Vacume pomp voor bouwen F5B

Hey jongens, wie heeft hier ervaring mee?

Weet iemand waar je een goede pomp kan kopen voor een normale prijs?

Waar haal je de plastic zakken vandaan?

Waar haal je de slangen, connectors, enzovoorts vandaan?

Jos

Hoi,

Op Ebay.de staan ze geregeld.
( geloof op dat je dan moet aanklikken, modelbau-rcmodelbau-segler en dan vind je ze wel )

Groeten Frank

Jos... heel simpel.

je neemt een koelkastcompressor.
Een gasfles, duikfles of oude brandblusser als buffervat.
Als slang neem je aquariumslang 6 of 8mm
Als plastic (geen zak) neem je gewoon dik bouwplastic, dat hecht je met acrylaatkit aan de mal..
Als connector van de slang naar het plastic neem je van die plastic zuignapjes waar je handdoeken aan op kan hangen, gaatje doorprikken en dan slangetje erin.
Hij zuigt zichzelf vast.

Totaal nog geen 50 euro.
En werkt perfect.

Een Rietschle pomp is zonder koppelingen al 250 euro en maakt een hoop herrie.

GJ, dat was mijn plan tot iemand zij dat de vloeistof uit die ijskast ontzettend gevaarlijk is voor de gezondheid. Sterker nog, het schijnt zelfs gevaarlijk te zijn voor je huis als je het ergens morst dan gaat het rotten en die rot is niet te stoppen.

Ik wil er idd weinig geld aan uit geven en dat is natuurlijk altijd een probleem. :)

Wat gebruiken de F5B duitsers?

Alleerst moet ik zeggen dat ik gen ervaring heb met vacuum dus als ik een domme opmerking maak trek het niet te veel aan. Naar mijn weten is en onderdruk van 0.5 bar al genoeg. Is een beluchtings pomp voor een aquarium wat ?

Gert-Jan

Jos, ik heb in de koeling gewerkt, vroeger was het gevaarlijk, het medium wat nu gebruikt wordt is een soort propaangas, kan geen kwaad en je moet sowiezo ventileren voor de epoxydampen.
De olie die gebruikt wordt om de compressor te smeren kan je gewoon opvangen in een flesje, dat kan je er dan naderhand weer een keer door laten stromen.
De duitsers gebruiken ongeveer wat ik voorgeschreven heb.
Ik haalde een absolute druk van 0,1 bar en soms zelfs lager, dus ongeveer 0,9 bar onder de luchtdruk.
Ik vacumeerde altijd maximaal, wil zoveel mogelijk druk op het laminaat hebben.
Avionik werkt nog eens met overdruk, dus een stukje meer druk op het laminaat.
Dit kan alleen met sandwichmateriaal wat hard is, dus Rohalcell achtig materiaal en balsa.

GJ

de drukken die jullie noemen zijn heel eenvoudig te bereiken met een waterstraal pomp. Dat is een vacuum pomp die op waterdruk werkt en geen bewegende delen heeft. Het nadeel is daarmee ook duidelijk: als je lang een vacuum wilt houden verbruik je veel water of zul je een buffer en een ventiel moeten gebruiken.

Dat verhaal over 'rot' door de 'vloeistof' in een koelkast compressor? Yeah right, dan heb ik nog wel een hele mooie brug te koop als je dat gelooft.

Hallo JiB,

de mallen staan minimaal 12 uur onder druk, een koelkastcompressortje met een fannetje erop gericht is de makkelijkste en goedkoopste oplossing, koelkasten staan vaak bij het huisvuil, even knippen en je hebt hem.

GJ

Hallo JiB,

de mallen staan minimaal 12 uur onder druk, een koelkastcompressortje met een fannetje erop gericht is de makkelijkste en goedkoopste oplossing, koelkasten staan vaak bij het huisvuil, even knippen en je hebt hem.

GJ

Daar heb je gelijk in, dat is wel lekker goedkoop. Maar let je dan wel op dat je geen CFK koelkast openknipt? Bij mijn weten moeten grofvuil verwerkers (terecht) veel moeite doen om die CFK netjes op te vangen, das een beetje lullig dan om dan vanwege een hobby experiment de CFKs toch nog te laten ontsnappen.
Overigens is 12 uur een compressor laten loeien bijna net zo 'fout' als 12 uur de kraan laten lopen, ook daar kan je beter met een buffer en ventiel werken, lijkt me.

