v-stabi 5.1 en governor

Discussie in 'Flybarless' gestart door 666yeti666, 5 apr 2011.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Wellicht handig om even een draadje te maken voor ervaringen met governor van de v-stabi 5.1.

    Ik ontving van Heino Jung een email met hoe de YGE120HV in te stellen voor gebruik met externe governor aansturing van de v-stabi 5.1 (zal ik vanuit thuis even invullen) :

    ---------------
    Hallo Herr Kasman,

    Ihre Version des YGE 120 HV können Sie umstellen auf:
    Gov. = off
    Startup Speed = plane middle oder Plane fast
    PWM-Frequency = 10 kHz
    Startup Power = Auto oder 2%

    Die übrigen Einstellungen können so bleiben, und die Hochlaufzeit
    übernimmt der V-Stabi.

    Mit freundlichen Grüßen

    YGE
    Heino Jung
    Vechtaer Hof 30
    49088 Osnabrück
    Germany

    Tel. 0541-600 99 442
    Fax. 0541-14634


    ---------------


    Zodra ik de nieuwe heli heb ga ik v-stabi governor proberen met de Turnigy K-Force 120A-HV

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2011
  2. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    ben ik heel benieuwd naar je kundige oordeel over de combi van Vstabi Governor en die hobbywing 120A regelaar Bas.
    (is wat ik in mijn hoofd had voor een evt. toekomstige setup)

    Grt,
    Eric
     
  3. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    Hoi hoi,

    Ik heb ook de governor van de V-stabi icm met de Castle creations die ik op de 700 heb uitgeprobeerd.

    Als het eenmaal vliegt, vliegt het zelf nog beter dan de governor van de CC, zelfs met de late reactie (latency) die de CC op throttle geeft.
    Helaas werkt het opstarten nog niet zoals het moet, de CC geeft direkt signaal door aan de motor zodat die jumpstart daarna gaat de motor uit en komt pas de v-stabi met zijn slow-start. Dit heeft mij al een tandwiel gekost.
    De mensen van v-stabi zijn bezig met een workaround hierop daar het nog even kan duren voordat CC met een update komt die die latency eruit haald.

    Dus ik vlieg weer ff op de governor van de CC.

    Remon
     
  4. nwolsink

    nwolsink Guest

    Wie heeft het met een nitro al werkend?
    Ik wil het proberen op met 600N ism de DX8 maar ben nog ietwat clueless
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 apr 2011
  5. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Bedankt Bas :D

    Kun je de settings posten als je ze gevonden hebt? Dan kan ik ze proberen.

    :yes:
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    het was even zoeken maar ik vond de email weer, boven aangevuld :
     
  7. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Nou Ik heb hem werkend met de Hyperion phase sensor (die ineens overal is uitverkocht)

    Voor de YGE 100 4v moet startup power op 4% staan, maar dit zal wel per motor verschillend zijn. Ik kreeg op 2% 6 piepjes en de bladen draaide maar 45 graden en stopte daarna.

    Verder heb ik 10phz pwm in gesteld en 18 graden timing (neu 1907h 1y). Werkt bij hoog toerental prima maar blijf problemen houden met mijn motor bij lagere toerentallen. Ik heb de tip gekregen om 24 graden te proberen.

    Verder plane fast gebruikt. Mischien als de gain omhoog gaat (nu 25% maar moet zeker omhoog) dat dit naar medium moet maar voor alsnog geen problemen. The opto coupler van yge geeft het benodigde nul signaal ook goed door.

    Alleen oppassen bij het instellen van de stop en full speed op te progcard. Dit moet je doen in het gov 2 menu van vbar met de direct controle over esc aan. MOTOR ONTKOPPELT. Daar 0% gov als stop en 100% gov als full speed (bij mij kanaal 7)

    Ben toch benieuwd of mischien nu auto timing op de yge goed gaat werken. Iemand daar ervaring mee?
     
  9. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Kleine aanvulling, nu 12pwm ingesteld en 6 timing zoals het hoort bij een Neu motor.

