Vakantie ervaring regio Annecy

eric_laermans

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Vandaag de toppen wezen verkennen in de regio La Savoie. Uiteindelijk belandden we op Le Semnoz waar helling werd gevlogen. Er stond amper een zuchtje wind, maar ruim voldoende om zelfs een baksteen nog te laten vliegen :-). Met de equipment die ik heb, heb ik geprobeerd een filmpje in elkaar te zetten, waarvan verslag:

Le Semnoz is een door de Fransen gerespecteerde locatie waar veelvuldig wordt gevlogen. Ik verwacht dat het voor Nederlanders in onderling overleg geen probleem is ook hier te vliegen. Het ging er erg gemoedelijk aan toe en ook wandelaars die het schouwspel wilden zien, werden vriendelijk welkom geheten!

Laatst bewerkt door een moderator:
Via googlemaps intoetsen Leschaux en vervolgens zoeken naar le Semnoz.

full

NICE!!!!!

Ga veel naar Frankrijk op vakantie, maar zit met het probleem dat mijn vriendin helaas niet heel erg de lol van mijn hobby in kan zien. Verder dan dat ze het fijn vind dat ik er zo veel lol aan beleef...

Als ik aangeef dat ik naar dit gebied zou willen omdat je er zo lekker kan vliegen...pffff dan wordt het al lastig :(

Verder is ze helemaal geweldig hoor....:rolleyes: ;)

Nou.... misschien dat je vriendin bereid is tot compromissen als jij gaat vliegen en zij gaat wandelen/ zich verdiepen in de lokale kazen/ archeologie gaat verkennen/ gaat zonnen aan het meer van Annecy/ gaat funshoppen in Annecy.

:-) Er is veel mogelijk en 's avonds samen de Franse keuken genieten is ook geen straf!

Nou.... misschien dat je vriendin bereid is tot compromissen als jij gaat vliegen en zij gaat wandelen/ zich verdiepen in de lokale kazen/ archeologie gaat verkennen/ gaat zonnen aan het meer van Annecy/ gaat funshoppen in Annecy.

:-) Er is veel mogelijk en 's avonds samen de Franse keuken genieten is ook geen straf!

Klopt, op de Banne in de Auvergne zat zij de eerste dag een boek te lezen in het gras. Daarna werd het te koud en bleef ze op de camping. We regelen dergelijke zaken vaak wel goed hoor. Vaak als je gaat vliegen ben je ook direct een aantal uren weg los van de tijd die nodig is om een berg op te komen (auto of te voet). De afgelopen twee zomers was het weer in het Alpengebied niet goed genoeg om er een langere tijd te gaan zitten. Wellicht dat we volgend jaar, als het weer voor Normandie of Bretange wederom te slecht is, eens een weekje die kant op gaan. Beide plekken kun je trouwens erg fijn vliegen :).

In Lescheraines is een prima camping en dat is op ruim een halfuur rijden van het vlieggebied. Het weer in deze regio is bijna altijd goed, vandaar dat veel Nederlanders rondom het meer van Annecy bivakkeren. In Le Semnoz overigens geen enkele Nederlandse kentekenplaat gezien, enkel vele Franse, een Belg en een verdwaalde Engelse. Annecy zelf is een (luxe) gezellige winkelstad, met kanaaltjes en prachtig zicht op het meer.

Ik ben een jaar of 15 geleden met een kist op de Semnoz geweest, ergens juli augustus.
Die dag was er niet te vliegen, alleen een moedige lokaal ervaren 4 meter bak bleef net op hoogte.
Mij werd toen verteld dat de beste tijd daar april, mei of september, oktober is.
Fijn dat jij er wel goede omstandigheden had.
Wat vloog je daar?

En verder is de streek super. Annecy erg mooi, lekker wandelen in de omgeving en het meer natuurlijk.
Rick

Hoi Rick,

Die andere sites kende ik, behalve die "Mipente".

Aan "Vol de pente Provence" hebben wij niet zoveel. Wij Nederlanders komen daar enkel tijdens de zomermaanden, en dan zijn die hellingen allemaal gesloten voor toegang ivm. brandgevaar (mogelijk een enkeling uitgezonderd).

De hellingen van de Cantal-streek staan allemaal in Ooings.com.

Ook het gros van de hellingen die op de site van Pierre Rondel worden vermeld staan in Ooings.com. Een minderheid niet, maar het zijn dan ook meestal niet erg bruikbare hellingen (weinig rendement, moeilijk landen, zeer weinig voorkomende windrichtingen).

Daarom noem ik die sites meestal niet.
Maar ze bestaan wel, goed dat je ze noemt.

Dirk.

Op Le Semnoz wordt volgens campinggasten veel gevlogen en gisteren was het nagenoeg bladstil (weinig wind), maar toch bleef alles zonder hulpmotor met het grootste gemak boven.

Ik hou ook zo van Frankrijk! Het is een geweldig land om te vliegen :D Maar je kunt er ook zoveel andere sporten beoefenen!

Naast ooings levert ook deze een aantal (ook andere) vliegstekken met link naar google earth: Mipente
en Pierre Rondel: Guide du Vol de Pentes
In de Cantal streek: Pentes
Bij Marseille: Vol de pente Provence

Dankjewel Rick. Door deze post ontdekte ik een helling op nog geen 5 minuten van mijn camping in Vizille net onder Grenoble. http://pierre.rondel.free.fr/brie.htm Vandaag gelijk maar even een uurtje gevlogen. Ik werd zeer hartelijk ontvangen. Wel goed dat ik mijn KNVvL kaart mee had!
Max

Laatst bewerkt:
Dankjewel Rick. Door deze post ontdekte ik een helling op nog geen 5 minuten van mijn camping in Vizille net onder Grenoble. Sites de vol Vandaag gelijk maar even een uurtje gevlogen. Ik werd zeer hartelijk ontvangen. Wel goed dat ik mijn KNVvL kaart mee had!
Max

Hardstikke leuk. Ik zat morgen, drie weken geleden nog op het pleintje in Vizille bij het kasteel nog aan de espresso met een heerlijk broodje. De tuin van het kasteel moet je zeker zien.

Veel plezier en als je de mogelijkheid hebt geef even aan op Google Maps waar het precies is.
Twee jaar geleden heb ik net onder Vizille (20 min.) gevlogen bij Notre Dame de Vaux. Bij noordoosten wind redelijk met ~15 min lopen, maar bij zuidenwind super, maar 35 min lopen.
Groeten,
Rick

Hardstikke leuk. Ik zat morgen, drie weken geleden nog op het pleintje in Vizille bij het kasteel nog aan de espresso met een heerlijk broodje. De tuin van het kasteel moet je zeker zien.

Veel plezier en als je de mogelijkheid hebt geef even aan op Google Maps waar het precies is.
Twee jaar geleden heb ik net onder Vizille (20 min.) gevlogen bij Notre Dame de Vaux. Bij noordoosten wind redelijk met ~15 min lopen, maar bij zuidenwind super, maar 35 min lopen.
Groeten,
Rick

Eergisteren was ik op Notre Dame de Vaulx maar er was niemand. Wat is de weg daar naar toe een verschrikking zeg! ik heb een aantal keer getwijfeld om om te keren. De kasteeltuin gaan we zeker nog even bekijken!

Groeten,
Max

Foto's Notre Dame de Vaux

Hierbij twee foto's van de zuidhelling, de echte top.

full

Vanaf de parkeerplek naar boven, redelijke afstand, niet erg steil.

full

Daar boven fantastisch vliegen met klein (hier de Padawan) of heel groot.

Rick

Back