Moet zeggen dat ik het helemaal eens ben met gert-jan
Ik gebruik voor de f3k ook gewoon een koelkastpomp. Dit is voor gewoon vacuumbaggen van vleugels en staartdelen. Laatst een vacuummeter in bezit gekregen en deze gaf een onderdruk van 0.91 bar aan dus in de zak een druk van 0.09 bar. Werkt super en als je geluk hebt kost een koelkastpomp ook niets.
Als slangen gebruik ik oude zuurstofslangen van mn oma. Kost me ook niets en werkt ook prima. Zak maken inderdaad door gewoon folie te nemen en deze f te dichten met acrylaatkist. Omdat je de kit maar 1x gebruikt gewoon de allergoedkoopste kit kopen die je maar kan vinden. Dus bij de action voor €1.09 per tube
hoe goedkoop wil je het hebben!?

Je hoeft die pomp niet continu te laten draaien. Met een drukschakelaar kun je de vacum druk regelen. Handig als je er schuim vleugels mee gaat maken.
Ik heb een blikje weer dichtgesoldeerd en over de deksel een bruggetje gemaakt waar op een micro switch zit die in hoogte verstelbaar is met een m3 boutje. Het blikje op het vat aansluiten en de pomp via de microswitch. Manometer er op en regelen maar.

Nou, de pomp werkt zoals ergens anders al geschreven.

Pomp koste me 10 GBP, bij het stadsvuil uit een vrij nieuwe vrieskist geplukt.
Aansluitingen, vacume meter en plastic slang koste me 70 GBP helaas.

Nu nog het goedkope plastic folie vinden, wordt nog leuk hier in Engeland waar je geen Gamma hebt. En ook wat sileconen kit voor langs de randen?

De pomp trekt maximaal 0,5 Bar vacume, ik lees op de site van R&G dat zij 0,85 halen met hun pomp maar dan ben je wel honderden euro's verder.

Heb ik trouwens dit echt nodig?;
R&G Faserverbundwerkstoffe | Vacuum connection VA 1 | online kaufen

Of kan het ook makkelijk op een DIY manier?

Jos, met mijn ijskastpomp haalde ik 0,1 bar en soms nog lager, absolute druk, dus 0,9 onder de atmosferische druk.
Ik denk dat de kleppen in de compressor bij jou wat lekken.

Die vacuumdingen heb je niet nodig, is een veel handiger en goedkopere manier voor.
Er bestaan van die zuignappen die je kan gebruiken om handdoeken en zo aan de muur te hangen.
Je boort het gaatje in het midden door, stopt er een slang en het zuignapje zuigt zichzelf vast aan de folie.

Als je het niet snapt maak ik wel een keer een foto.
GJ

Laatst bewerkt:
Foto graag.

Kan ik zo een klep nog appart tussen de slang zetten ergens?

Ik meen mij te herinneren dat Erik's pomp ook maar 0,5 bar trok.

Jos

GJ en anderen.

Nu dan het onderwerp vacume afslag of schakelaar.

Ik heb even gekeken en als ik vacume trek en dan de pomp uit zet gebeurt er verder niks. Kijk ik een uur later is er wel een klein beetje minder op de meter. Er lekt dus wel iets maar ZOOOOOOooo weinig.

Eric had op zijn geval een zelf gemaakte schakelaar aangesloten. Het was een oude water ketel voor een koppie koffie ofzo die hij had dicht gemaakt en dan aan de onderkant die plat is met ribbeltjes had hij een micro switch in het midden gepotioneeerd met een latje. Als je dan de pomp aan zette trok hij de ketel vacume en bewoog de onderkant langzaam naar binnen toe, de micro switch zette dan de pomp weer uit. Hij had het precies voor elkaar dat de pomp tot ,5 bar liep en dan afsloeg. Zo loopt de pomp slechts een korte tijd 1 keer in het uur als je vacume zak goed dicht zit, meer als er gaatjes zijn.

Heb effe gekeken maar ik heb hier niet iets liggen wat ik kan gebruiken. Zal dus wat moeten kopen of vinden op de sloop.

Iemand het op een andere manier gedaan?

Back