V8 83 cc

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pat1311, 27 feb 2021.

  1. CP1

    CP1

    Lid geworden:
    6 mrt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Nbr
    Volgens mij zijn toleranties groot en klein, en spreken we over een lage of hoge (mate van) nauwkeurigheid. Ik draai al weer wat jaartjes mee, maar zou vrezen voor een spraakverwarring.

    Maar t wordt een mooie motor, en hoe beter (!) je binnen de toleranties kan werken, hoe beter je motor wordt. En maak je het jezelf makkelijker om bijvoorbeeld geen 8 verschillende setjes zuigerveren te hoeven maken.
    Is de afzwaaier van 24,05 ontstaan met het honen? Of net iets te groot gedraaid? Ben benieuwd of het hoonapparaat netjes zijn werk doet, kun je daar iets over zeggen?
     
  2. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven

    Natuurlijk is het beter om over hoge en lage nauwkeurigheid te spreken om verwarring te voorkomen.
    Feitelijk en taalkundig zou dit ook meer correct zijn tov de aanname dat het begrip toleranties op zich al nauwkeurigheid betekent.

    Toch "draai" ik ook al wat jaartjes mee en was het op de plaatsen waar ik gewerkt heb de norm om aan hoge toleranties te refereren.

    Neemt niet weg dat je beter zou kunnen stellen dat de toleranties aan een hoge nauwkeurigheid moeten voldoen om verwarring te voorkomen.

    Wat betreft de " uitschieter" van 0,05 op 1 van de cilinderbussen,
    Nu is het zo op mijn draaibank dat er absoluut geen garantie is dat dat als ik 0,2 voorzet er ook daadwerkelijk 0,2 afgehaald wordt.
    Flex in ongeveer alles varieert met toerental,uitsteken van beitel uit het schuitje en nog een hele hoop andere dingen waar ik moeilijk controle over krijg.

    Als ik te weinig aanzet druk ik de speling er niet uit en als ik teveel aanzet flext de zaak zoveel dat met met dezelfde aanzet nadraaien er weer een tiende vanaf gaat.

    Dit varieert met materiaal en snij gereedschap.
    Een vers geslepen hss beiteltje is het best voor die laatste paar honderdste voor alu terwijl een hm beitelplaatje weer afdoende(en makkelijker) is voor gietijzer.

    Tis natuurlijk een combi van ongeduld en inferieure machines met vooral te weinig massa(120 kg)draaibank en zo dus vooral iets te weinig tijd nemen om het rustiger aan te doen om die onnauwkeurigheid te compenseren met kleine aanzetten en vaker tussendoor meten..

    Er zit ook nog een.taper afwijking in.mijn geleidingen.
    De hoofdspil staat niet helemaal haaks op de langsslede waardoor het verschil in diameter op 10 mm ongeveer 0.04 is.
    Ik los dat op bij bijvoorbeeld klepstelen om met 1500 schuurpapier alles over de hele lengte exact op maat te krijgen.
    Al met al erg tijdrovend en ik geef toe dat ik niet altijd het nodige geduld daarvoor kan opbrengen.

    Ik wil eigenlijk gewoon een AI dr1s en een schaublin 13 of een deckel fp1 alleen kunnen dan onze fietsen niet meer in de garage.
    Of een 5 assige Hermle dan ben ik in 1 keer klaar( en 5 ton lichter)
    Enfin

    Ik heb er lol in.
    En tot nu hebben al mijn motortjes bij de eerste poging gelopen dus zal ik toch wel binnen de toleranties zitten voor een.lopende motor.
    Niet genoeg voor een productie model maar daar gaat t mij ook niet om.

    Oh ja,

    Het honen.doe ik.met het kleinste maat remcilinder hoonapparaat,
    Dit was ok voor mij vorige motortjes maar deze met 24 mm boring zitten toch echt wel onder de ondergrens om.fatsoenlijk te honen,past eigenlijk niet meer lekker genoeg om de hoondruk te regelen met de veer die erop zit.
    Kan ook nog iets maken van een stuk alu dat cilindrisch ingezaagd is met een bout met schroefdraad in het midden(expandable mandrell )en dan honen.met polijstpasta.

    Concreet,
    Overmaat van 1 bus is pilot error.
    Ik ken mijn machines en tekortkomingen maar ben te lui/gehaast om dit exemplaar weg te gooien.
    Het is mijn eerste 8 cilinder en ben elke keer blij als ik bij 8 ben;)
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2021
    CP1, Jan Walpot, Johannes59 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Nog wat half fabricaatjes,
    Zonder afzwaaiers:) 20210401_212143.jpg
     
    Demaic, Jan Walpot, Gea en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    0.04 mm verschil op 10 mm lengte is toch wel erg veel. :(
    Dirk
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  5. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja,dat leek mij ook.
    Dat is 4 tiende op 10 cm..

    Heb t nog eens nagekeken en ik meet bij de cilinder bussen 0.03 verschil op 38 mm.
    Dat is dus iets minder dan 0,01 op 10 mm en dat lijkt me idd iets realistischer.

    Nog behoorlijk veel trouwens...
     
    Demaic vindt dit leuk.
  6. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    0.04 mm is toch 4 honderdste en geen 4 tiende, maakt toch wel een verschil.
     
  7. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Uhm...
    Ik zeg ook nergens dat 0.04 4 tiende is..
    Ik zeg toch 0,04 in 10 mm en dat maakt 4 tiende in 10 cm...
    Wat klopt er niet dan?

