Vacuum forming - polystyreen plastic verhitten in oven

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Gaogaigar, 24 sep 2015.

  1. Gaogaigar

    Gaogaigar

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    Beste mensen,

    Momenteel ben ik bezig met wat ideeën om plastic te verhitten om het vervolgens te gebruiken voor vacuum forming. Mijn eerste gedachte is om de plastic te verhitten in een oven. Weet zozeer de technische benaming niet, maar het was een polystyreen plastic plaat die ik bij de Praxis gekocht had.

    Op zich niet zo'n groot probleem en het kan waarschijnlijk wel verhit worden in de oven, maar toch heb ik een klein vraagje voor de experts onder ons. Zelf lijd ik aan anosmie (houdt in dat je niet kan ruiken) dus weet ook niet hoe geur en dergelijk "ruikt" en kan in principe dus in een rookzone staan zonder er last van te hebben. Maar desalniettemin is het nog steeds schadelijk voor mijn lijf omdat ik het inadem. Dus vandaar mijn vraag is: Komen er giftige stoffen vrij tijdens de verhitting van een polystyreen plastic plaat in de oven? Waarop ik daarover nog een vraag heb: Is het makkelijk om de geur/giftige stoffen na gebruik te verwijderen? Voor mij zijn dit belangrijke vragen want als het blijkt dat er inderdaad iets vrijkomt tijdens de verhitting van de plastic dan zal ik een ander alternatief moeten vinden voor de verhitting van plastic. Wat dus gelijk ook mijn vraag is: Wat voor soort andere alternatieven zijn er? Het gaat om een 30x30cm plaat waarbij het in zijn totaliteit 35x35cm is (wanneer het wordt vastgeklemd door mijn houders). Zelf dacht ik aan een heteluchtpistool maar weet niet hoezeer het effectief is voor een gebied van 30x30 cm.

    Mijn andere vraag wat hier los van staat: Is het mogelijk om een verhitte plastic plaat over een komo vuilniszak heen te plaatsen? Mijn reden hiervoor is omdat de mal die ik gebruik wat kraakjes en dergelijk heeft die ik niet goed kan opvullen. Vandaar dat ik met een komo vuilniszak als het ware heel mijn mal wil inpakken zodat de mal nog steeds zijn vorm behoud maar dat de kraakjes bedekt zijn door de komo vuilniszak.

    Met of het wel of niet mogelijk is bedoel ik of de komo vuilniszak niet smelt of verbrand wanneer de verhitte plastic overheen wordt geplaatst en of dat de komo vuilniszak later niet vastplakt aan de verhitte plastic etc.

    Alvast bedankt voor degene(n) die wat antwoorden kunnen geven op mijn vragen!
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik meen dat er geen enorm schadelijke gassen uit komen (zoals bv bij PVC wel), maar er zal wel iets uit komen natuurlijk. Vooral wanneer het zou beginnen verbranden, niet te warm laten komen. Gewoon verluchte nadien zou ik zeggen.
    Vuilniszak ertussen zou ik niet doen: zal kleven, zelf beginnen smelten enz. Mal kun je toch altijd wel afwerken? Wat is het voor materiaal?
     
  3. Gaogaigar

    Gaogaigar

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor uw antwoord. Mal is gemaakt van air dry clay, wat niet bepaald de beste optie was geweest omdat het inkrimpt. En het klopt dat ik het wellicht kan afwerken maar dacht misschien met een vuilniszak kon ik ook het gewenste effect bereiken, maar blijkbaar niet. Op welk temperatuur zou ik trouwens mijn plastic styrene opwarmen? Op de wiki zelf staat er dat het een glas temperatuur heeft van 95 graden en een smeltpunt van 200-210. Het betreft een 3-3,5mm dikke plaat dus zelf zat ik te denken aan een temperatuur van 120 graden. Of zou het wellicht mogelijk zijn om gekookte water te gebruiken om de plastic te verhitten? Gekookte water kan een temperatuur van 100 graden bereiken en mijn idee is dan om dan gewoon water te koken in een waterkoker, en wanneer ik de bubbels zie doe ik de gekookte water boven op de plastic. Dit is trouwens hoe mijn plastic en klampers eruit zien: http://i.imgur.com/nmzdKAv.jpg

    Zoals je ziet, als ik het met gekookte water wil doen ga ik er van uit dat die binnen het vierkantje blijft en dat het oppervlak verhit wordt. Wanneer ik zie dat het een beetje inzak draai ik het om en zet het dan over mijn mal terwijl de vacuum former aan staat. Dit doe ik tevens buiten zodat ik niet knoei met water e.d. Maar wat ik me afvraag is of dit wel lukt.

