Vaarwel..

Discussie in 'Model elektronica' gestart door easy, 31 jan 2021.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Beetje rare topictitel maar volgens mij gaat deze toch potten breken..

    vliegen er al veel mensen met radiomaster en wat zijn hun ervaringen ?

    "Alle" ontvangers zijn koppelbaar, een radiomaster telemetrie ontvanger kost 15 Euro..

    Open TX , 16 kanalen en een prijs die wel heeel concurrentieel is...

    Bij deze.. vaarwel futaba, vaarwel graupner, vaarwel spektrum, vaarwel al de rest...?

    Of kan je 1 goede reden verzinnen waarom je 4 keer zoveel zou betalen..

    om nog maar te zwijgen over de prijs wat sommige merken voor hun ontvangers vragen..

    https://www.google.be/search?q=radi...&biw=320&bih=452&dpr=1.5#imgrc=iftHlRyb3MIPNM
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Is er al iets bekend over de kwaliteit en betrouwbaarheid?
    Dat is ook wel een dingetje als je een model met bloed zweet en tranen hebt gebouwd of met zuurverdiende centen hebt gekocht....

    De radiomaster kan alleen fhss (Dit protocol heb ik toevallig) fasst stond er niet bij.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Wat is de nauwkeurigheid / resolutie van het systeem ? Bijna niemand kijkt ernaar / begrijpt niet wat het is.
    Futaba bijvoorbeeld heeft een hoge resolutie.

    Iets dat een kwart van de prijs kost van een soortgelijk product kan nooit hetzelfde zijn wat betreft kwaliteit, betrouwbaarheid en service.
    Kwaliteit kost echt nog steeds geld.

    Kijk maar naar de auto markt, als de duurdere auto's echt hetzelfde zouden zijn als goedkopere werden de duurdere auto's allang niet meer verkocht.
    Het onderscheid ligt hier in kwaliteit, betrouwbaarheid en ontwikkeling. De goedkopere merken doen veel minder aan ontwikkeling en gebruiken veelal oude onderdelen en componenten.

    Ik verbaas me ook enigzins. Modelvliegers kopen voor vele honderden zelfs duizenden euro's aan modellen. (Kijk maar hier op het forum)
    Een zender mag dan ineens niets meer kosten.
    Dat begrijp ik echt niet.

    Grt,

    Arnoud
     
    Helikapoter en Cnn vinden dit leuk.
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.351
    Locatie:
    Woerden
    Helemaal met je eens Arnoud. Nog niet zo gek lang geleden meegemaakt dat een klant zijn nieuwe ontwikkeling uitbesteedde aan een fabrikant in het verre oosten. Over de reden waren ze heel eerlijk, het was gewoon enorm veel goedkoper. Het duurde iets langer om de spullen hierheen te krijgen maar dat was geen groot probleem.
    Ongeveer een half jaar later kreeg het bedrijf waar ik werkte de vraag of ze een kleine proto serie wilden maken. Slechts 25 units moesten er gemaakt worden. We kregen de printen van de klant en ook een aantal onderdelen die ze al hadden ingekocht. Om een lang verhaal kort te houden bleken er enorme problemen te zijn met zowel de printen als de onderdelen. Die lui in het verre oosten hadden er geen bal van begrepen en hadden, om de prijs te drukken, veel goedkopere onderdelen gebruikt. De print bleek "her ontworpen" te zijn om hem goedkoper te maken. Daarbij waren flinke fouten gemaakt. Het uiteindelijke resultaat was dat die klant bijna een jaar later pas de eerste werkende prototypes had en verder kon met de ontwikkeling en het finetunen van het apparaat.
    Goedkoop bleek dus heel veel duurkoop te zijn. Het klopt dat "duur" niet altijd een garantie voor "goed" is. Maar als je als merk een goede naam hebt en je wilt die behouden dan kan je niet met middelmatig of slecht spul op de markt komen.
    Dus die goedkope apparatuur uitproberen? Ja natuurlijk, "goedkoop" is ook niet altijd een garantie voor "slecht". Maar voorzichtig zijn lijkt me wel op z'n plaats.
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik krijg een deja-vu gevoel bij je vraag. Hetzelfde was aan de hand toen FrSky met de Taranis kwam met OpenTX. Toen zei men ook "vaarwel premium merken". Vervolgens zijn daar Jumper en nu Radiomaster bijgekomen. van de Jumper R8 ontvangers heb ik eens twee gekocht, maar daar blijft het bij. Diode verkeerdom gesoldeerd, geen goede batterijspanningsmeting door verkeerde weerstanden in de spannigsdeler en slechte componenten in het RF circuit zorgen voor en erg zwak telemetriesignaal terug naar de zender. De FrSky ontvangers bevallen mij kwalitatief beter en mijn persoonlijke ervaring is dus dat er wel zoiets als kwaliteitsverschil bestaat.

