V-Stabi trimvlucht

Discussie in 'Flybarless' gestart door pardoez, 17 jul 2009.

  1. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Even wat anders,

    Normaal voordat ik ga vliegen sluit ik de heli op de tafel aan en loop er dan mee naar het veld.
    Bij een flybar heli geen probeel, even de schakelaar van de giro heen en weer en hij stond vliegklaar.

    Bij mijn Bell-222 met de AC-3X erin, kan dat ook makelijk, even de heckrotor goed zetten en vliegen maar
    (de swachplate blijft gewoon recht).

    Nu met de ESP en de V-Stabi doe ik dat ook, maar de swachplate staat dan meestal wat schuin
    en wanneer ik dan vol en negatief pitch trekt loopt de swach niet geheel gelijk op en neer,
    ik moet dat dan eerst even b.v. bij vol negatief met de roll/nick rechtzetten
    en dit ook even bij vol pitch doen,
    daarna loopt de swach wel mooi recht van + naar - pitch.
    Is dit normaal bij de V-Stabi?
     
  2. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Dit is overigens het tweede antwoord van Mikado.

    Dear John,

    i agree with the measurements, could be better.

    BUT: If your linkage point at the swash is 90 deg under the main rotor
    blade grip there will be no phasing effect. Only a very small delta3
    effect will be there but not noticeable.

    So to be sure turn 1 blade over your tail boom, switch into setup mode,
    zero collective and move the elevator stick. The blade over the boom
    should not move now. If it would move, use the servo rotation under the
    swash menue doctors head or adjust it with the shwashdriver manually.

    Bad pirouettes are mostly effected by COG or a bad trim flight. Please
    follow the hints to the TF and redo it again:

    http://www.vstabi.de/V4/hints.html

    --
    Gruß/Regards

    Rainer Vetter
    VStabi Support
     
  3. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Hoe de swash loopt op de grond is niet echt van belang aangezien de sensoren dan actief zijn. Wat wel belangrijk is dat de swash level loopt in het setup menu. ( kun je ook - en + pitch apart bij trimmen mocht dat nodig zijn )

    Dus gewoon op de tafel aan, twitch, sensoren controleren, stuurrichtingen check en vliegen!

    Wel jammer dat ze de standaard afwijking van de Align setup mee hebben genomen in de nieuwe kop. Zoals hij zegt, in de software de fase aanpassen.

    Qua staart kan de stabi strakker zijn dan de spartan, moet je ( vaak ) alleen een beetje experimenteren met de expert values. I en de A maken een groot verschil.

    Voor je piro kan de fase niet zo heel veel uitmaken, merk je vooral bij flips. Zou het zoeken in je CG. Als je dan een behoorlijke piro hebt pas een trimvlucht doen.
     
  4. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht

    OK, bedankt weer met die staart ga ik eens proberen.
    Overigens zijn de flips wel redelijk tot goed.
     
  5. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Toch zal een piro ook niet perfect zijn zonder een goede fase instelling.

    Als je een flip doet, komt de staart weer op dezelfde plek uit? Beweegt de staart tijdens de flip en komt hij weer goed uit? ( halve flip maken, inverted, staart kijken en door flippen bijv. )

    Probeer de fase 100% te krijgen, CG spot on dan moet de piro al 99% goed zijn zonder trimvlucht.

    Hoeveel Igain etc draai je op de staart?
     
  6. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Volgens mij is dat wel redelijk ook inverted, maar zal het nog eens precies bekijken zo als jij zegt.

    Instellingen van de staart staan op:

    Acceleration 55
    P op 80
    I op 50
    Decay op 0
    Stop A op 35
    Stop B op 40

    Expo op Deep

    Torque PerComp
    Collectief op 12
    Cyclic op 6
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2009
  7. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Je draait al een vrij hoge I gain. Waar heb je de algemene gain op? Hoeveel rpm?

    Als je niet tevreden bent over je staart kun je het volgende proberen. Stel je algemene gain staat nu op 90. Zet deze op 80, met een I gain van 65, A 70 en P op 85.

    Als het dan niet goed is de algemene staartgain verhogen tot 110. Dan weer terug naar 80 en de I gain op 70 zetten en hetzelfde proces. Grotere blaadjes monteren (indien mogelijk) maakt ook een enorm verschil!