    Alsnog bedankt voor uw antwoord maar ik zou graag van meerdere partijen hun mening hierover horen.
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    kokend water kan in theorie wel, maar zal wss niet egaal genoeg en plastisch genoeg worden.
    gewoon in de oven, why not? Af en toe eens voelen, je moet een week vel voelen met je vinger.
     
  5. Gaogaigar

    Gaogaigar

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    De reden waarom ik skeptisch ben om het in de oven te stoppen is omdat ik niet weet hoe gevaarlijk het is. In de oven stop ik uiteraard voornamelijk mijn eten in en wil liever niet het risico oplopen dat giftige stoffen in mijn eten terecht komen. In sommige artikelen die ik tussendoor heb gelezen wordt juist beweerd dat de verhitting van polystyrene plastic wel giftige stoffen uitlaat. Om een paar te noemen:

    http://www.babygreenthumb.com/p-122-safe-plastic-numbers-guide.aspx

    http://businessbarbados.com/trending/green-business/the-dangers-of-polystyrene/

    http://io9.com/how-to-recognize-the-plastics-that-are-hazardous-to-you-461587850

    Vandaar dat ik wat info wil inwinnen van mensen die er al eerder ervaring mee hebben en hoe zij ermee om zijn gegaan. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die met een polystyrene plastic probeert te vacuum formen. Het betreft trouwens een polystyrene plastic sheet van 3-3,5mm dikte die je bij de Praxis kan kopen. Verder staat er niet echt info erbij uit wat voor componenten het bestaat, alleen de naam Polystyrene en de barcode van het product.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ja gezond is het nooit. Ik stop zo'n dingen ook niet in mijn leefruimte. liever een goedkope 2dehandsoven of zo.
    Is het transparante PS?
     
  7. Gaogaigar

    Gaogaigar

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    Half, alleen als er iets tegen op zit zie je het door de plastic heen schijnen maar anders reflecteert het je spiegelbeeld. Zelf zat ik dan desnoods ook te denken om een 2e handse oven te kopen, maar betwijfel dat er een goedkope bestaat die minstens 30 bij 30 is. Goedkoop in mijn ogen is rond de 30-40 euro in dit geval.

    Maar zoals ik hierboven al zei, mijn idee is om gekookt water op het oppervlakte van de plastic te gieten. Vervolgens wachten totdat plastic beetje inzakt en dan gelijk het omdraaien (dat de hete oppervlakte beneden zit) en dan over de mal heen doen en vacuum former aanzetten. Nu ik zo over nadenk, hoelang blijft de gekookte water zijn temperatuur behouden? Tenzij mijn plastic binnen 5 seconde week wordt denk ik niet dat de temperatuur lang genoeg warm blijft om mijn plastic echt week te maken. Iemand die toevallig hier meer iets van af weet?
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat styreen zal met he minste barsten, crap kwaliteit.
    En met heet water, ik denk het niet. Hoogstens wat doorbuigen.
     
  9. Gaogaigar

    Gaogaigar

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    Hm oke, mag ik vragen waarom het van crap kwaliteit is? Tevens, hoe zie je of weet je wanneer het van goede kwaliteit is?

    En oke dus heet water wordt het hem niet. Heb weer wat nieuws bedacht alleen vraag me af of dit dan wel werkt.

    [​IMG]

    Mijn idee komt van de vacuum former, maar in plaats van dat het lucht zuigt via een stofzuiger ben ik van plan om hete lucht te blazen met een hetelucht pistool. Het is gewoon een open kist waarbij ik dan mijn plastic met houders op de kist legt en de hete lucht vervolgens naar boven stijgt om de plastic op te warmen. De binnenkant van de kist wou ik isoleren met aluminium folie of iets wat hitte bestendig is. De kist zelf zal gemaakt worden van MDF platen zodat het wat stevig is.

    Nou zou het in theorie kunnen werken, maar voor de zekerheid wil ik het hier navragen of dit uberhaubt wel mogelijk is. Het lijkt een simpel concept, maar raar genoeg kan ik hierover niks vinden en dat zal waarschijnlijk niet met reden zijn. Zijn er zaken die ik over het hoofd zie wanneer ik hete lucht in een gesloten ruimte probeert te houden?
     