    OpenTX heeft echter wel een vrij steile leercurve. Een flinke pluk mensen op mijn vliegclub hebben daar moeite mee. Dat zou dus een reden kunnen zijn om een zender als Futaba, Spektrum met een meer gesoten menustructuur te kiezen. De pluk waar ik mijzelf toe reken zijn juist weer erg enthousiast over OpenTX.

    Wil je een simpele menustructuur maar toch goedkope ontvangers, dan kun je bijvoorbeeld een premium merk zender kopen waar een Multiprotocol Module in kan. Dan kun je allerlei budget ontvangers gebruiken voor de schuimpjes. Zo heb ik pas eens een Radiomaster ontvangertje besteld om eerst te kijken of dat kwalitatief wat is.
    Wat ik wel zorgelijk vind is dat er steeds meer electronica componenten worden nagamaakt, zonder dat je meteen aan de buitenkant kunt zien dat het imitatie is. Je moet al behoorlijk wat testen doen om er achter te komen of je een originele STM32 microprocessor in je handen hebt of een counterfeit. Voor de Atmega's geldt hetzelfde. En dat zijn wel de soort processortjes die in je ontvanger zitten.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Wat de premium merken betreft ben ik wel wat sceptisch.. volgens mij zijn hun prijzen soms/meestal niet verantwoord voor wat hun product gekost heeft maar betaal je gewoon voor de naam.

    En er storten evengoed vliegtuigen neer van mensen met zenders boven de duizend Euro dan met zenders van 200 Euro..

    Een Fiat is volgens mij even bedrijfszeker dan een Ferrari, als hij al niet meer bedrijfszeker is..

    Gaat dus niet over de toeters en onnodige bellen maar het gaat gewoon voor mij erover of de basis goed is of niet..
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geen enkele zender is 1000 Euro waard.
    Aan electronica zit er een paar tientjes in, het 2,4 gedeelte is gewoon vanaf de plank te koop, dat wordt in diverse spullen gebruikt, routers en dergelijke.
    Duurste zal de ontwikkeling van de software zijn maar dat kunnen ze in India of verre oosten ook heel goed.
    En denken jullie dat Graupner en Futaba in Duitsland gemaakt worden, die komen ook uit China en Korea.
    Wat betreft de Frsky Taranis, dat was 1 van de eerste zenders van dat merk, als je naar hun volgende model kijkt, de Horus, dat is kwalitatief al veel beter en kan zich best meten met merkzender.
    Het OpenTX systeem vind ik zelf nog steeds erg lastig, ik kan er nog steeds niet mee wat ik met mijn Graupner en Robbe kon.
    Ik ken een paar mensen die na het overstappen naar een Taranis gestopt zijn met modelvliegen omdat ze gefrustreerd raakten, kan me dat goed voorstellen.
    Wat betreft de Radiomaster, ik heb er 1 in mijn hand gehad.. nee, dat is nog echt speelgoedkwaliteit.

    GJ
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    voor het punt fiat en ferrari..
    is maar net wat je er van verwacht.
    Ferrari moet hard gaan. alleen doet ie dat niet lang.
    maar in de tijd dat ie het doet, hebt je ver doorontwikkelde techniek die je helpt harder te gaan.
    wat voor prijs heb je over voor die seconde (of vele secondes) sneller over de nurburgring..
    Fiat moet het gewoon doen. en betrouwbaar. met meerdere mensen erin.
    Laat dit nu de eis aan de meeste auto's zijn, dus kan er ook meer worden geleentjebuurt.
    en de ontwikkelingskosten worden gedragen door 1 miljoen auto's. niet op 40, zoals bij ferrari.

