V-staart

• Topicstarter Topicstarter Flexman
  • Startdatum Startdatum
F

Flexman

Guest
He hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen of het vliegen met een V-staart veel verschil uitmaakt in moeilijkheid dan een gewoon standaard kielvlak hoogteroer?

Ik heb namelijk een mooie zwever (Blue Bird) gezien bij simprop maar ik heb verder geen ervaring met V-staarten.

Als iemand info hebt dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt,

Arie

Nee hoor, voel je niks van, maar je moet natuurlijk wel een v-mixer op je zender hebben, of er één tussen de servo's en de ontvanger zetten. Neem wel een electronische, en mechanische is vragen om problemen.

Niels

"Vroeger" was er niet anders dan mechanische mixers en die werkte prima! Een beetje onderhoud is nodig maar dat hoeft toch geen probleem te zijn.
Voordelen hebben ze ook: je hebt altijd de volledige uitslag van je servo's tot je beschikking en je kan met elke leerling zender ook dat model vliegen zonder dat je alles moet programmeren.
Nadeel is het (kleine) extra gewicht en de eventuele extra ruimte die je er voor nodig hebt.
Bovendien zijn er nog steeds heel veel heli's die met mechanische mixers vliegen! Daar is betrouwbaarheid toch heel belangrijk!!

Een V-staart heeft wat minder weerstand dan een T-staart. Ook is het vaak eenvoudiger te bouwen en aan te sturen. Bovendien kan een V-staart lichter van gewicht zijn dan een T.

Vliegt net zo goed als een T. Alleen als je kunstvlucht wilt doen zou ik geen V-staart nemen.

(Tip, als je perfecte en betaalbare zwevers zoekt, kijk eens op www.fvk.de )

Belangrijkste reden om een V-staart te nemen is omdat het er zo cool uitziet 8)

Voor minder weerstand moet je ook rekening houden dat een V staart de krachten meehelpen voor de richting die je wilt hebben.
"Up" met een V-staart heeft meer weerstand dan een vlak stabilo. Je hebt namelijk 2 schuin naar binnen werkende krachten. De zijwaartse krachten heffen elkaar op (maar hebben wel weerstand!).