    Als het goed is kom je een graad of 2 a 4 aan het draaien in de software met de swash. Tipje, idle 1 en 2 gelijk ( ook rpm ) alleen de graden verdraaien. Zie je meteen welke kant je uit moet en of het effect heeft. Als je een losse swash driver hebt kun mechanisch de fase instellen. Haal wel niet een niet strakke staart en fase probleem door elkaar dan blijf je draaien.

    Als hij dus nu een heel klein beetje afwijkt tijdens de flip en weer goed uitkomt is de fase niet goed. Komt hij na een gehele flip niet lekker uit dan is de staart niet goed.
     
  8. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Mijn algemene gain staat op 80
    rond de 1900 rpm
     
  9. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Met de spartan hield de staart het beste rond de 2100 toeren. 1900 moet natuurlijk ook kunnen. Voor 3D is 2100 toeren normaal voor een 600.

    Denk dat als de fase goed staat je piro al een heeel stuk beter zal zijn.

    Laat maar weten hoe het gaat ;)
     
  10. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Nou mijn staart was met de Spartan kei strak er zat geen schommelinkje in op 1900 rpm
    met of zonder wind, ik heb echt nog nooit zo'n strakke staart gehad in ieder geval.
    Maar moet met de V-Stabi nog wel even tunen zoals je al zei uiteraard.
    Ook heb ik de QUK heckstuk erop en radix 92mm heckbladen, en die zijn wel kleiner dan de originelen.
    Maar met de Spartan de beste combo.

    Als ik het goed begrepen hebt zegt Mikado dus:
    > Dear John,
    >
    > i agree with the measurements, could be better.
    >
    > BUT: If your linkage point at the swash is 90 deg under the main rotor
    > blade grip there will be no phasing effect. Only a very small delta3
    > effect will be there but not noticeable.
    >
    > So to be sure turn 1 blade over your tail boom, switch into setup mode,
    > zero collective and move the elevator stick. The blade over the boom
    > should not move now. If it would move, use the servo rotation under the
    > swash menue doctors head or adjust it with the shwashdriver manually.

    Ik ben het eens met de afmetingen, dat had beter gekund.
    Ja dat vind ik zeker.......
    MAAR: wanneer het verbindings punt naar de swash op 90 graden (haaks) onder de blade grip staat dan zal er geen fase effect zijn.
    Er zal alleen een klein maar verwaarloosbaar delta 3 effect optreden.
    Dus de rod van de Swach naar de grip moet haaks staan, dus dan zo je de swachdriver iets moeten draaien.
    En dan de met de servo rotatie in het Swach menu deze weer zo in fase draaien dat het goed staat.
    Of is het beter om dit zo te laten en dat de rod dus ietsjes schuin loopt tegenover de as?

    Dus om er zeker van te zijn doe je het volgende:
    draai 1 blad boven je staart, en switch naar de setup mode.
    Stel in op 0 graden pitch en beweeg de nick stick. Het blad boven de staart zou nu niet mogen bewegen.
    Wanneer het wel beweegt, gebruik dan de parameter servo rotation onder het swash menu met het doktertje
    of pas het handmatig aan via de swash driver.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2009
  11. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Weet iemand toevallig uit wat voor soort aluminium die blokjes voor de grips zijn,
    ik neem aan dat je niet zomaar even een willekeurig soort aluminium kunt nemen?
     
  12. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Vanavond nog proberen met de fase?

    Alu geen idee...
     
  13. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Heb net even gekeken, maar wanneer ik vol Nick geef met de bladen in het verlengde, bewegen de bladen niet, dus dan staat de fase goed toch?

    Of moet ik nu eerst de rod haaks zetten, in dat geval zal ik wel de fase moeten verdraaien?
     
  14. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Je zit in setup mode? Als het blad over de boom blijft staan dan is de fase al goed. Heb je die waarschijnlijk mechanisch al gecompenseerd.
     
  15. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    De driver zit precies haaks, maar omdat de balls aan de grip iets te kort is loopt de rod (stang) ietsjes schuin. Ik begreep dat de bedoeling is om die haaks te zetten waardoor de driver dan iets teruggedraaid moet staan, en dan klopt de fase uiteraard niet meer, deze moet je dan draaien, dat is toch wat ze bij Mikado zeggen, of begrijp ik dat fout?

    Wilde eingenlijk vanavond even naar de staart kijken met wat verschillende standen.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2009
  16. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Inderdaad, zoals hij het zegt moeten de linkjes gelijk zijn. Daardoor zal er een kleine afwijking komen. Mocht deze dan toch merkbaar zijn dan met de swash in de stabi aanpassen.
     
