Vaarregelaar / motor voor happy hunter

• Topicstarter Topicstarter patrick
  • Startdatum Startdatum
P

patrick

Guest
Hallo,

ik ga de happy hunter bouwen via de tekeningen die ik heb besteld bij www.scheepsmodelbouw.be
maar nu heb ik een vraagje.

Wat voor motoren ( 2 stuks) kan ik het besten gebruiken in dit model en is een vaarregalaar hiervoor zelf te maken of kan je deze beter kopen?

Ik wil op 12V gaan varen

ik hoop snel van jullie te horen,

Patrick : :D

Een vaartregelaar zal vast wel zelf te maken zijn maar als je niet zelf helemaal into elektronika bent kan je er beter een kopen. Laat je adviseren bij een speciaalzaak als je weet wat voor motoren er in komen te liggen want daar kan ik je weinig over zeggen.

Patrick,

Welkom op het forum!

Net zoals kor zegt is het best mogelijk om zelf regelaars te maken.
Maar je geeft erg weinig info over de boot die je wilt maken.
Is het een maatje zoals kor die maakt :wink: dus erg klein, of wordt het een groot schip. Afhankelijk daarvan moet je de moteren kiezen en afhankelijk DAAR weer van kun je regelaars kopen of maken.

Wim

ik zou kiezen voor 2 robbe rokraft 100
met als motor graupner 2 speed 720 BB torque of 2 speed 900 BB torque als het de schaal 1op50 is

Hallo Patrick,

Ik heb zelf de happy hunter ( lengte 103 cm )daar had ik eerder
twee ventilatormotoren van een (echte )auto in zitten .
Deze motoren kun je op een autosloperij goedkoop krijgen.
Een paar jaar later zijn deze motoren vervangen door 12 V hectoperm motoren
Deze motoren trekken elk een schroef van 70mm ( ik heb geen straalbuizen om de schroefen zitten ) met deze motor schroefcombinatie
heeft mijn happy hunter een keer de hele middag een modelboot van 5,5 meter en een gewicht van 750 kilo gesleept dat was geen enkele probleem.
Voor de twee motoren heb ik één regelaar in zitten die je mag belasten
tot 20 Ampere.
Tussen de regelaar en akku heb ik een zekering van 15 Ampere en is nog nooit kapot gegaan.
Deze regelaar heb ik ook gebruik voor de ventilatormotoren en dat heeft
ook nooit problemen gegeven.
De akku die ik gebruik is een 12Volt 7Ah

Groetjes,

chof

ik ben zelf bezig met de smit lloyd 109 (130 cm)daarin ga ik 2 speed 900 BB torque motoren direkt op gekogelagerde assen van graupner gebruiken met een straalbuisschroeven van 5,5cm

de oude 109 vaart met 2 decaperms met vertraging 1:2,75

beste medebouwers

Bedankt voor de reacties.

ps die motoren van graupner 2 speed 720 BB torque maken die niet veel herrie in het model.

Ik heb ook eens de torpedojager gemaakt van robbe met een power 600/24 8.4 V die je compleet kan kopen met as en schroef maar deze maakt erg veel geluid en hoor je overal boven uit.
De romp van die boot is van plastic misscien dat het hier aan licht maar ik krijg het geluid niet weg.

Dit wil ik dus niet in mijn hunter hebben.
heeft iemand daar een oplossing voor ??

patrick :D

die 720 torque kun je direkt op de as zetten zonder vertraging en als het hele spul netjes uitgelijnt is mag het geen herrie maken

dit zijn de prijzen die ik bij quartel op de site heb gevonden

GRAUPNER Speed 900 BB torque Artikelnummer: GR6373 Prijs: € 40.80 (inclusief BTW)

GRAUPNER Speed 720 BB torque 6-12V Artikelnummer: GR6372 Prijs: € 40.80 (inclusief BTW)

bol zei:
dit zijn de prijzen die ik bij quartel op de site heb gevonden

GRAUPNER Speed 900 BB torque Artikelnummer: GR6373 Prijs: € 40.80 (inclusief BTW)

GRAUPNER Speed 720 BB torque 6-12V Artikelnummer: GR6372 Prijs: € 40.80 (inclusief BTW)

Klopt het dat deze motoren niet meer geleverd worden, kan ze niet vinden op hun site :roll:
Die Speed 720 BB torque lijkt me wel wat voor mijn Happy Hunter.
Wie heeft er trouwens ervaring met een kruiskoppeling op de schroefas, heb namelijk niet de ruimte om de motoren er rechtstreeks achter te hangen.

