Vaarregelaar voor buhler 12/24v motor

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Juki, 18 okt 2021.

  1. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Ik zoek een simpele vaarregelaar 12 volt .ik hoef niets te regelen ,gewoon vooruit/stop/achteruit
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Juki, Het lijkt me toch wel gemakkelijk dat je ook de draaisnelheid van de motor kunt regelen. Een regelaar waarmee ikzelf goede ervaringen heb is deze. Is klein, kan 15Amp aan en geeft stroom voor de ontvanger en servo. Deze uitvoering is zelflerend, wat inhoudt dat de motor niet zomaar gaat draaien als je zender niet in de neutrale stand staat. Gr. Klaas.
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...oruit-stop-achteruit-envelop/a-11629-20000331
     
  3. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Als ik zeg vooruit dan is het toch logisch dat de motor ook draait !!
    En met achteruit bedoel ik dat de moter dan draait de andere kant op !!
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Juki, Ook dat snap ik, maar jij wilt dus een sleepboot die alleen maar volaan vooruit en volaan achteruit gaat varen. Ik probeer een beetje mee te denken. Gr. Klaas.
     
  5. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Met een vaarregelaar (snelheidstegelaar ) (esc ) regel je ook de snelheid toch of ben ik nu dom ?
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nee, je bent niet dom Juki, maar een vaarregelaar regelt buiten het ompolen (voor- en achteruit) ook de snelheid.
    Verder heb je om je ontvanger te laten werken ook 5 Volt nodig, die een regelaar met BEC kan verzorgen. Die 5 Volt kan ook je stuurservo van stroom voorzien.
    Maar even terug naar je plan(nen). Je bouwt een statisch model van een sleepboot, die je wilt voorzien van verlichting en waarvan je de schroef kunt laten draaien.
    En dat dan vanuit je stoel op afstand bedienen. Was er even uit gegaan dat je ook wilde gaan varen.
    Je bent in het bezit van een Simprop zender en ontvanger? Accu in de zender nog goed? Vaak zijn die dingen na jaren stilstand defect.
    Verder zit je waarschijnlijk met een systeem dat nog oude stekkers (in ieder geval geen uniforme) gebruikt. Al het nieuwe spul zitten UNI stekkers aan.
    Zou ikzelf zo'n boot in een vitrine zetten dan zou ik in de stroomvoorziening voor de boot gebruik maken van een adapter met één of meerdere schakelaars buiten de vitrine.
    Scheelt je een hoop onkosten, geen laden van batterijen of accu's en aanschaf van apparatuur, die je eigenlijk niet hoeft gebruiken.
    Maar ja, dat is beschouwd door mijn bril en ik wil graag zoveel mogelijk voor een dubbeltje op de eerste rang. Mijn advies is dan ook, bouw lekker door en laat die afstandbediening en aanverwante artikelen voorlopig even rusten. Wil je ook je roer kunnen bedienen bouw dan wel gelijk een servo daarvoor in. Daar kan altijd nog een ander stekkertje aan en vaak zitten die dingen onder het achterdek op een plek waar je met een complete boot moeilijker bij komt. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  7. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Het is een beetje verwarrend ,ik ben met een statisch model bezig,waar alleen de lampjes moeten branden ,dat ken ik met 3 volts ledjes en weerstanden gedaan ,werkt perfect.
    Maar die grote Afrika die word werkend met een motor (buhler of ventilatiemotor van een auto ) deed ik vroeger bij de Singapore ook,
    Ik heb rwee robbe mars zender,met 2 decoders ,helemaal nagekeken ,en werken perfect,stekkertjes is zat aan te komen ,en anders andere er aan solderen, heb genoeg servo,s
    Ben van de oude stempel en wil zoveel mogelijk zelf maken .
    Je kunt alles kopen ,maar daar is geen lol aan,het uitdenken en maken vind ik het mooiste van deze hobby,doe het al vanaf mijn 14 de,maar nu weer opgepakt ,ik ben niet van dat moderne spul
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mijn idee Juki, Heb zelf ook wel regelaars gebouwd, maar die zijn tegenwoordig aan onderdelen duurder dan een kant en klare. Voordeel van het zelf bouwen is ook begrijpen hoe het werkt.
    Goed dat je uit de doeken hebt gedaan waar je mee bezig bent. Heb 3 Bühlers Zon03 in twee van mijn slepers, die op 12 Volt draaien. Onverwoestbare motoren en lekker zuinig in het gebruik.
    Die gaan me wel overleven. Succes verder met het realiseren van je vloot. Gr. Klaas.
     
    Juki vindt dit leuk.
  9. JosBr

    JosBr

    Lid geworden:
    22 nov 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Eindhoven
    Als je toch zelf wilt bouwen dan zijn de modules van modellbau-regler.de misschien voor je, hele nette kant en klare prints en zelf componenten solderen.
    Ik heb 2x deze gebouwd: Bausatz "Volksregler" Typ 2 mit 1A BEC (modellbau-regler.de) voor mijn Smit Rotterdam met 2x Buhler op 12V.
    Het is niet precies uitdenken en maken maar toch, ik vond het leuker dan een kant en klaar "doosje" met kabeltjes kopen.
     
  10. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Bedankt voor de reactie ,maar daar durf ik mij niet aan te wagen ,heb er nu 2 die voldoen tot nu toe goed
     

Deel Deze Pagina