Vaardigheden, tips en weetjes...

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door pietsan, 26 dec 2019.

  1. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik ben geen expert, maar als ik naar je foto kijk, dan ben je een plank aan het buigen op een mal, terwijl je de buitenkant verwarmd.
    Probeer de plank eens om de plankenbuiger te buigen. Pak een wat langere plank, dan verbrand je je vingers niet :D
    Maar goed, ik ben zeker geen expert, dus welllicht slaat het nergens op wat ik zeg.
     
  2. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Volgens mij is dit de foto van hans g?
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Het werkt allebei, zowel op een ondergrond als ook om het latje om de buiger te trekken. En een langere lat nemen werkt ook wat fijner, dan "voel" je inderdaad wanneer het hout zijn weerstand verliest. En ook niet te lang in het water laten staan. In theorie zou je de latten zelfs droog moeten kunnen buigen, maar dat is dus inderdaad in theorie...
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hahaha.. Dit was dan ook puur voor de foto. Maar hieronder schreef ik hoe ik het doe.
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zo bedoelde ik het dus eigenlijk niet. Hierdoor kan de lat dus eerder uitbreken. En als deze wordt ondersteund wordt door een ondergrond krijgt de lat minder kans om te breken. Op de getoonde afbeelding zie je dit zeker niet en heb het werkje en de plankenbuiger even bij elkaar gefotografeerd. En het is overigens inderdaad zo dat zonder water buigen ook al mogelijk is. Veel lastiger maar bij kleinere latjes zoals op mijn Sperwer gaat dit.
     
  6. Kjeld

    Kjeld

    Lid geworden:
    10 jul 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hengelo
    Bedankt voor de tips allemaal.
    Vooral Hans G aanpak op de vorige pagina werkt goed.
    Ik snij nu eerst de latjes op maat, buig het zoals Hans het omschrijft. Verder heb ik met een figuurzaagje de vorm van de spanten uit een plankje gezaagd. Dat gebruik ik als een soort mal om het latje helemaal in de goede vorm te krijgen.
    Ik merk inderdaad dat ze niet langer dan 10 minuten in het water moeten, als ik er onder blijf buigen ze mooi mee zonder dat ze scheuren/breken.
    Maar bedankt voor de tips, ik kan weer verder.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Op speciaal verzoek: Oogsplits in dun touw.
    Wanneer het wegens de geringe dikte van het touw niet mogelijk is om een "echte" oogsplits te maken, kan je het op onderstaande manier proberen.

    Je neemt het touw dubbel tussen duim en wijsvinger, en met een naald maak je de lus tot een neep.
    IMGP5004.JPG

    Steek een scherpe naald net onder de neep door het touw, eerst door het korte eind, dan door het lange. Hoe dichter onder de plooi hoe beter, maar niet door de plooi zelf, de naald moet er helemaal door voor je hem terug door het lange eind steekt. Schuif de naald door tot net voor het oog.
    IMGP5005.JPG

    Steek het korte eind door het oog, niet te ver, zodat hij helemaal door de neep kan getrokken worden.
    Als in het oog van de splits een ring, haak of iets anders moet komen, dan schuif je dit over het korte eind VOOR je dit door het oog van de naald voert.
    IMGP5006.JPG

    Duw voorzichtig met je nagel het lange eind over het oog.
    IMGP5007.JPG

    Moest er niets in het oog, leg de ontstane lus dan over een naald of ander voorwerp met de diameter van het gewenste oog in de splits.
    Trek nu aan het korte eind tot de lus zich volledig sluit. Plaats dus altijd iets in het oog, anders trek je het korte eind gewoon door de splits, en kan je herbeginnen.
    IMGP5008.JPG

    Trek nu aan het lange eind, en behoud een weinig spanning op het korte eind en breng een weinig vloeibare CA-lijm aan.
    IMGP5009.JPG

    Nadat de CA-lijm uitgehard is, verwijder je zo nodig de naald en snij je het korte eind zo kort mogelijk langs het lange eind af, "et voilà" klaar is de oogsplits. Niet van een echte te onderscheiden (vanop een halve meter of meer :) )
    IMGP5010.JPG

    PS: ik heb deze techniek eigenlijk ook maar ergens op 't internet gevonden :)
     
    Gerko511, TIMBERWOLF, Jantjeu en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    herby: wellicht wil je de termen 'neep' en 'plooi' even toelichten?
    De rest kon ik wel plaatsen, maar bij de bovenste twee was je me kwijt :)
     
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Met neep en plooi bedoel ik eigenlijk de kortst mogelijke bocht, in geometrische termen uitgedrukt een cirkel met straal 0 mm, of anders uitgedrukt, gewoon dubbel geplooid :)
     
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    zou je er een schema tekening van kunnen maken? in enkele stappen? het lijkt me wel bruikbaar maar je fotos kan ik niet volgen.
     