    Het probleem was de freewheel functie. Die uitgezet en geen problemen meer bij lagere toerentallen. Pinion keuze is heel precies en binnenkort wordt de vbar governor toegevoegd aan de headspeed calc van mr mel. Tot die tijd kan de cc v3.0 gebruikt worden. Dit scheelt echt want 2250 was volgens die calculator precies goed en idd zakte haast niet meer in. 2400 was dus te hoog voor de governor om zijn werk goed te zoen :D
     
  10. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Zijn er al wat meer ervaringen met de Vbar governor?
    Ik heb ook maar de stoute schoenen aangetrokken: De Jive van mijn Voodoo gehaald en vervangen door een TURNIGY K-Force 120A. Deze zou perfect samenwerken met de Vbar governor.
    Hopelijk kan ik aankomend weekend de boel gaan testen.
     
  11. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Weinig mensen inderdaad in Nederland die hem uitproberen. Erg jammer want je wilt niet meer terug :D

    Zorg dat je pinion keuze redelijk perfect klopt met deze calc

    http://heli.dacsa.net/calcv3/Default.aspx

    Zeker minimaal 80% throttle op de esc liefst nog 85% anders gaat de boel heet worden. (door overstap van mod7 naar mod8 is dit nu bij mij ook zo, maar met de 1100 kv motor + andere pinion opgelost )

    Verder even uitkijken in de software waar je de waardes moet calibreren wanneer je motor begint met draaien, en full throttle want in de software krijg je door op het knopje te drukken direct controle over de motor en in airplane mode gaat dat zonder enige vertraging dus motor achteruit of pinion eraf.

    De max throttle waarde kan je trouwens naar mijn mening overnemen van de minimale, maar ik heb het voor de zekerheid wel getest. Geen pretje! maar inderdaad de zelfde afwijking als onder.

    Verder bij de governor instellingen bij het hoofd menu de differential op -15 (min 15) zetten. Dit zorgt voor een veel beter werkende gov omdat de motor minder belast wordt. In de volgende vstabi update wordt dit standaard.

    Collective dynamic (bij snellere pitch uitlagen de rpm verhogen) heb ik nu op 35 staan. Maar dit verschilt per motor/setup. Hier staat een setup guide voor de vbar gov:

    Tweaking the govenor on electrics
     
  12. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ben net terug van 8 vluchtjes met de Vbar governor, wat ging dat lekker zeg!
    Om kort te gaan: de Jive blijft voorlopig lekker in de la liggen :)
    De governor doet het gewoon erg goed, ik heb de gain verhoogd naar 60 en de V-curve iets steiler gemaakt dan de default curve. Hiermee is de performance in mijn geval absoluut op gelijke niveau dan de Jive.
    Ik heb ook de indruk dat de belasting op mijn packs minder is: mijn telemetrie alarm op pack ondervoltage ging minder vaak af in de vlucht.
    De K-Force regelaar doet alles met 2 vingers in de neus: na de vlucht is hij nauwelijks warm.

    Het kan haast niet anders dan dat dit de toekomst is van de governor in e-helis.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2011
  13. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Ik kan de smile bevestigen :D
     
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    dat is dan goed nieuws, houd ons ook op de hoogte als er iets niet goed gaat. Mijn plan is ook nog steeds met dezelfde regelaar aansturing via v-stabi
    Mr. Mel is heel erg tevreden .

    Nu maar hopen dat de chinese 'el-cheapo' regelaars het goed blijven doen ...

    Bas
     
  15. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik moet zeggen dat ik het ook niet zo op china spul heb: de 1e vluchten waren dan ook zonder kap, met het vooruitzicht op open vuur, dan wordt de kap tenminste niet zwart...
    Nou ja, die K-Force schijnt best betrouwbaar te zijn als ik de verhalen moet geloven.

    Hier nog een plaatje van de setup:
    [​IMG]
    De K-force is GROOT maar lijkt haast gemaakt voor mijn frame.

    De K-force heeft standaard een anti-spark voorziening ingebouwd (let op: bovenstaande foto is mijn nieuwe oplossing). Die standaard oplossing bestaat uit een extra connector in de aansluitkabel met parallel daaraan een 5W 10Ohm weerstand die permanent aangesloten is. Aansluitprocedure is als volgt:
    -Antispark connector loshalen
    -Accu aansluiten. De heli initialiseert dan via de weerstand.
    -Anti-spark connector verbinden. Nu kan men de zaak hoog gaan belasten.

