v12 motor

Hallo
enige van mijn zelfbouwmotoren ( eigen ontwerp )

veel plezier

gr
 

Bijlagen

  • IMG_1015.JPG
    IMG_1015.JPG
    287,7 KB · Weergaven: 444
  • IMG_1016.JPG
    IMG_1016.JPG
    266,3 KB · Weergaven: 443
  • IMG_1017.JPG
    IMG_1017.JPG
    223,6 KB · Weergaven: 439
  • IMG_1019.JPG
    IMG_1019.JPG
    297,9 KB · Weergaven: 432
  • IMG_1023.JPG
    IMG_1023.JPG
    258,7 KB · Weergaven: 448
  • IMG_1024.JPG
    IMG_1024.JPG
    276,8 KB · Weergaven: 447
  • 01-2010 a 001.jpg
    01-2010 a 001.jpg
    178,1 KB · Weergaven: 463
  • 01-2010 a 003.jpg
    01-2010 a 003.jpg
    72,6 KB · Weergaven: 448
  • IMG_1245.JPG
    IMG_1245.JPG
    272,5 KB · Weergaven: 426
  • IMG_1246.JPG
    IMG_1246.JPG
    274,4 KB · Weergaven: 380
Heel erg indrukwekkend. CNC gemaakt?

Vraag: Zie ik het nu goed, is die krukas van die Boxer niet door tussenlagers ondersteund? Of vertekent de foto een beetje?

Tenminste, ik zie op deze foto 01-2010-a-001-jpg.408989 (717×538) (modelbouwforum.nl) geen lagerschalen, en het valt me op dat je de kruktappen tamelijk zwaar gedimensioneerd hebt.

Oh... en zijn ze bedoeld om er mee te gaan vliegen?

Loopt prachtig!
 
Laatst bewerkt:
De v 12 van 60° is volledig conventioneel gemaakt met uitzondering van de master cam om de nokken te slijpen

de blauwe 12 cil > nokkendeksels , impeller en master cam cnc de rest conventioneel
(Emco maximat 11 , FB 2 en een Quorn tool and cutter grinder )

de ééndelige krukassen zijn van 42CrMo 4 en genitreerd , druksmering voor de lagerschalen (op de foto nog niet gemonteerd ) en druksmering voor de drijfstangen ( hydrodynamische smering )
en de motoren worden enkel statisch gebruikt (en de krukas is niet over gedimensioneerd enkel stevig uitgevoerd zoals het vereist is voor een 12 cilinder )

rpm V12 60° met 6 dubbele carburatoren (3blad prop 27'' verstelbaar ) +4000 rpm (in het filmpje nog +-3500rpm met 3 Super Tigre carbs )heb zelf maar de dubbele carbs gemaakt en dit past beter bij het geheel

rpm V12 180° 4blad prop 26'' 3500rpm enkele carburator cilinderinhoud voor beide 137ccm (boring 24mm slag 25mm)
 
druksmering voor de lagerschalen (op de foto nog niet gemonteerd )
Ah, OK, duidelijk.

Als je het carter van die blauwe Boxer conventioneel gemaakt hebt, dan diep, DIEP mijn petje af...

Heb je boringen door de krukas om de olie bij de kruktappen te krijgen?
Als je separate oliesmering gebruikt, welke brandstofsamenstelling gebruik je?

Ik vind het prachtige machines, werkelijk waar... Jammer dat er niet mee gevlogen wordt.
 
Ik mag altijd graag op YouTube naar zelfbouw motoren kijken, maar dit is wel erg mooi zeg.

Met name de v12 loopt heel mooi.

Heeft u nog meer bouw foto's?

Schitterend hoor.
 
Back
Top