    Ik weet niet er verwarrend is aan wat ik zeg.
    De taper fout neemt recht evenredig toe.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2021
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    0.04 mm over een lengte van 10 mm is toch erg veel , niet?
    Dat is bijna een halve mm verschil in diameter over 100 draaien , normaal voor chinees draaibanken? :rolleyes:
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Tolerantie geef je toch op voor de eindmaat, en niet per 10 mm :rolleyes: Dus als ik een asje bestel van 100 mm lang met een tolerantie van 0,04 mm mag hij maximaal 4 honderdste afwijken.
     
  10. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zeg alleen maar dat 0.04 per 10.mm overeenkomt met 0.4 mm op 100mm

    Ik heb het niet over een tolerantie...

    En het was dus zoals ik voorheen al aangaf na nameten geen 0.04 maar iets minder dan 0,01 per 10mm.

    Ik snap de verwarring nog steeds niet.
    Maar erg veel voegt dit soort discussies inhoudelijk niet toe.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu dit probleem is opgelost, kijk ik uit naar je vervolg verslagen(verslagend).
    Succes, Henk
     
    Demaic en pat1311 vinden dit leuk.
  12. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Dank je,

    Back on topic;)
     
  13. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb na 10 keer nalezen nog steeds geen idee hoe dit bericht gerelateerd is aan mijn bericht over het feit dat mijn hoofdspil niet helemaal parallel is
    op de langslede.
    Ik begrijp de correlatie eindmaat/tolerantie tot mijn bericht niet.

    Ik stel alleen dat als een afwijking van 2 rechte lijnen die niet parallel lopen 0.04 mm per 10 mm is de afwijking per 100 mm 0.4 zal zijn.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2021
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Gewoon overheen gelezen. Door meerdere geloof ik, maar niks aan het handje toch.
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Misschien kan ik je helpen.
    Naast jouw draadje is er ook een aanvulling : https://www.modelbouwforum.nl/threads/recht-boren.266910/page-18#post-4153657
    Ik heb evenals jij een draaibank met een gewicht van ca. 120 kg, centerhoogte 125 mm.
    Zie de aanvulling, zeker bij een kleine diameter met een flexibel materiaal wordt het maatverschil tussen de inspanning bij de draaiklauw en het end van het werkstuk groter.
    Indien vragen. Groet Henk.
     
  16. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven

    Zou best eens kunnen dat we tegen hetzelfde fenomeen aanlopen Henk,

    Betreft het hier de hbm 250 x550?
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nee de HBM 250 x 400, de kortere uitvoering.
    Ik heb vandaag ook getest op een as diam. 22mm, dit daar ik nu geen doorbuiging verwacht
    De afwijking in diam over 100mm was kleiner dan 0,05mm.
    Misschien te wijten aan de scheefstelling van de hoofdspindel?
    Indien zo , dan is de scheefstelling de tangens van 0,025 / 100 = 0,00025.
    Omgerekend naar een hoek is dit minder dan 3", ofwel minder dan 3 seconden.
    Hierover maak ik mij niet druk.
    Indien mogelijk, dan gebruik ik het meedraaiend center.
    Indien vragen laat van je horen. Groet, Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik denk van wel in mijn situatie,
    Ik zie de (waarschijnlijke) tangens fout dus ook bij materialen en diameters die geen doorbuigen of flex doen vermoeden nl. Gg25 clinderbussen 28 rond.

    Zelfs met kleine voorzetten tot nominaal draaien zie ik de tangent fout terug en dat doet mij vermoeden dat niet alles zo netjes parallel en haaks is.
    Iets wat ik overigens ook terug zie bij de hbm bf 30.
    Ik moet best wat intelligent omspannen om een simpel blokje haaks te frezen.
    Wat betreft dat meedraaiend center,
    Staat/stond jouw losse kop precies op center met jouw hoofdspil?
    Bij mij niet hoor.

    Dit is af te stellen maar als ik de algemene staat van mij hbm machines zie zoals ik ze thuis kreeg,én de kwaliteit ervan denk ik dat de kwaliteits controle op erg laag niveau staat.

    Mischien heb ik pech maar geen één van mijn hbm machines heeft een jaar zonder zware modificaties overleeft.

    Gelukkig zijn ze niet flauw met garantie bij hbm maar dat neemt niet weg dat als ik geen hobbyist zou zijn en t leuk zou vinden om aan machines te sleutelen ik voor iets anders zou kiezen.

    Na 4(!!!,) nieuwe dc motoren in 3 maanden op de bf 30 én 2 nieuwe regelprinten heb ik alles vervangen met een 3 kw 3 fasen motor met frequentie regelaar en v riem aandrijving.
    Hij is er gelukkig wel een stuk beter én stiller van geworden
    :) zie foto...
    20210301_203856.jpg
    Dit omdat ze (begrijpelijk) bij hbm de machine daar wilden hebben na 4 keer garantie en ik geen zin had om dat ding daarheen te slepen.

    De lijst van modificaties om de zaak aan de gang te houden kan net op een rol wc papier.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2021
    Potter vindt dit leuk.
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Mijn optimum BF 20L heeft ook al een drie motoren geconsumeerd .
    Eerst beginnen ze te stinken , dan komt er rook en even later geven ze licht. :rofl:
    Ik overweeg om ook zo een aanpassing te maken met een 3 fase motor en frequentie sturing .
    Gebruik je hier een V riem of is het toch een tandriem? Wat zijn de gegevens van je motor?

    Dirk
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zal straks ff kijken Dirk,
    Weet de motor gegevens niet meer uit mijn hoofd.
    Ik gebruik iig een v snaar en het is een 2800 rpm motor.
    En een goedkope chinese vfd die het overigens erg goed doet.
    Tis wel ff inregelen maar als beloning heeft dat ding nu 4600 rpm als het moet en nog geen kwart van het geluid geen lawaaierige tandwielbak meer en over het hele toerengebied een fijn koppel.
    Erg makkelijk ook voor tappen.

    En geen constante lichtshow van koolborstels;)
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina