Volgens mij zijn toleranties groot en klein, en spreken we over een lage of hoge (mate van) nauwkeurigheid. Ik draai al weer wat jaartjes mee, maar zou vrezen voor een spraakverwarring.
Maar t wordt een mooie motor, en hoe beter (!) je binnen de toleranties kan werken, hoe beter je motor wordt. En maak je het jezelf makkelijker om bijvoorbeeld geen 8 verschillende setjes zuigerveren te hoeven maken.
Is de afzwaaier van 24,05 ontstaan met het honen? Of net iets te groot gedraaid? Ben benieuwd of het hoonapparaat netjes zijn werk doet, kun je daar iets over zeggen?
Natuurlijk is het beter om over hoge en lage nauwkeurigheid te spreken om verwarring te voorkomen.
Feitelijk en taalkundig zou dit ook meer correct zijn tov de aanname dat het begrip toleranties op zich al nauwkeurigheid betekent.
Toch "draai" ik ook al wat jaartjes mee en was het op de plaatsen waar ik gewerkt heb de norm om aan hoge toleranties te refereren.
Neemt niet weg dat je beter zou kunnen stellen dat de toleranties aan een hoge nauwkeurigheid moeten voldoen om verwarring te voorkomen.
Wat betreft de " uitschieter" van 0,05 op 1 van de cilinderbussen,
Nu is het zo op mijn draaibank dat er absoluut geen garantie is dat dat als ik 0,2 voorzet er ook daadwerkelijk 0,2 afgehaald wordt.
Flex in ongeveer alles varieert met toerental,uitsteken van beitel uit het schuitje en nog een hele hoop andere dingen waar ik moeilijk controle over krijg.
Als ik te weinig aanzet druk ik de speling er niet uit en als ik teveel aanzet flext de zaak zoveel dat met met dezelfde aanzet nadraaien er weer een tiende vanaf gaat.
Dit varieert met materiaal en snij gereedschap.
Een vers geslepen hss beiteltje is het best voor die laatste paar honderdste voor alu terwijl een hm beitelplaatje weer afdoende(en makkelijker) is voor gietijzer.
Tis natuurlijk een combi van ongeduld en inferieure machines met vooral te weinig massa(120 kg)draaibank en zo dus vooral iets te weinig tijd nemen om het rustiger aan te doen om die onnauwkeurigheid te compenseren met kleine aanzetten en vaker tussendoor meten..
Er zit ook nog een.taper afwijking in.mijn geleidingen.
De hoofdspil staat niet helemaal haaks op de langsslede waardoor het verschil in diameter op 10 mm ongeveer 0.04 is.
Ik los dat op bij bijvoorbeeld klepstelen om met 1500 schuurpapier alles over de hele lengte exact op maat te krijgen.
Al met al erg tijdrovend en ik geef toe dat ik niet altijd het nodige geduld daarvoor kan opbrengen.
Ik wil eigenlijk gewoon een AI dr1s en een schaublin 13 of een deckel fp1 alleen kunnen dan onze fietsen niet meer in de garage.
Of een 5 assige Hermle dan ben ik in 1 keer klaar( en 5 ton lichter)
Enfin
Ik heb er lol in.
En tot nu hebben al mijn motortjes bij de eerste poging gelopen dus zal ik toch wel binnen de toleranties zitten voor een.lopende motor.
Niet genoeg voor een productie model maar daar gaat t mij ook niet om.
Oh ja,
Het honen.doe ik.met het kleinste maat remcilinder hoonapparaat,
Dit was ok voor mij vorige motortjes maar deze met 24 mm boring zitten toch echt wel onder de ondergrens om.fatsoenlijk te honen,past eigenlijk niet meer lekker genoeg om de hoondruk te regelen met de veer die erop zit.
Kan ook nog iets maken van een stuk alu dat cilindrisch ingezaagd is met een bout met schroefdraad in het midden(expandable mandrell )en dan honen.met polijstpasta.
Concreet,
Overmaat van 1 bus is pilot error.
Ik ken mijn machines en tekortkomingen maar ben te lui/gehaast om dit exemplaar weg te gooien.
Het is mijn eerste 8 cilinder en ben elke keer blij als ik bij 8 ben
