V-stelling

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Timo Montagne, 12 apr 2022.

  1. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Den Bosch
    Hallo forummers.
    Even een opfrisser. Als een van de vleugels bij een hoogdekker met v-stelling minder omhoog staat als de andere, dan gaat het vliegtuig toch een bocht beschrijven? Of zie ik het nu verkeerd ?
    Timo
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bedoelt als de romp rechtop staat, dat de vleugels er dan wat scheef op zitten?

    Nee hoor, dan gaat gewoon de romp wat scheef hangen in de lucht, maar het vliegtuig vliegt verder redelijk normaal. Stuurt niet honderd procent zuiver, omdat stabilo en richtingsroer dan ook een beetje uit het lood staan, maar je bent een heel knappe jongen als je daar wat van merkt.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Omdat een stabilo bij langzaam vliegen een positieve lift levert en bij snel vliegen een negatieve lift kan er het volgende ontstaan.
    Stel dat je linker vleugel hoger staat is dit zoals Brutus al stelt het zelfde als een scheve staart, die vanuit de staart naar voren kijkend iets linksom gedraaid is. Bij langzaam vliegen zal er dus een liftcomponent van het stabilo naar links optreden, wat een rechter bocht zal geven, en bij snel vliegen met een negatieve lift zal een deel van de liftcomponent een bocht naar links opleveren.
    Dit fenomeen is sterker dan dat van het richtingsroer dat ook een heel kleine pitch component zal leveren, maar dat is inderdaad Brutus (vrijwel) niet merkbaar, zo wie zo omdat het geven van richting altijd een invloed heeft op het pitch gedrag.
     
  4. Timo Montagne

    Timo Montagne

    Lid geworden:
    2 apr 2017
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Den Bosch
    Oke weer eea geleerd
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waar ik op doelde is dat je als piloot niet stuurt op de stand van de romp (want die zie je niet op 100 meter afstand), maar op die van de vleugels. En de eventuele autostabiliteit van een ontwerp zal ook zich richten naar de stand van de vleugels, niet die van de romp. Dus de vleugels zijn in de lucht gewoon "horizontaal" (allebei even hoog) en de romp hangt daar licht scheef onder, maar dat zie je niet en daar merk je weinig anders van dan dat de roerreacties niet 100% symetrisch zijn.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Bert heeft 100% gelijk, een romp is een stuk gewicht wat aan de vleugel hangt, die vleugel zoekt het zelf wel uit wat "recht" is. Je kunt het simpel oplossen door de romp aan de kant waar de vleugel op ligt, die hoger steekt, wat af te vijlen. En/of aan de lage kant de romp iets op te hogen. Klaar.
     

Deel Deze Pagina