  17. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Dus zie foto (sorry helaas niet erg scherp)
    Het is nu als de rode lijn, ik zou dus mijn driver moeten verdraaien zodat de stangen recht komen zoals de groene lijn?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Bart,

    Eerst nog even de mechanische Main gelaten zoals hij was, wilde eerst de staart strakker krijgen.

    Heb vannavond met diversen tail instellingen gevlogen, tot nu toe had ik de beste resultaat met de volgende instellinge:
    TAIL:
    Yaw rate op: 100
    Gyro Gain op: 105
    A op: 55
    P op: 88
    I op: 55
    Expo op: Deep

    Dit is tot nu toe met niet al te veel wind in ieder geval een behoorlijke strakke staart.

    Wat de MAIN betreft;
    Agility op: 45
    Gain op: 40
    I op: 50
    I limit op: 45
    AOF frames op: 5 (Als iemand mij uit kan leggen wat dit precies doet, graag).
    AOF waarde op: 40 (Als iemand mij uit kan leggen wat dit precies doet, graag).
    Elevator Pre Comp op: 15 (Als iemand mij uit kan leggen wat dit precies doet, graag).
    Expo op: medium
    Stick response op: Normaal

    In princippe vloog de heli met deze instelling echt veel beter dan eerst.
    Flip bleef mooi recht.
    Alleen nog steeds die pirouette na ongeveer 1 draai gaat hij redelijk af wijken.
    leek overigens wel een stuk minder dan voorheen.

    Dus toen maar eens de mechanische afstelling gedaan.
    De stangen recht gezet met het verdraaien van de swachdriver (zoals de groene lijn van foto boven).
    En daarna de in het programma de fase goed gezet,
    zodat mijn bladen niet bewegen bij nick sturen terwijl de bladen recht op de staart staan.

    De heli vloog naar mijn idee toch niet beter, eerder slechter.
    De pirouette week ook weer gelijk na één draai behoorlijk af.
    Leek ook meer dan voorheen.

    Conclusie:
    Naar mijn idee vloog de heli beter toen de rods (stangen) iets scheef stonden zoals eerst,
    vraag me niet hoe dit alles kan, heb geen idee.

    Wel merkte ik wat spelling in de dampers van de kop, dus daar ga ik even 90 met sleeve in zetten.
    Gelijk ook even kijken of ik iets aan de welbekende euvel van de ESP kan doen wat betreft de as en de lagers waar altijd een minium van spelling in blijf zitten.
    Ook ga ik hem gelijk maar even ombouwen zodat de servo's direct op de swash komen,
    en die vervelende Push-Pull rommel er van af kan halen.

    In ieder geval heb ik wel mijn staart strak gekregen,
    na de ombouw gaan we weer verder testen.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2009
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat de stangetjes niet helemaal recht lopen is niet belangrijk, wat telt is dat de aansturing precies 90 graden op je blad staat.
     
  20. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Het blijft raar... Over de AOF, heeft te maken met het gewicht van de heli. Standaard waardes zijn goed, niet veranderen.

    Ele precomp is het tegensturen van elevator zodra je pitch geeft. Normaal wilt een heli naar voren(?)(of achter?) als je pitch geeft. Met de ele precomp hoort de heli dus alleen recht naar boven te gaan met pitch.

    Krijg je de gain van de kop niet hoger? 40 is vrij laag maar hangt ook af van de geometrie.

    Op de groene lijn lijkt me nog steeds het beste. Weet je zeker dat je de fase in de software de goede kant hebt gedraaid? Je hebt geen trimvlucht meer in de software staan toch? Nog met CG gespeeld toen de trimvlucht al iets beter was?

    Stabi 4.0 heeft liever zelfs wat zachtere dampers dan keiharde. Dus je hoeft niet de hardste te nemen. Die van K&B(weet ff niet of het merk klopt) hebben 3 types, de middelste is prima. Gaat ook veel langer mee.

    Mooi van de staart, moet ook wel ;) Als de PP eraf is moet het helemaal goed komen denk ik zo. Tegen die tijd moet het verhaal met de rode en groene lijn ook wel duidelijk zijn. Op het stabi forum zeggen ze niets meer? Stuur anders een mailtje terug naar die RV.
     

Deel Deze Pagina