Tot slot nog ff in de straalkast voor wat glasparelen En dat natuurlijk allemaal keer 2... Goed gelukt,al zeg ik t zelf.. Nog ff passen op het carter.
Hoi pat, heb je daar een aparte spindel voor CNC frezen op een omgebouwde conventionele freesbank staan? Welke combinatie pas je toe? Ik denk aan een upgrade van mijn machinepark maar ben nog in de oriëntatie fase, alle ideeën en ervaringen zijn welkom! je maakt prachtig werk, jaloers makend! Ik volg met bewondering!
Hoi Crispijn, Dit is een.bf16 die ik.omgebouwd heb naar cnc. Er is eigenlijk weinig origineels meer aan dat ding, Heb 'm voorzien van kogelomloop spindels wat nog niet zo makkelijk was omdat voor deze kleinste bf variant geen kant en klare kits te koop zijn en je dus alles zelf moet maken Inc.een heel stuk uitfrezen over de hele lengte van de tafel om ruimte te maken voor een 1204 kogelomloopmoer. Daarna heb ik er een 2.2 kw hf spindel met frequentie regelaar aan toegevoegd zodat de snelheid flink omhoog kon met kleine freesjes in alu.(tot 24000 rpm) Laatste upgrade was het weg frezen van de zwaluwstaart geleidingen en alles vevangen door lineaire rails. Ik heb trouwens ook nog de kolom van de machine v Bevestigd aan de muur. In mijn ogen één van de beste upgrades omdat daar nogal wat flex in zat. Nu niks meer. Nou doet ie t lekker zeker icm fusion 360
Omdat ik op gietijzer in de juiste maat aan het wachten ben waren de volgende onderdelen die aan de beurt waren de nokkenassen. geen complexe uit 1 stuk gemaakte nokken assen maar samengestelde met losse nokken die door middel van een madeschroef en eventueel locktite op tijd gezet kunnen worden. Deze nokken gaan dan om een 4 mm ronde zilverstaal assen die op 5 plaatsen gelagerd worden in de nokkenbanken. Op zich geen moeilijk onderdeel maar toch nog redelijk veel handelingen. Eerst blanks maken zodat ik de nokken in wording kan opspannen in de drieklauw Daarna omspannen en vlakken Vervolgens naar de freesmachine voor de contour van de nok. vervolgens centerboren,boren en ruimen naar 4 mm. Dan de nok voorzichtig in de draaibank inspannen om m vlak te draaien terug naar de grote freesmachine voor het gat met m3 schroefdraad voor de m3 madeschroef. Dus uitklokken,centerboren ,boren en tappen. Al met al flink wat handelingen,vooral ook omdat alles keer 16 was.. Stukken zilverstaal op maat gezaagd wat licht gepolijst en alles gemonteerd in de banken. Ze hebben nog wel een klein opfrisbeurtje nodig met wat fijn schuurpapier.. Toch nog 3 avonden gevuld in totaal. Volgende wordt denk ik de 3 andere kleppendeksels en dan de cilinderliners met zuigers,lagers en pistonpennen. Maar daar heb ik t materiaal nog niet voor binnen dus kan het best zijn dat ik doorga met de cilinderkoppen van de 7 cilinder radiaal. Hoe meer ik hier aan werk hoe meer ik daar ook weer zin in krijg. Mischien bouw ik ze wel parallel.
Mooi hoor, maar inderdaad monnikenwerk zoals Dirk al meldde. Dat is natuurlijk wel een dingetje met een V8. Van heel veel onderdelen moet je er 8 maken! Succes ermee Jeroen
Ja,das natuurlijk het gevaar van een multi cilinder. Op een gegeven moment wordt t productiewerk. Van heel veel dingen 8 of zelfs 16 stuks. Daar liep ik ook wel een beetje tegenaan met de bouw van de 7 cylinder radiaal. Na alle cilinders zuigers drijfstangen piston en bigend pennen en nokvolgers plus geleiders maal 7 of 14 was de motivatie weg om aan de cilinderkoppen te beginnen. En daar zit nou net het repetetieve werk in. In de 2 cilinderkoppen van de de v8 zitten 192 onderdelen. En dat is exclusief montage materiaal. Ook wordt de ontsteking meteen erg complex of duur. Voorlopig gaat t mij om mooie onderdelen te maken,krijg er wel een kick van als iets mooi is gelukt. Maar niks is te vergelijken met het starten van je eigen gemaakte motor. Dus het gaat zeker allemaal afgebouwd worden. De Radiaal lonkt ook weer erg,zeker nu ik t zuigerveren maken goed onder de knie heb. Behalve dat is alles in dat ding goed gelukt en voor de complete koppen met kleppen enz. Ben ik niet bang,die zijn uitstekend gelukt in mijn boxer en deze lijken er op dus daarom ben ik er van overtuigd dat dat ding gaat lopen uiteindelijk. Want dat is natuurijk ook een dingetje,Wat als ie t niet doet na al die investeringen en honderden tot duizenden uren. Je ziet vaak alleen de successen op YouTube.
Wat een klus !! Erg mooi om te zien dat cnc freeswerk. Mooie foto's, ik blijf je volgen !! Groet, Ruud.
Dank je, Cnc is natuurlijk fijn als je contouren moet maken die erg complex zijn. Erg nauwkeurig is t helaas niet(bij mijn zelfbouw machine) en dus alleen voor beperkte dingen inzetbaar. 95 procent van de bewerkingen aan mijn projectjes gaan nog gewoon old school met de handwielen en de digitale uitlezing (die ik overigens ook overal zelf op heb moeten knutselen).. Cnc verrijkt de zaak,het is daarvoor noodzakelijk om alles in een cad/cam programma te modeleren en met de cam software om te gaan. Ook weer een.paar leer curves die je door moet. Maar daar doe je het voor,lekker bezig zijn met techniek en bij leren. En als zo'n motortje t dan uiteindelijk doet is dat daar een bevestiging van. Edit @ R. Groen, Die stoomtram is trouwens ook wel een erg mooi project. Mooi hoor!
