vakantie zwever FIE

ik heb het plan van een FIE ik zou deze willen maken voor op vakantie op de helling te zweven maar deze heeft rolroeren en ik zou hem willen maken met richtingsroer en hoogteroer is dit mogelijk voor een helling zwever

ik heb een foto gevonden om te tonen wat voor een vliegtuigje het is meer informatie vindt je op www.jivaro-models.org ga dan naar plans de vlieger die ik bedoel is de allerlaatste het plan staat er ook bij met een verslag uit looping

Waarom zou je dit vliegtuigje zonder rolroeren willen maken? Aan de hoeveelheid werk kan het niet liggen want als je er al hoogteroer op maakt (de bestaande elevons benutten) dan heb je het werk al gedaan. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om dit kistje te vliegen met richtingsroer maar echt eenvoudig is het niet met de korte romp en de negatieve pijlstelling van de vleugel. Je zult sowieso v stelling moeten gaan inbouwen want anders is hij beslist onbestuurbaar. Ik zou gewoon voor aansturing met elevons gaan dus rol en hoogte gemixt.
Max

FIU (en geen FIE)

fiu_b.jpg

Leuk kistje, die FIU. Lijkt mij inderdaad prima voor aan de helling.
Je kunt ook de servo's in de vleugel bouwen. Dan is de aansturing wat simpeler en kun je de romp wat slanker bouwen. Als je de vleugel er af wilt kunnen halen moet je wel een stekkerverbinding voor de servokabels maken.
De ontvangers van tegenwoordig zijn ook iets kleiner dan ik op de tekening zie.

Max heeft gelijk. Gewoon elevons gebruiken.

Laatst bewerkt:
Dit model is een vliegende vleugel of Nürflugel.
Heeft geen V-stelling. Is dus niet met richting roer te sturen.
elevons is de enige optie.
Heb je wel een mixer voor nodig. Meeste 4 kanaals zenders hebben dat tegenwoordig.

Groet Arthur.

Nee hoor. Dat denk ik niet. De plek voor zo'n haakje is wel kritisch bij een vliegende vleugel. Hij moet iets voor het zwaartepunt komen maar hoeveel weet ik niet. Anderen kunnen daar vast meer over zeggen.

Ik kan het nergens in het plan vinden, maar ik denk dat 3mm wel goed is. Dan heeft je bekleding ook een lekkere oppervlakte om aan te hechten.

Leuk ding trouwens, ik heb de tekening al opgeslagen! Ik zou de servo's in de vleugel bouwen zoals al eerder is gezegd. En ik zou de vleugel deelbaar maken.

Laatst bewerkt:
En ik zou de vleugel deelbaar maken.

Bij 74 cm spanwijdte? Vergeet niet dat bij zo'n klein vliegtuig het gewicht behoorlijk kritisch is.

Als je de staart gaat wijzigen probeer dan wel te vermijden dat je extra gewicht toevoegt want dat mag je ook aan de voorzijde compenseren en dan heb je dus 2x gewichtstoename.

Max

ik ga de 2de of de 3de week van juli op vakantie naar de zee en ik zou graag de FUI meenemen voor s'avonds in de duinen wat te vliegen dus ik ga woensdagnammidag beginnen met de bouw want dan heb ik gedaan met de examens (eindelijk) dan heb ik nog een week of twee om hem helemaal te bouwen + testen

de ribben ga ik maken in 2 mm balsa

de fiu is zojuist naar de eeuwige thermiekvelden vertrokken maar de volgende ligt al op de bouwplank ik ben net terug van de winkel om hout te gaan halen maandag kan ik wel pas terug beginnen te bouwen ik hoop dat ik hem af krijg tegen volgende zondag

Back