  10. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    237
    Locatie:
    belgie bonheiden
    gebruik een 500w halogeen bouwlamp
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    denk dat met uw heatgun te weinig gelijkmatig is. Uit ervaring: wat in dhz verkocht wordt werkt niet, geen idee wat de chemische reden is. Mogelijk worden materialen als plexi, ps verkocht en zijn ze wat anders. Vraag je trouwens een plaat plexi, geven ze doorgaans ps.
    Materiaal besteld bij groothandel of kunststofbedrijf, geeft altijd iets net anders. Bij hout is dat vaak ook zo btw.
    Maar probeer één en ander, je experimenten zijn niet zo slecht bedacht, maar je moet wel wat proberen denk ik.
     
  12. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    De techniek die je wilt gaan toepassen werkt goed maar je moet wel wat zaken in de gaten houden. Zorg dat je mal zelflossend is en netjes afgewerkt. Elke onvolkomenheid zal in het resultaat te zien zijn. Je zult het styreen voldoende en egaal moeten verhitten. Dit kun je doen in een oven of met een grote bouwlamp of terrasverwarmer. Zorg dat het kunststof zacht wordt en door gaat hangen. Dan vacuumvormen. Het is heel simpel: Denk je slim te zijn en het anders te willen doen dan anderen dan gaat het gewoon mis. Bij mij lukte het na de 3e poging en ik heb me van te voren zeer goed geinformeerd.
     
  13. Gaogaigar

    Gaogaigar

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor de reacties en de tips. Inderdaad denk dat ik dan mijn mal wat perfecter moet maken, zelf dacht ik dat door de dikte van de plastic de onvolkomenheid wel mee zal vallen maar voor de zekerheid de mal toch wat netjes afwerken. En ja ik moet het een en het ander wat uitproberen, maar ik stop niet al te graag plastic in mijn oven zonder te weten wat de consequenties ervan zijn. Vandaar dat ik dan ook nog andere hitte bronnen probeer te bedenken maar niet alles kan ik uitproberen. Bijv. met mijn hetelucht pistool en de kist. Daarover kon ik niks vinden, maar iets soortgelijks weer wel en dat gaf best wel verontrustende resultaten. Hetgeen wat er het meest op leek is een backdraft effect wat gewoonweg gevaarlijk is: http://www.brandweer-terheijden.nl/pdf/FireFlashLesboek.pdf

    Volgens dit artikel gebeurt het wanneer brandbare gassen aanwezig zijn en lucht binnenkomt. Nou was ik dus van plan om een gesloten ruimte te creëren met de plastic als top, dus als ik mijn plastic met houders zou weghalen dan komt er lucht binnen en kan het effect aanwezig zijn. Mits hetelucht pistool dus inderdaad vlambare gassen of iets in die richting uitspuwt. Hiermee zou ik dus liever niet mee willen experimenteren maar aan andere bijv. vragen: Komen vlambare gassen uit een hetelucht pistool? Voor zover ik de werking zie is er een "heating element" die verwarmd en de fan binnenin de hetelucht pistool blaast dan de hete lucht naar buiten.

    Een grote bouwlamp zou wellicht een alternatief zijn, maar hoeveel watt zou die minstens moeten bevatten?

    In de oven zou wellicht kunnen maar denk niet dat het verstandig is met polystyreen plastic. Op youtube zie ik wel van die filmpjes dat ze gewoon plastic in de oven doen maar er staat vaak niet bij wat voor soort plastic het is dus het is moeilijk in te schatten of het wel of niet polystyreen plastic was geweest. Zijn er mensen hier die wel ervaring met polystyreen plastic hebben en die het in de oven verwarmd hebben? Wat waren de gevolgen daarvan?
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    http://protospace.nl/labels/vacuum-vormen

    Ik heb deze nagebouwd voor kleinere zaken, inmiddels heb ik een grote met veel vermogen (2 tafelgrill elementen in serie en een 3,8kW regelaar van ebay) voor modelautokappen van echt lexaan. Voor jouw toepassing is dat niet nodig.

    Meer info beschikbaar per pm.

