vaartijd verlengen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door gertfransen, 23 jul 2010.

  1. gertfransen

    gertfransen

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Rijssen
    mijne heren,

    Ik gebruik voor de hrms.Z5 een 7,2 volt 2000mAh accu. Hier worden 2 Igarashi SP3657-30 motoren mee aangedreven. Ik wil in mijn marinefahrprahm ook 7,2 volt gaan gebruiken. Hier zitten ook 2 igarashi motoren in, te weten de N2738-48.
    Om de vaartijd te verlengen is het dan mogelijk om 2 7,2Volt accu's middels een Y-kabel te koppelen om zodoende meer uithouding te krijgen?

    Vriendelijke groet gert
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat is mogelijk , de + en de - van allebei de accu's koppelen naar 1 stekker en gaan...

    [​IMG]

    Zo dus ..

    Hou er wel rekening mee dat langer varen ook meer warmte opbouw betekend , dat dus wel in het achterhoofd houden ;)
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Als je plus aan plus koppelt en ook min aan min
    Dan heb je het dubbel aan vaartijd of tewel Ah
    mvg
    Frederik
     
  4. gertfransen

    gertfransen

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Rijssen
    dank je wel voor jullie snelle reactie. Zijn er ook nog andere mogelijkheden.
    Ik bedoel bv een 12volt loodaccu of 2x 6volt loodaccu. Het nadeel lijkt me dat het allemaal zo zwaar wordt.
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Met de huidige accucapaciteiten in de ni-mh's is een loodaccu niet echt lonend meer , ni-mh's zijn lichter en hebben ook al aardige capaciteiten.

    Als het gewicht geen rol speelt is het te overwegen , anders zou ik gewoon voor ni-mh gaan eventueel parallel geschakeld voor meer vaartijd.
     
  6. Abe

    Abe

    Lid geworden:
    10 jul 2010
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik denk dat je alleen 2 teggelijk kan gebruiken als ze op hetzelfde voltage level zitten.

    Wat ik bij iemand heb gezien is 2 van 7.2 volt 4600mAh aan elkaar getaped en de stekkers erafgeknipt. T
    oen heeft hij de 2 rode kabeluiteinden aan elkaar getaped en de 2 zwarte kabel uiteinden aan elkaar getaped.
    Dan heb je uiteindelijk 1 zwarte en 1 rood uiteinde.
    Daar zet je dan weer een stekker / koppeling op en voila.
    Zo'n accu van 9200 mAh vaart ongeveer 6 uur lang neem ik aan, dat zei de eigenaar ook.

    Je moet wel oppassen, als de zwarte kabel de rode aanraakt of andersom heb je grote kans dat je accu dood is.

    Groeten Abe
     

Deel Deze Pagina