    qua electronica: ik heb er zelf echt te weinig verstand van om er iets zinnigs van te kunnen zeggen.
    maar, aangezien de "merken" al vrij lang op de markt zijn, en ook werkelijk iets te verliezen hebben, ga ik liever naar hun toe.
    zo'n chinees die iets namaakt, en potentieel morgen al weer onder een ander merk verder gaat als er teveel problemen zijn.
    dat is niet precies de indruk die ik wil krijgen van het bedrijf.
    al mijn toestellen hangen eraan.
    die wil ik niet kwijt voor een "test".
    en dan nog steeds, als je na 2 jaar zo'n zender koopt, koop je dan dezelfde als waar ze mee begonnen?
    of hebben ze het eerste jaar goed spul gebouwd, schalen ze dit af na een jaar of wat...

    daarbij. ik koop en zender, en die gaat gewoon lang mee.
    mijn vorige zender is 10 jaar geworden.
    mn huidige zender zal hopelijk net zo lang of langer meegaan. we shall see.

    In totaal.
    koop je een zender, en weet je al dat je met een jaar een andere koopt.
    ja, dan snap ik dat je in het goedkopere segment vist.
    of daar zelfs testen mee doet.
    als je een zender neemt voor de lange termijn..
    zou ik toch graag een leverancier zien die het al een tijdje doet, en ook iets te verliezen heeft.
     
  9. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Ik had graag het dubbele betaald voor een 'big brand' zender o.i.d. die OpenTX ondersteunde ten opzichte van wat ik betaalde voor mijn Taranis. Die Taranis is (door OpenTX en goede telemetrie) erg veelzijdig maar ik heb wel een continue strijd te voeren omdat FrSky de backwards comptabliteit van hun protocollen (en daarmee het feitelijk ondersteunen van haar bestaande clientèle) niet belangrijk genoeg vindt. Ik ben daardoor uiterst terughoudend bij het aanschaffen van een nieuwe FrSky. Je richt dan onvermijdelijk je blik op de producten van Jumper, Radiomaster en Radioking.

    Maar wanneer FrSky zich al zo manifesteert, wat zullen Jumper, Radiomaster en nu ook Radioking (de laatste nieuwe loot aan deze struik) daar dan van bakken? Mijn verwachtingen zijn niet hoog. Het is zuiver speculatie maar ik verwacht dat één of meerdere van die merken zich een stevige marktpositie verschaft, met name op basis van het FrSky D8 en D16 protocol. De laatste voor encryptie, dus zeg maar ACCST 1.0. De prijzen zijn er in ieder geval duidelijk op gericht.

    Enfin: ik denk dat er dus gewoon markt blijft voor big brands (wel wat minder) en dat het overspoelen van de markt met goedkope alternatieven ook zijn plek heeft. Die laatste concurreren uitsluitend op prijs en hebben geen enkele mogelijkheid om haar klanten service te bieden, buiten een mooie website met downloads. Die big brand zender is geen € 1000 waard schreef iemand. Dat klopt, maar het in stand houden van een service-apparaat en je klanten lange tijd compatibele producten bieden kan ook niet voor niets.

    Dat gezegd hebbende zijn er wel twee Radiomaster ontvangertjes onderweg van China naar hier. Gewoon D8 om met mijn ouwe Taranis te kunnen gebruiken;).

    You pays your money and you takes your choice: we krijgen vanzelf de markt die we verdienen. We zijn geen passief subject van de markt maar de drijvende kracht.
     
  10. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Doe wat je wil, maar de huidige zenders, ook van de budgetmerken, zijn betrouwbaar.

    Ontvangers is trickier. Maar test en je koopt er 2, gooit er 1 weg, en je bent nog de helft goedkoper uit.
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    En met een beetje geluk ben je meteen een kist armer.....Scheelt weer ruimte
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Wel een beetje gevaarlijk als tijdens de vlucht van je model blijkt dat je per ongeluk de verkeerde hebt weg gegooit. :confused:

    Een aantal jaren terug waren de Orange ontvangers ook nogal populair onder modelvliegers. Ik ken een aantal modelvliegclubs waar het gebruik van deze apparatuur verboden werd. Deze ontvangers bleken zeer onbetrouwbaar.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Fuel Monkey en Cnn vinden dit leuk.
  13. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik kan jullie vertellen dat naar schatting 50% van de wereldtop F3K met frsky vliegt. Dezelfde ontvangers die je met de radiomaster en Jumper radios gebruikt.