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    ik snap de foto's ook niet, het verhaal is ook erg onduidelijk.
    Misschien de originele link posten waar je het gevonden hebt.

    Officieel maak je een ooglus zo:



    en dat lukt ook met garen van 0,3 mm. Is wel een gepriegel maar het gaat. Gewoon een paar keer proberen tot je de draai hebt.

    van deze gebruiker kan je veel leren

     
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Ik kan niet tekenen op de computer, maar bij onze volgende ontmoeting toon ik het je met plezier voor. :)
     
  13. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Na flink wat pagina's gezien te hebben met goede tips vraag ik mij af hoe zeilen te maken van een stuk stof, een sjabloon zonder het gebruik van een naaimachine.
    In mijn geval gaat het om zomen en reeflijnen.
     
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Met verdunde houtlijm en een strijkijzer net als fineer plakken.
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Weeflijntjes secuur verlijmen en tevens voor het overige touwwerk heb ik een fijn hulpstukje gemaakt om de lijm te kunnen aanbrengen.
    Ik gebruik de goedkoopste seconde lijm die ik kan vinden (Action) die dun is en goed uitvloeit.
    Echter om het tubetje bij het touw houden kan funest zijn. Daarvoor heb ik een naainaald aangepast en deze in een handvatje gezet.

    IMG_2136.JPG

    Je hebt nu een soort minuscule vork waardoor de lijm zich door de capillaire werking tussen zuigt.

    IMG_2139.JPG

    Zo kan je heel nauwkeurig doseren.

    Na verlijmen veeg ik over het gelijmde gedeelte heen, zodat dit niet gaat glanzen. Hiervoor heb ik een pleister op de vinger om de lijm te deppen. Dit kan ook met je vinger maar na een paar knoopjes lijmen heb je een behoorlijke laag lijm op je vinger die er moeilijk vanaf gaat.

    IMG_2137.JPG
    IMG_2140.JPG

    het eindresultaat is een mooi verlijmde knoop. Je hoeft niet de hele knoop te doordrenken, een klein beetje om de knoop te fixeren op het want is genoeg. Zorg wel dat je begin en eind genoeg gefixeerd is zodat de knoop niet loslaat na het overtollig touw weggeknipt wordt.

    IMG_2141.JPG

    Je hulpstukje reinigen gaat heel simpel. Hou een aanstekervlam onder het oogje van de naald totdat alle lijm weg is. De naald wordt wel roetzwart, maar met een doekje is dit zo weg. Kijk wel uit met de dampen die irriteren de ogen en zijn niet zo gezond. Maar dat weten we nog wel uit onze jeugd. :koud:
     
  16. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Dat ga ik ook maken. Handig tooltje!

    Nu heb ik al heel lang 2 soorten dremels maar gebruik deze zelden. Ik vind ze te lomp en kocht onlangs op de gok op Aliexpress een dremel die je als een pen kunt vast houden, licht in gewicht is en krachtig genoeg voor modelbouw. Zelfs planken zagen gaat met het bijbehorende zaagblad.
    Het gaat om deze en is echt een aanrader:

    toome.jpg

    https://nl.aliexpress.com/item/1005001726922978.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.90394c4d1FX4Z5
     

    Bijgevoegde bestanden:

    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Zoiets gebruik ik ook veel. Ik heb de nagelstudio uitvoering met voetpedaal en regelbare voeding. Maakt totaal geen geluid. Maar de dremel gebruik ik toch nog vaak voor het iets zwaarder en harder hout,
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    nieuwe crosscut sled gemaakt. De oude die ik eerder had gemaakt was van cardboard en een veel te zachte houtsoort. Na een paar keer gebruikt te hebben was die al niet meer haaks. Deze is een stuk steviger en hij glijd ook erg soepel op en neer.
    Heb hem in de bijenwas gezet en dat was nog beter voor de glij eigenschappen.

    IMG_2261.JPG

    IMG_2262.JPG

    IMG_2263.JPG

    IMG_2264.JPG
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Die bijenwas zal ik ook eens doen. Mijn plaat hapert af en toe.
     
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Stinkt wel, ik heb die van kruitvat gebruikt. Kleurt ook mooi. Verschil zie je met afstandblokje dat ik niet behandeld heb.
     

Deel Deze Pagina