Of deze stond, dat weet ik niet. Ik heb toen ik de bank pas had, de losse kop verzet om conisch te draaien. Naderhand ben ik ruim een uur bezig geweest om de losse kop met behulp van een hulpas uit te lijnen. Groet, Henk.
Oppassen met lage toeren waar wat koppel gevraagd word ! Hiervoor ontbreekt de koeling voor waardoor de motor verbrand (al meegemaakt). Bij gebruik van schijffrezen (bv) extra koeling voorzien en temperatuur opvolgen. grts
Ja klopt, Hier moet je wel rekening mee houden. Lage toerentallen worden alleen kort gebruikt om te tappen.
De motor van mijn kleine freesbank heeft ook koolborstels. Ergens in een van de handleidingen heb ik gelezen, dat het nodig is om na het werken, de motor enkele minuten in omgekeerde richting te laten lopen. Heeft misschien, door het ompolen, te maken met het reinigen van de koolborstels. Groet, Henk.
Veel gepraat over toleranties en scheve machines die uitbranden. Wel lol erin houden he! En wat je ook koopt, het blijft na-stellen en onnauwkeurigheidjes eruit halen. En als je een Hermle koopt, is het zeuren over 0,005. Een Kern over 0,002 en een HBM over 0,05. En in de modelbouw hoef je niet binnen de toleranties te blijven, als het resultaat het maar doet! Ik zag een paar zuigers langs komen, ziet er goed uit!!
Ja,uiteindelijk is dat waar t om gaat. En je krijgt waar je voor betaald. Een draaibank,2 freesmachines,kolomboormachine,een Lintzaag,slijpmachines,schuurmachines en bakken vol ander gereedschap voor nog geen 15.000. Ik verwacht ook geen topkwaliteit. Machines pimpen hoort voor mij bij de hobby. Ik heb trouwens nog een zootje onderdeeltjes gemaakt op mijn scheve vonkende machinerie. Straks ff oppoetsen en wat fotootjes trekken
Zoal gezegd heb ik weer wat onderdeeltjes af kunnen vinken. Vorige keer al half fabrikaten van de zuigers, Ik moet nog wat wennen aan de serie matige werkwijze die bij een meer cilinder komt kijken. Bij mijn 7 cilinder heb ik de meeste onderdelen individueel af gemaakt, en dit heeft het nadeel dat het allemaal wat langer duurt in vergelijking met dezelfde bewerking bij alle onderdelen tegelijk toe te passen omdat je bij sommige bewerkingen dezelfde opspanning kunt gebruiken en zo met een bijv. een werkstuk stop of andere fixatie je maar 1 keer uit hoeft te klokken mits je de onderdelen allemaal redelijk dezelfde maat hebt kunnen krijgen. Das dus t voordeel van die werkwijze... Nadeel is dat als je een fout maakt deze dan ook snel bij alle half fabrikaten zit.. Anyway, uitendelijk toch wat kunnen produceren wat door de goedkeuring kwam. Begonnnen met de zuigers,heb verder geen foto's van de eerste opspanning bewerkingen maar dit was inspannen,afdraaien tot maat 0,03 -0,05 tot onder liner maat. Vervolgens gat boren in onder kant om een begin te maken voor de binnen draaibeitel om de oplopend de rok te draaien. Daarna in dezelfde opspanning de zuigerveer groef steken. Daarna de sleuf voor de drijfstang. Deze is 15 diep en 8 breed en dat zorgde voor wat moeilijkheden om dit handmatig te doen,met een een 4 mm frees is het erg bewerkelijk en met een 8 mm frees is er weinig ruimte voor spaanafvoer en moet je veel smeren en blazen om te goed te laten lopen. 2 mislukkingen tot gevolg door te veel warmteontwikkeling. Dus toen maar ff wat G-code gegenereerd en dit werkte gelukkig super met een 4 mm HM freesje. Dus toch nog 1 bewerking CNC bij de zuigers. Hierna naar de BF30 voor de zijkanten en het gat voor de pistonpen. Het parallel blokje is voor het haaks zetten van het piston pen gat op de drijstang sleuf. aan 2 kanten het vlak er aan frezen en daarna het pistonpen gat. Centeren oplopend boren en daarna met wat snij olie op lage toeren ruimen Daarna moest ik nog 8 small end lagertjes maken. Simpele onderdeeltjes uit lagerbrons. en in de drijfstangen,
Verder nog de pistonpennen , Uit zilverstaal 6 rond met aan weerszijde een groef voor een C clip om de pen te borgen. Moest ernog wel ff een 0,6 mm steekmesje voor slijpen. Ook maal 8 dus. zo,deze groep bijna klaar op de zuigerveren na en in de motor.. Na alles samen gebouwd te hebben liep het geheel nog niet helemaal soepel. Vooral door te weinig vrijloop tussen drijfstangen en small end lagers, deze zitten nu vast tussen de sleuf in de zuigers en daar moet ik nog ff een tiende vanaf halen, dan loopt het stuk beter. Er is op de tekeningen die ik heb nergens rekening gehouden met dit soort dingen en die moet ik dus tijdens de bouw zelf aanpassen.