    Helaas is dat niet fool-proof, dus dat ging bij mij thuis meteen al fout: ik was bij het testen 1 keertje vergeten die anti-spark connector in te pluggen en toen ik de motor liet lopen: pfffft, gebraden weerstand.
    Ik heb het anders opgelost: die extra connector is uit de kabel verdwenen en ik heb een nieuwe weerstand bij de pluspool opgenomen: bij het aansluiten van de accu eerst de minpool aansluiten en daarna met de plus eerst het boogje van de weerstand raken, en in 1 beweging door de connector aansluiten. Deze oplossing gebruikte ik ook altijd bij de Jive en bevalt erg goed:
    [​IMG]

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2011
  16. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Bas, je had toch een een YGE? Daar werkt ie perfect mee, alleen moet je wel een combi vinden zodat je met Mr mels vbar gov calc een toerental vind waarmee je op of boven de 80% throttle zit (zonder governor). Dit moet geen probleem zijn.

    Verder, wat verwacht je dat fout gaat? Verwacht maar niet dat er iets fout gaat. Steeds meer stappen over, alleen in Nederland is men nogal huiverig blijkbaar :yes:

    Rq0tXK1-8m4[/media] - ‪Timo Wendtland - TDR - VBar 5.1 beta / governor testing‬‏
    xSxk5Efr_6s[/media] - ‪VBar 5.1 Governor Test Flight‬‏
    ulvb7xOVW4M[/media] - ‪Uli R. - Logo 600 SE - VBar 5.1 - Gov testing‬‏ (de maker zelf)

    YouTube - ‪Kanaal van FredrikMelin72‬‏ (test flight mr mel)

    b5s4IZzs55k[/media] - ‪Uli Röhr - TDR 800 prototype - VBar Gov testing‬‏
    Hz791g5MBio[/media] - ‪Mikado Logo 600 12s vbar-gov‬‏
    _uspwsyuhM8[/media] - ‪Mikado Logo 600 2nd flight on new V-Bar 5.1 Firmware - Laurence Gough‬‏

    enz enz :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Een van de redenen om de Vbar governor te gebruiken was de mogelijkheid voor de autorotatie bail-out functie. Dat heb ik bij de Jive altijd gemist omdat ik graag inverted auto's wilde oefenen waarbij ik pas laag bij de grond de heli weer rechtop draai.
    Dus, vanochtend de bail-out functie ingesteld en vanmiddag lekker wezen oefenen.
    En.... ik heb idd mijn 1e succesvolle inverted auto's gemaakt tot een metertje of 2, omgekeerd, en geland!
    Als ik de Jive had gehouden dan had het mij zeker nog maanden gekost om zo ver te komen.
     
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    ja die heb ik ook, maar ook een HW platinum 120HV, als die laatste betrouwbaar is dan is er voor mij geen noodzaak meer voor een duur(der)e regelaar. En of het betrouwbaar is, dat zal de tijd moeten leren.

    Ik lees uiteenlopende berichten over de kwaliteit van 'chinese elektronika' in het algemeen. Dit is natuurlijk erg generaliserend en zegt niet alles over individuele merken. Daarom wil het het zelf gaan proberen en het een kans geven.
    Met de YGE120 regelaar vlieg ik al meer dan 1.5 jaar zonder ook maar 1 probleem, dus dat noem ik goede betrouwbaarheid.
    Dat zal een andere merk zoals bv. Hobbywing voor mij ook nog moeten bewijzen.

    Verder heb ik sinds kort een Compass 6HV met daarin ook een HW (70HV) regelaar. Dus kan ik kijken hoe die zich gaat gedragen, vooralsnog gebruik ik de interne governor en dat valt me niet tegen, maar goed , dit is wellicht nog iets te vroeg gesproken.

    Bas
     
  19. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Ik snap wat je bedoelt. Voor mijn volgende heli twijfel ik nu tussen een Hobbywing of een YGE die ik gewoon vertrouw. Moeilijke keuze want ook de hobbywing lijkt geen enkele moeite te hebben met de gov. Goede temperaturen ook, niks te heet.
     
  20. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik ga wel gewoon voor de hobbywing als ik over ga op 700E (maar heb dan ook nog niets liggen).
    Lees er eigenlijk niets kwalijks over, en er zijn ondertussen al heel veel gebruikers.
    Lijkt een goedkoper en heel goed werkend alternatief i.c.m. de Vstabi.
    Het enige wat ik wel heel zeker wil hebben is de stroomvoorziening van de besturing, een autorotatie moet ten alle tijden mogelijk zijn.
    Dus zit meer met de BEC en servokeuze (HV of niet, stepdown of toch 2S regulator etc.) te stoeien.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2011

Deel Deze Pagina