Vaar/ demonstratiedag 5 Juni Eindhoven

• Topicstarter Topicstarter Iwema
  • Startdatum Startdatum
I

Iwema

Guest
Zondag 5 Juni vaar-/ demonstratiedag Eindhoven.

Het decor van dit niet alledaags schouwspel is de Hanevoetvijver in het stadsdeel Gestel. Parkeergelegenheid is er aan de zuidzijde van de plas (Backenhagen).
De plas is bereikbaar via de afslag 32 - Eindhoven/Veldhoven (medisch centrum Maxima)
Daar wordt zondag tussen 12.00 en 15.00 uur een zeildag gehouden voor modelbouwzeilboten. Initiatiefnemers van deze tweede Eindhovense Zeildag zijn Hugo van Osch en Bastiaan Baaijens, een fervent liefhebbers van modelbouwzeilboten.
Zondag zijn er op de vijver schitterende modelbouwzeilboten te zien van allerlei types. Het doel is om meer mensen in de regio Eindhoven zo ver te kijgen dat zij deel gaan nemen aan onze hobby. Daarom zullen wij naast demonstraties met die radiografisch bestuurde boten ook tekst en uitleg over de boten en de hobby.

Helaas gaat de aandacht bij modelbouw vooral uit naar auto's en vliegtuigen en in iets mindere mate naar boten met een motor. Bij deze modellen gaat het meestal om snelheid en vermogen terwijl het bij de zonder motor uitgeruste zeilboten vooral gaat om zo goed mogelijk gebruik te maken van de wind. Bij de meeste zeilboten kun je met de radiografische afstandsbediening alleen het roer en de zeilen bedienen, voor de rest ben je afhankelijk van de wind.

Als pronkstuk zal er een A-classe zeiljacht zijn. Dit is een twee meter lange en ruim tweeëneenhalve meter hoge zeilboot. Het is een prachtboot om te zien met prima vaareigenschappen.

Naast mono-hulls zijn er ook multy-hulls. Dergelijke zeilboten kunnen afhankelijk van de wind snelheden tot twintig kilometer per uur halen. Voor dergelijke kleine schepen (lengte ongeveer 1.20m) een enorme snelheid.
Ondanks dat veel modelzeilboten er uit zienof ze een vermogen hebben gekost, valt dat reuze mee. Voor honderdvijftig euro heb je al een mooi zeiljacht met alles er op en er aan. Natuurlijk kun je het net als elke andere hobby zo duur maken als je zelf wilt.
Hierbij nodigen we ook iedereen uit die in het bezit is van een zeielboot of een electrische boot om deze mee te brengen en te komen varen.

Het doel is om meer mensen in de regio Eindhoven zo ver te kijgen dat zij deel gaan nemen aan onze hobby.

Er zullen vermoedelijk 6 boten op het water komen.
Het zijn allemaal verschillende boten.
( Triana, Rubin, Windstar, A-class, M-classe, Butterfly , etc)

Als er mensen zijn die met hun boot (zeil- motor- of duikboot) willen komen, dan zijn zij natuurlijk van harte welkom.
De organisatie ligt in handen van Hugo van Osch en Bastiaan Baaijens.

Groeten,

Hugo

ik ben dan wel van de partij :D

maar ik weet nog niet of ik mijn pollux dan al afheb.........

als ze klaar is neem ik haar wel mee

groetjes Martin

:( Dat is nou jammer, komende zondag heb ik een racewedstrijd (autootjes ook leuk).
Vanuit huis kijk ik uit over de Hanevoet plas, en mijn MM heeft daar al heel wat uurtjes rondgedobberd.
Gaan jullie wel eens 's avonds varen? Stuur dan even een berichtje.

hugo vaart meestal op de zaterdag eind van de middag en de zondag zelfde tijd(1500 uur) en ik probeer er ook elke zondag bij te zijn!

ik zal zeker langs komen, woon in de buurt en ben vrij nieuw in deze hobby. Ik heb bijvoorbeeld nog geen boot :D

Hi Bastiaan,

De redactie van het Eindhovens dagblad heeft mij zojuist toegezegd dat er morgen Zaterdag 4 Juni een vermelding wordt gemaakt van de vaar/demonstratiedag in Eindhoven.

Ik had een artikel met foto ingezonden.
Ik ben benieuwd of de foto ook wordt geplaatst.

Hugo

:oops: krant niet gelezen.
maar ik was er wel. en er was ook nog zeker wel wat animo tussen de regen door :P

dit is een panorama die ik gister heb gemaakt.
klik er op als je de grotere variant wil bekijken!

Was van plan om te komen kijken maar de routebeschrijving is niet erg duidelijk in jullie berichten.
Afslag 32 weet ik nog te vinden maar dan sta ik onderaan de snelweg en dan is het zoeken geblazen.
Woon in Valkenswaard en kom voorbij het ziekenhuis van Maxima.
Kan er iemand omschrijven waar jullie varen dan kom ik eens een keer kijken. Heb een Sea Dolphin en een US IOM in aanbouw.

Pendelaar

Hi Pendelaar,

Ik heb je een PB-tje gestuurd.

Bel mij maar.

Tot horens,

Hugo

Back