Greetings,
Luit

Hallo Luit,

ben afgelopen vrijdag bij Bliek in Breda geweest en heb ze precies hetzelfde gevraagd: 720-ers staan niet meer op de site, worden ze nog geleverd?

Antwoord: nee, deze motoren worden niet meer geleverd, staan ook niet meer in de catalogus van Graupner.

Op hun advies heb ik twee Robbe 600 met vertraging (5.5:1) besteld. Kosten: euro 38,80 p/st.
Werken op 6-12 V en het bestelnummer is 1-4083.

Nu nog een of twee vaarregelaars (die dingen zijn best duur - pak weg 65 euro!), twee kardan-koppelingen en ik kan de eerste proefvaart gaan maken met de Smit Rotterdam.

Tot slot een vraag: moet ik per sé 2 regelaars aanschaffen of kan het ook met 1 (hoewel je dan uiteraard minder mogelijkheden hebt)?
Ik heb geen boegschroef! Waarom niet? Gewoon niet aan gedacht.

Groet,
Kees.

Hallo,

Ik vaar al een tijdje met de Happy Hunter van Robbe en heb de volgende setup erin zitten :

- Sonnenschein 10 Ah 12V accu
- 2 x Decaperm motor , vertragingsas gekoppeld aan schroefas (zelfde hoogte!)
- Robbe Rocraft 120 Navy regelaar (optie voor waterkoeling)
- Ontvanger + servo's gekoppeld aan hoofdaccu via LM7805 spanningsregelaar IC en wat onderdeeltjes er omheen

De ervaringen hiermee zijn goed. Bij de vaarshow van de Vaargroep Groningen vorig jaar heb ik letterlijk het hele weekend met deze setup gevaren zonder accu's te hoeven wisselen en er zit altijd nog genoeg power in de accu om de ontvanger+servo's te voeden.

Ook zit er aardig wat trekkracht en snelheid in de boot. Genoeg om me de bolders van het dek te trekken :roll: en de regelaar kan het makkelijk aan.

Groeten Vincent

Hannibal zei:
Kees Voesenek zei:
ben afgelopen vrijdag bij Bliek in Breda geweest en heb ze precies hetzelfde gevraagd: 720-ers staan niet meer op de site, worden ze nog geleverd?

Antwoord: nee, deze motoren worden niet meer geleverd, staan ook niet meer in de catalogus van Graupner.

Op de site staan ze nog steeds alleen onde motoren ohne getrieb.
En via mail: nog steeds leverbaar.
http://www.shop.graupner.de/webapp/...1&cgrfnbr=5653&lang=de&prodlist=yes&prod=norm

Klopt, Han!
Ben echter wat ongeduldig en te goed gelovig geweest en heb intussen andere motoren besteld en al binnen.
Ik hoop dat die net zo goed werken.
Toch bedankt, weer wat wijzer geworden.

Motoren en Cardan

Yo,

Mijn Deutsch is zwaar belabbert, ook nooit gehad op school.
Maar met die motoren zal wel goed komen (denk ik)
Mijn vraag is nog steeds, wie heeft er ervaring met een kruiskoppeling / cardankoppeling (ken het alleen van de Honda Shadow 400, schaal 1:1).
Het zal allicht wat extra weerstand geven, maar ook meer herrie?
Die vertragings-toestanden zegt me ook helemaal niks, kan imand me hier ook nog wat uitleg over geven?

Greetings,
Luit

Back