Zoal gezegd heb ik weer wat onderdeeltjes af kunnen vinken.
Vorige keer al half fabrikaten van de zuigers,
Ik moet nog wat wennen aan de serie matige werkwijze die bij een meer cilinder komt kijken.
Bij mijn 7 cilinder heb ik de meeste onderdelen individueel af gemaakt,
en dit heeft het nadeel dat het allemaal wat langer duurt in vergelijking met dezelfde bewerking bij alle onderdelen tegelijk toe te passen omdat je bij sommige bewerkingen dezelfde opspanning kunt gebruiken en zo met een bijv. een werkstuk stop of andere fixatie je maar 1 keer uit hoeft te klokken mits je de onderdelen allemaal redelijk dezelfde maat hebt kunnen krijgen.
Das dus t voordeel van die werkwijze...
Nadeel is dat als je een fout maakt deze dan ook snel bij alle half fabrikaten zit..
Anyway, uitendelijk toch wat kunnen produceren wat door de goedkeuring kwam.
Begonnnen met de zuigers,heb verder geen foto's van de eerste opspanning bewerkingen maar dit was inspannen,afdraaien tot maat 0,03 -0,05 tot onder liner maat.
Vervolgens gat boren in onder kant om een begin te maken voor de binnen draaibeitel om de oplopend de rok te draaien.
Daarna in dezelfde opspanning de zuigerveer groef steken.
Daarna de sleuf voor de drijfstang.
Deze is 15 diep en 8 breed en dat zorgde voor wat moeilijkheden om dit handmatig te doen,met een een 4 mm frees is het erg bewerkelijk en met een 8 mm frees is er weinig ruimte voor spaanafvoer en moet je veel smeren en blazen om te goed te laten lopen.
2 mislukkingen tot gevolg door te veel warmteontwikkeling.
Dus toen maar ff wat G-code gegenereerd en dit werkte gelukkig super met een 4 mm HM freesje.
Dus toch nog 1 bewerking CNC bij de zuigers.
Hierna naar de BF30 voor de zijkanten en het gat voor de pistonpen.
Het parallel blokje is voor het haaks zetten van het piston pen gat op de drijstang sleuf.
aan 2 kanten het vlak er aan frezen en daarna het pistonpen gat.
Centeren oplopend boren en daarna met wat snij olie op lage toeren ruimen
Daarna moest ik nog 8 small end lagertjes maken.
Simpele onderdeeltjes uit lagerbrons.
en in de drijfstangen,