    Gemiddelde waarde vliegtuig 1200€.

    Ik ben hier niet om te pleiten voor Frsky of whatever.

    Zoals gezegd, geef je geld uit zoals je wilt.

    Guido.

    P.s. Ik heb van de ongeveer 40 ontvangers die ik door mijn vingers heb zien gaan er één gehad die niet goed was.

    Nadat de gebruiker hem mogelijkerwijs, maar stellig ontkennend, verkeerd aangesloten heeft gehad.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mensen willen gewoon te veel betalen.
    Grote merken als Bosch, Siemens, kopen spullen in in China en laten hun merk erop zetten.
    Ik ben bij Delta Electronics in Shenzhen geweest omdat daar de AEG UPS systemen gebouwd werden en hier voor het 5 voudige verkocht werden, omdat het duitse degelijkheid is.
    In modelbouw is dat ook zo, ik was in een fabriek in Shenzhen, daar werden YGE regelaars gemaakt.
    YGE plakte zelf zijn stickers erop en soldeerde de draden eraan, dan is het made in Germany, maar dezelfde regelaar kan je kopen voor 50 euro ipv 130.
    Zelfs de Jeti Mezon regelaars worden daar gemaakt, daar heb ik er destijds ook een paar van gekocht, kompleet in doosje met Jeti erop.

    En sommige merken maken misbruik van hun populariteit.
    Ik heb het al eerder geschreven, Jeti was toen het begon een B-Merk, bijna niemand kende het, ze hadden wat regelaars en ontvangers.
    Toen kwamen ze met de zenders.
    Toen ze uitkwamen heb ik er meteen 1 besteld, inkoop net even over de 500 euro.
    Een tijdje later weer 2 besteld, toen waren ze al 700 inkoop, exact dezelfde zender.
    En nu is exact dezelfde zender ruim 900 inkoop.
    Ze kijken gewoon wat mensen uit willen geven aan een zender en maken daar mooi gebruik, of eigenlijk misbruik van.

    GJ
     
    WillydeWoofer en easy vinden dit leuk.
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    And here we go again...
    Deze zelfde discussie hebben we een jaar of tien geleden ook gevoerd, toen over frsky.
    En niet te vergeten ook over de CE-certificering, maar dat is een ander verhaal.

    Kijk, ik ben elektro-modelschipper. Het ergste wat mij kan overkomen is dat een van m'n schepen plotseling stilligt of gekke kuren krijgt op het water.
    In geval van stilliggen zijn er meestal mede-schippers op het water die een handje helpen om m'n model naar de kant te dirigeren.
    In het geval van 'gekke kuren' blijft men uit de buurt en wacht op een geschikt moment om te assisteren.
    In geen van de gevallen ben ik een model kwijt.

    Bij vlieger ligt dat volgens mij toch anders: Bij een glitch van je apparatuur zie je een kist richting Terra Firma gaan.
    Misschien een schuimpje, ach, da's niet zo'n probleem. Jammer, en doorgaan.
    Maar is het een schaalkist, waar de modelbouwer máánden tijd en liefde in heeft gestoken en die hem een fors bedrag heeft gekost...
    In zo'n geval zou ik niet willen vertrouwen op materiaal wat zich nog niet heeft bewezen.
    En een vliegtuig heeft dan nog enig zweefvermogen; als een ontvanger in een heli ermee kapt heb je een nogal vreemd uitziende baksteen die uit de hemel komt vallen... Iets met 'penny wise and pound foolish'.

    Het grote verschil tussen 2e en 3e rangs merken en de 'bekendere merken' is samen te vallen in één woord: kwaliteitscontrole.
    De 'bekendere merken' kunnen het zich simpelweg niet permitteren om daar slordig mee om te gaan.
    Is dat een reden waarom die merken vaak dubbel zo duur zijn dan de rest? Nou het speelt mee.
    En natuurlijk hebben die merken een nogal uitgebreid distributienetwerk, importeurs enz enz enz die ook allemaal een graantje mee willen pikken.

