V_Tail Mixer II GWS

brand_vlieg

verslagschrijvers
Ik heb de volgende mixer: RCtechnics Internet Store , die ik gebruik samen met een oude zender van MULTIPLEX (COKPIT COMMANDER).
De servo's reageren alleen bij up en rechts en niet bij down en links, zonder mixer reageren de servo's wel volledig.
Bij aansluiten op een ROBBE set gaat alles wel normaal.
Weet iemand de oorzaak? En belangrijker: Wat is de oplossing?

Teus

Laatst bewerkt:
Helemaal niet reageren op links en down lijkt me stug. Vermoedelijk is dit alleen de laatste helft van de knuppeluitslagen?

Het probleem zal wel veroorzaakt worden doordat oude Multiplex zenders een nulstand hebben van 1,6 ms (en uitslagen van 1,05 - 2,15 ms). Alle huidige zenders hebben een nulstand van 1,5 ms (en meestal uitslagen van 1 - 2 ms). De mixer zal alleen ontworpen zijn voor een nulstand van 1,5 ms en zet de servo's allebei eigenlijk al 20 graden uit het midden als deze wordt aangestuurd door een oude MPX zender. Vermoedelijk zal de mixer begrenzen bij zo'n 45 graden, dus dan hou je maar een klein stukje uitslag in de ene richting over, terwijl in de andere richting de uitslag veel groter dan normaal wordt.

Nu zegt de benaming Cockpit Commander mij niet alles. Ik weet dan nog niet precies welke zender het is. Ook de MC2000-serie had bijv. deze benaming, maar deze zul je wel niet bedoelen (deze heeft namelijk zelf voldoende mixmogelijkheden). Bij andere Commander-typen is de nulstand met niet al te veel kosten om te zetten.

Een plaatje van de zender is hier te vinden: Multiplex Commander, de toevoeging Cockpit komt van een versie die voor Engeland bestemd was.
Hij is denk ik net geen 20 jaar oud. Hij functioneert, nadat hij bij Jan op bezoek geweest is, prima. Ik heb er een mixer-module in, maar die kan maar één mixer gelijktijdig aan.
Voor het aansturen van een zwever met V-staart en butterfly is dat te weinig.
Met de V-Tail Mixer II van GWS zie ik de roeren niet bewegen bij links en down sturen, het lijkt er op dat de servo's bij die stuurbewegingen net iets bewegen.

Teus

Laatst bewerkt:
Ik hoopte al, dat het de Combi 90/Cockpit Commander zou zijn. Hiervan is de nulstand eenvoudig om te zetten. Nu is het echter altijd griezelig om dit zelf te (laten) doen, maar om de zender hiervoor heen en weer te (laten) sturen is ook weer zo wat.

Wat je nodig hebt is een ijkservo. Je neemt hiervoor een servo, die je eerst m.b.v. een zender aanstuurt, waarvan je zeker weet dat deze een nulstand geeft van 1,5 ms.
Vervolgens stuur je deze servo met je Cockpit Commander aan. De servo draait nu ongeveer 10 graden uit de nulstand.
Uiteraard ga ik er van uit, dat je in beide gevallen een stuurknuppel precies in de middenstand hebt gezet, inclusief de bijbehorende trim.
Vervolgens licht je het rechter klepje op van je zender. Als je een allround module hebt gemonteerd, zie je hiervan de print. Heb je die niet, dan zie je een wat kleiner printje. Hieronder zit de hoofdprint, die in dit gebied vier instelpotmeters heeft. Hiervan zitten er drie direkt boven elkaar. Je hebt de onderste nodig.
Markeer eerst precies de positie van deze instelpotmeter, zodat je altijd terug kunt.
Sluit vervolgens de servo weer aan op een ontvanger en verdraai de instelpotmeter totdat de servo de nulstand van 1,5 ms weer inneemt. Denk er om, dat voor alle kanalen de nulstand nu is veranderd.

Durf je dit niet zelf aan, dan kan dit uiteraard ook in service worden gedaan. De frametijd van 25 ms kan dan meteen worden teruggebracht naar 20 ms.

Ik hoopte al, dat het de Combi 90/Cockpit Commander zou zijn. Hiervan is de nulstand eenvoudig om te zetten. Nu is het echter altijd griezelig om dit zelf te (laten) doen, maar om de zender hiervoor heen en weer te (laten) sturen is ook weer zo wat.

Wat je nodig hebt is een ijkservo. Je neemt hiervoor een servo, die je eerst m.b.v. een zender aanstuurt, waarvan je zeker weet dat deze een nulstand geeft van 1,5 ms.
Vervolgens stuur je deze servo met je Cockpit Commander aan. De servo draait nu ongeveer 10 graden uit de nulstand.
Uiteraard ga ik er van uit, dat je in beide gevallen een stuurknuppel precies in de middenstand hebt gezet, inclusief de bijbehorende trim.
Vervolgens licht je het rechter klepje op van je zender. Als je een allround module hebt gemonteerd, zie je hiervan de print. Heb je die niet, dan zie je een wat kleiner printje. Hieronder zit de hoofdprint, die in dit gebied vier instelpotmeters heeft. Hiervan zitten er drie direkt boven elkaar. Je hebt de onderste nodig.

De allround module heb ik er uit. Werkt de zender zonder deze module en het hierboven genoemde kleinere printje?

De zender staat plat op tafel, met de antenne van mij af. Begrijp ik het dan goed dat ik de potmeter, die het dichtst bij mij zit, moet verdraaien, terwijl de zender aan staat zodat de servo weer in zijn ijkstand terug komt?

Markeer eerst precies de positie van deze instelpotmeter, zodat je altijd terug kunt.
Sluit vervolgens de servo weer aan op een ontvanger en verdraai de instelpotmeter totdat de servo de nulstand van 1,5 ms weer inneemt. Denk er om, dat voor alle kanalen de nulstand nu is veranderd.

Durf je dit niet zelf aan, dan kan dit uiteraard ook in service worden gedaan. De frametijd van 25 ms kan dan meteen worden teruggebracht naar 20 ms.

Volgens mij heb ik nu al weer twee jaar met de zender gestuurd, zonder dat de afstellingen nagekeken zijn. Met welke reglmaat is dat afstelling nakijken verstandig/nodig?
Wat houdt de frametijd in?

Laatst bewerkt:
Je hebt óf het kleine printje óf het allroundmodule nodig. Probeer het niet zonder, want dan lopen je servo's in de hoek vast.

De potmeter, waaraan je mag draaien zit helemaal rechtsonder en is inderdaad degene, die het dichtst bij je zit.

De frametijd is de totale lengte van de pulstrein. Multiplex hanteerde vroeger een lengte van 25 milliseconde, waarbij er dus 40 pulstreinen per seconde worden verstuurd. Meer gebruikelijk is een lengte van 20 milliseconde en daarop is dan ook de software van de huidige IPD-ontvangers berekend. Deze willen daarom ook vaak niet op oude MPX-zenders werken.

Voor modelvliegers wordt door Multiplex geadviseerd de apparatuur elke twee jaar na te laten kijken en opnieuw te laten afregelen. Ook de meeste andere fabrikanten geven zo'n periode aan.

Jan,

Bedankt voor je antwoorden. Ben nu aan het afwegen of ik een nieuwe zender aanschaf of met deze zender, samen met de mixer, nog even verder vlieg. Kan het functioneren van de mixer ook van de frametijd afhankelijk zijn?

Mvg
Teus

Back