V-tail

• Topicstarter Topicstarter easyone
  • Startdatum Startdatum
E

easyone

Guest
Hallo, jongens

Ik zou een mpx BLIZZARD willen bouwen, maar snap eigenlijk niet hoe eenV-TAIL werkt. Wat is rudder, elevator???En kan je deze enkel met een zender, met v-staart functie vliegen?

ja idd... als je met Vstaart wil vliege moet je het in je zender kunnen instellen... maar iedere betere zender heeft normaal deze functie.

dan kan je zelfs zoals mij vliegen... alles van de Vstaart op 1 stick... zowel links rechts als hoog laag...
maar dat programeren in je zender is vaak een heel geknoei omdat je 4 functies moet mixen op 2 servos eh.

informeren op de club doet vaak wonderen om het eens te zien voordoen.

Ik zou dit forum een goed door lezen.
Verder lijkt me dat je nog erg weinig ervaring hebt en dan beginnen met zon snelle?...
Kijk beter naar een easystar.

Rudder= het richtingsroer
elevator= hoogteroer
Aileron= rolroer

Meeste vliegtuigen hebben op elke vleugel een rolroer dus 2 stuks.
1x richting roer en 1x hoogteroer.

Aileron - Wikipedia, the free encyclopedia
Elevator (aircraft - Wikipedia, the free encyclopedia)
Rudder - Wikipedia, the free encyclopedia

De blizzard werkt dus iets anders.
de V staat voor de V zoals de achterste vleugels staan en zijn met elke fatsoenlijke zender in te stellen.
De blizzard heeft inplaats van een richtingsroer+ hoogteroer alleen deze V vleugel.
Maar omdat de V wel beide moet doen moet je mixen.

Laatst bewerkt:
ja de blizzard is een heftig dingetje :D en een Vstaart is nu niet het rustigste stabiele wat je aan een zwever wil...
nu heb ik zelf 4 zwevers met een Vstaart en vind het net geweldig dat ze zo koppig kunnen zijn :) zeker voor de helling een geweldige uitdaging...
nu is de cumulus XXL van me heel koppig op zijn staart met trage snelheid.
en de "boar" doet het zowel goed snel als traag dus met dat toestel mag ik niet klagen ;)
ook de libelle heeft een stabiele Vstaart zover ik zag :)
der is maar 1 voordeel van een Vstaart en dat is dat je minder gewicht hebt op je staart tov een gewone kruis of Tstaart :)

de rest alleen nadelen ;)

je hoeft de V stelling niet te mixen van de Blizzard het is een optie met 1 servo is hij ook te bedienen dus aleen hoogteroer heb je ook geen speciale zender nodig een 4kanaals is genoeg, voor de beginner met de standaard setup is hij best goed te vliegen je maakt hem pas snel met de tuningset of met een andere snelle setup, hij vliegt zeer strak en ja ieder vliegtuig kan crashen maar de Blizzard is wel erg sterk en alle onderdelen zijn los te verkrijgen Modellsport Schweighofer

gr Andre

V-staart

Bedankt jongens.Ik vlieg nu met een brushless EZ-star en heb ongeveer 40 mooie vluchten gedaan. Is de overstap naar de blizzard dan wat te hoog gegrepen?Is deze niet gewoon rustig te vliegen als je dat wil?Verder snap ik perfect hoe de roeren op een normale staart werken, maar niet hoe ze bvb op een v-tail staan om te dalen? Bewegen ze dan in spiegelbeeld van elkaar of zo???

Als jij al kan vliegen is het echt niet te hoog gegrepen hij vliegt erg goed en makkelijk echt een aanrader ,en als je snel wilt kan dit ook en de V tail als je 1 servo zou gebruiken moet je zie als een hoogte roer maar dan staat het naar elkaar toe met 2 servo's wordt het iets anders dan is het vergelijkbaar met je rolroeren maar werkt het tegengesteld

gr Andre

Eens in de lucht, zal het wel lukken met 1 servo( enkel hoogte roer) maar is het landen dan niet te moeilijk, zonder te kunnen bijsturen op richting?

je kunt dan bijsturen met je rolroeren dat gaat zeer goed maar als je toch een mix prog op je zender hebt zou ik die 2e servo er gewoon in plaatsen maar noodzakelijk is hij absoluut niet, ik stuur meer met mijn rolroeren dan met de V die gebruik ik bijna nooit

je stuurt met 2 servos je V staart aan maar ipv hem te mixen zal je waarchijnlijk 1 servo moeten reversen, en dan krijg je ipv het links rechts kunnen sturen alleen up en down. het valt perfect te vliegen met alleen elevator en ailerons.

meerder vliegtuigen hebben geen richtingroer.

maar gewoon eens naar een ervaren piloot stappen met vlieger en zender, en dat is in no time gefikst.

absoluut zeker van.

Iedereen bedankt voor de info! Als hij werkelijk goed te vliegen is met enkel hoogte roer, dan heb ik geen nieuwe pc-zender nodig(voor mixen enz..), maar kan ik hem met mijn oudere 4-kan. ook vliegen.Of is hier een Y-kabel voor de rolroeren ni te doen?

de Y kabel zit er zelfs bij ,ik zou de extra servo wel inbouwen misschien als je nog eens een andere zender koopt en meer wilt met de Blizzard, want later de servo inbouwen kan altijd maar wel veel lastiger omdat je dan de romp al aan elkaar gelijmd hebt
veel plezier ermee

gr Andre

In Google is dit de eerste hit die je krijgt als je zoekt op "Hoe werkt een v-staart".

Er zijn wel vaker mensen die het moeilijk vinden zich voor te stellen hoe een v-staart werkt. Ik heb even een filmpje gemaakt

Vrijwel alle moderne zenders hebben een v-staart mixer standaard aan boord. als je die niet hebt kun je ook een elektronische v-staart mixer aanschaffen. Mechanisch is het allemaal knap lastig goed te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leve de elektronica zou ik zeggen.

Voorheen was het een servo bevestigen op een plaatje dat door een andere servo vooruit of achteruit geschoven werd, dit was dan het hoogteroer.
De servo op het plaatje dat verschuifbaar was, was het richtingsroer.
Met alle gevolgen van dien, als je het schuivend gedeelte niet goed gemaakt had, blokkeerde dit wel eens, Met de denkbare gevolgen.

Johan.

Back