Heb me de afgelopen weken bezig gehouden met het maken van de cilinder liners. Op zich geen complex onderdeel maar wel iets waar ik altijd met frisse tegenzin aan begin omdat de toleranties hier erg hoog moeten zijn en het lastig is om met hobby gereedschap dezelfde nominale maat te verkrijgen. Buiten dit geeft gietijzer een ongelooflijke rotzooi in je werkplaats machines en de rest van je huis,alles zit onder het stof wat overal kleine roestvlekjes geeft. Niet echt spectaculaire bewerkingen maar toch wat foto's. beginnen met een stukje gietijzer centeren en daarna oplopende boren tot en met 20 mm MC boor Hierna draai ik de buitenkant op maat zodat ik mocht er iets gebeuren waardoor de bus iets beweegt ik nog genoeg vlees binnen in heb om de zaak concentrisch te krijgen. Vervolgens met de binnendraaibeitel uitdraaien naar 23,97 En daarna de zaak licht honen tot zo dicht mogelijk bij 24,00 mm. Als laatste omspannen en het overtollige afdraaien op maat. Maal 8 dus.. Uiteindelijk is het me gelukt om 7 bussen binnen 0,02 mm te krijgen,1 afzwaaier naar 24,05. Dit is van belang als ik zuigerveren ga maken want dan hoef ik ze niet apart voor elke zuiger te te maken. Ik ben blij dat deze dingen klaar zijn,dat gruis gaat overal in zitten,heb 2 de keer bekken uit de klauw moeten halen omdat alles vast zat. Enfin ,ik kan door met de zuigers. Het lijkt nu af en toe wel of ik 8 motoren tegelijk aan t maken ben. Er zitten 40 onderdelen in de groep die ik nu aan t maken ben,liners zuigers,pistonpennen zuigerveren en small end lagers,maal 8 allemaal. Dat zijn meer onderdelen dan in sommige 1 cilinders zitten. Maar goed,als ik straks de zuigertjes zie bewegen als ik aan de krukas draai dan ben ik weer gelukkig,blijft mooi als je alles ziet werken wat als stukken staal en alu begonnen is. Ben momenteel ook bezig om mijn vorige projectjes weer goed aan het lopen te krijgen en heb oa nieuwe zuigers en veren gemaakt voor de nemet lynx 15 cc viertakt en de 60 cc flat twin. Erg inspirerend en vooral motiverend om ze weer te horen lopen. Ook nog bezig met de ontsteking en ben al een distributor aan het tekenen waarvan ik waarschijnlijk het grootste gedeelte ga 3d printen. Genoeg te doen iig, volgende wordt dus zuigertjes , keer 8
Misschien een beetje gezeur van me maar de toleranties zijn juist heel laag (klein), de nauwkeurigheid moet heel hoog (groot) zijn.
Bedankt voor deze waardevolle correctie...... Die overigens niet correct is, Hoge toleranties betekent hier dat de toleranties aan hoge eisen voldoen. Ik.moet het eerste metaalbewerkingbedrijf nog tegenkomen dat met lage toleranties adverteert. Lees er een keer iets over zou ik zeggen...
Dan is het in mijn vakgebied precies het omgekeerde. De nauwkeurigheid moet hoog zijn anders is de afwijking te groot. En een tolerantie van 0,1% is nog altijd beduidend lager dan 1%. Ten minste zo heb ik het altijd geleerd en ook verkondigd.
Dan heb je wat af te leren. Of ver weg blijven van mechanica. (geintje). Het verschil zit hem in de terminologie en interpretatie. Ik heb met beide takken van sport te maken en hier nooit enige problemen mee gehad.
Ter info, zie https://www.modelbouwforum.nl/threads/bengs-modellbau-donatus.275983/#post-4134467 Ook het bijbehorende .pdf bestand. In dit ISO bestand zijn de tolerantie klassen te zien en de daarbij behorende toleranties. Hoe hoger de klasse hoe hoger de tolerantie.
Dat is voor dit tabelletje en deze toepassing. Hier wat meer leesvoer en meer uitleg over passingen en hun toleranties. De bron waar je tabelletje vandaan komt. https://www.nadro.nl/mark/iso-passingstelsel.html Als ik iets nodig heb voor de hobby en het is van metaal dan moet ik dat vaak laten maken. Dan moet ik ook vaak maatvoering toleranties vermelden. Is het iets bedrijfsmatig dan hoeft dat niet omdat dat niets moet modelbouw te maken heeft. En de bedrijfsspreuk is nog steeds, waar de maatlat op houd met meten, wordt met pur en kit gesmeten.
Klopt. Nogmaals nu uitgebreider, hoe hoger de klasse hoe hoger de tolerantie. Hetgeen de discussie was.
Precies, Puur taalkundig is het natuurlijk zo dat als er meer tolerantie is de afwijking ook groter mag zijn. Maar in de context van de metaalbewerking/werktuigbouw waar ik hier dus mee bezig ben is het zo dat gerefereerd wordt aan hoge toleranties als er nou net een kleine afwijking van de nominale maat mag zijn. "Voldoen aan de hoogste toleranties" betekent hier dus NIET dat t allemaal niet zo nauw komt. Het tegenovergestelde. Dit lijkt verwarrend voor mensen die hier niet of weinig professioneel of hobbymatig mee te maken hebben. Ik ben ooit eens lang geleden opgeleid tot werktuigbouwer en weet niet beter.