    Laat ik m'n mening als volgt samenvatten:
    Als er een nieuwe zender op de markt komt, zullen er altijd lui zijn die dol-enthousiast zijn.
    Prima. Laat zij (onbetaald) mijn proeftuin zijn.
    Als het spul betrouwbaar is, en een van m'n zenders zou komen te overlijden, is die zender van dat merk misschien een van de kandidaten.

    Bij ons clubje heeft een van de leden vorig jaar een Radiomaster gekocht.
    Reden: compatible met zijn ontvangers. (Graupner Hott)
    Ik ben heel benieuwd...
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bekende merken hebben ook missers gehad.
    Graupner werkte ook niet goed, is ook heel wat naar beneden gekomen, Spektrum idem dito.
    Destijds dat 2,4 opkwam heb ik eerst even de kat uit de boom gekeken en toen besloten een Jeti module aan te schaffen.
    Dat heeft jaren perfect gewerkt, nooit storing of rare dingen.
    Andere clubleden dachten wat goedkopers te nemen, Frsky en Corona.
    Dat heeft behoorlijk wat modellen gekost.
    Mijn Taranis heb ik nooit echt in grote of dure modellen gebruikt, ik vond de bouwkwaliteit niet geweldig.
    Maar de Horus doet kwa kwaliteit echt niet onder voor een Futaba, Graupner of Jeti.
    Nadeel van een electrotechneut, alles opentrekken voordat je het gebruikt.
    En wat ik daar binnenin zag gaf me vertrouwen.
    Maar die Jumper, of Radiomaster die ik in mijn handen had zou ik echt mijn dure model niet mee vliegen.
    Als je her en der leest (RCgroups) wat er allemaal na korte tijd niet meer werkt, dan zou ik het nog niet kopen.

    GJ
     
  17. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten. De grote merken kunnen op de trein springen. Als er iets mee te verdienen is natuurlijk.
    Grote merken zouden met opentx compatible spullen op de markt kunnen komen. Eventueel onder een andere naam. Zoals Renault & Dacia bv. Een opentx compatible ontvanger met de betrouwbaarheid van een futaba. Of een opentx zender met onverslijtbare sticks en knoppen zoals van een premium merk.
    Een zender en ontvanger is meer dan alleen software.
     
  18. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Ik hoef niet eens op te letten; wanneer dat gebeurt begint mijn geld in mijn portemonnee te rammelen:p.
     
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Open TX zul je niet zo snel zien bij de "grote" merken.
    Open TX is niet transparant er is nergens een fatsoenlijk manual te vinden etc, etc.
    Marketing technisch is dat een draak van een produkt. Je verkoopt een produkt en zegt tegen de klant : zoek het zelf maar uit. Vervolgens moet je het wel supporten en service verlenen.

    De "grote" merken leggen hun specificaties en mogelijkheden vast in manuals, het is duidelijk wat je koopt. Voor de meeste gebruikers is dat ruim voldoende, uitzonderingen daar gelaten.

    Open TX wordt hier op het mbf vaak afgedaan als "heel simpel ". Zelf ken ik meerdere vliegers die ook hier op het mbf actief zijn. Als ik hun vraag om even te laten zien hoe je bepaalde zaken insteld weten ze het niet. Het kan heel veel is dan het antwoord. Maar wat kan het dan, laat eens zien ? Dat lukt dus niet.

    Grt,

    Arnoud.
     
  20. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Tja kwaliteitscontrole bij de dure merken..

    Moest het al zo zijn dan werkt het toch niet goed want gerenomeerde "Duitse" merken met oa de grote F en de grote G heb ik al meerdere keren zien falen.

    Graupner zie en hoor ik ook regelmatig alarmen afgaan van bvb slechte telemetrie ontvangst..

    Ook de software is in mijn ogen veel te gecompliceerd geworden, sommige futaba's lopen gewoon "vast " in hun software..
    daar gaat de vlieger..
    en daar sta je dan met je Futaba van 2000 Euro te kijken..
    En dit zijn geen verzonnen verhalen.

    Nee sorry ik geloof er niet in, de praktijk wijst ook anders uit en statistisch gezien heb je zeker niet meer zekerheid met een A merk zender.

    Ontvangers is misschien inderdaad nog een ander verhaal..
     

Deel Deze Pagina