    Succes,

    Hugo
     
  15. Gaogaigar

    Gaogaigar

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor je reactie, is wel een indrukwekkende ontwerp. Heb wel een kleine vraagje erover, is het de bedoeling dat de kant van de "verhitte" plastic over het voorwerp heen gaat of de "niet-verhitte" kant? Aan jouw setup te zien wordt de niet-verhitte kant over het voorwerp getrokken. Zelf heb ik nu een doos gemaakt en de binnenkant met aluminium folie bedekt zodat de hitte van mijn hetelucht pistool zich goed verspreid. Hier is er een plaatje van:

    [​IMG]

    Onderkant moet ik nog met aluminium folie bedekken. Maar idee erachter is dus hetelucht pistool gebruiken in een "gesloten" doos om de warmte te verspreiden. Omdat hitte stijgt ben ik van plan om mijn plastic met houders erop te zetten om zo de plastic te verhitten. Aluminium folie wordt gebruikt om de hitte te weerkaatsen als het ware en om ervoor te zorgen dat de hout niet verbrandt en dergelijk.

    Ik test het een dezer dagen uit, maar kan inderdaad goed zijn dat het plastic wat ik heb gekocht niet geschikt is maar dat laat ik dan wel weer weten.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Bij een thermoformer wordt de niet verhitte kant over de vorm getrokken. Maar goed, de warmteverdeling is globaal hoor, het is niet dat de ene kant echt koeler is. Zeker proberen waard je opstelling, maar ik vrees dat het te weinig gelijkmatig zal zijn.
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik ben bang dat je ontwerp niet erg handig is; de verfstripper moet lucht verplaatsen, maar gaat in een dichte doos blazen. Weinig airflow dus, geen goede verspreiding en met een beetje pech verbrand je verfstripper bij gebrek aan airflow / koeling.

    Hugo
     
  18. Gaogaigar

    Gaogaigar

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    Oke, een update. Net uitgeprobeerd en het faalde. Dit was mijn plastic na 2-3 minuten:

    [​IMG]

    Vervolgens wachtte ik nog 3-4 minuten waarbij het nog verder inzakte en ik dacht, nu lukt het wel.

    Echter toen ik het over mijn mal probeerde te doen ging het erg stug. Of mijn plastic verhardde te snel maar ik kon niet genoeg kracht op zetten dat de plastic volledig over mijn mal heen ging.

    Ligt het aan de plastic dan, of mijn verhitting of moet de zuigkracht van mijn stofzuiger op een hoger niveau zitten?

    Voor zover ik het zie was de verspreiding wel redelijk, althans het leek op de meeste videos die op youtube te vinden zijn. Maar alas, plastic kon ik niet over mal heen trekken.

    Is het verstandig om ander soort plastic hiervoor te gebruiken of zou ik alsnog voor een andere hitte bron moeten gaan? De plastic wat ik nu gebruik is PS met een dikte van ongeveer 3 mm

    EDIT:

    Dit is hoe mijn plastic er nu uitziet: [​IMG]

    Zou ik het opnieuw kunnen verhitten of moet ik een nieuwe plaat weer gebruiken?
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2015
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Je kunt gerust opnieuw gebruiken,. Ik denk dat de opwarming niet snel genoeg gebeurt. Als het stug aanvoelt, was het ook niet warm genoeg. Genoeg verwarmd geeft een strak vel. Eerst zakt het wat door, rimpelt wat en trekt dan strakker eens nog meer opgewarmd. 3mm is geen probleem, maar dunner zal natuurlijk sneller en beter gaan.
     
  20. Gaogaigar

    Gaogaigar

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    Oke op die manier, bedankt. Dus de opwarming moet sneller gebeuren? Het klopt dat ik mijn hetelucht pistool op stand 2 had wat ongeveer ~450 graden is, zal ik het gelijk op stand 3 zetten voor een snellere verwarming? Is ongeveer 600 graden. Stand 1 is 70 graden dus dat is te weinig. Zelf dacht ik aan dat ik het beste het langzaam kan opwarmen. En inderdaad, het voelde stug aan toen ik het over mijn mal heen deed. Zoals je op de plaatje ziet kon ik maar tot zover over heen trekken. Maar in mijn geval het zakte inderdaad door maar het was nooit in de fase dat die strakker trekt wanneer die nog meer opgewarmd is. Dus ik zou moeten wachten totdat die dus opnieuw inzakt en dan op gegeven moment strak trekt?
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2015

Deel Deze Pagina