallig ook nog of er propellors zijn die zonder de propeller om te draaien in beide richtingen hetzelfde of bijna hetzelfde rendement hebben? Ik heb nou een guntertje op mijn 'testopstelling', die blaast wel wat achteruit maar lang niet met de kracht waarmee hij vooruit blaast en hij maakt meer herrie.
Jurgen

Is het trouwens ook mogelijk een zeppelin bijvoorbeeld op een andere manier via de motoren te sturen? Ik bedacht me dat ik dan namelijk 2 regelaars moet hebben die vooruit en achteruit, zit je al snel aan 45 euro per stuk....Of zijn er toevallig goedkope vooruit en achteruit-regelaars te krijgen voor motoren rond de 280-klasse?

Jurgen

Dankje, gaat waarschijnlijk idd een stuk makkelijker :p

Jurgen

Back