KNRM Valentijn Class scale 1:7

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door haje74, 19 sep 2011.

  1. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Hallo allemaal,

    Na een lange tijd gebouwd te hebben, wil ik met terugwerkende kracht graag een bouwverslag plaatsen.
    Jaren geleden ben ik in het bezit gekomen van de bouwtekeningen van de Valentijn, de versie van 10,5 meter.
    Later, zeg 2 jaar geleden, kwam ik in contact met dhr. Zavarsky, van MHZ-Modellbau. Zij leverden destijds een schaal-aandrijving op basis van de Hamilton-jet uit Nieuw-Zeeland, met een impellor-diameter van 53 mm.
    Na door te rekenen of het zou passen heb ik besloten om het model in schaal 1:7 te bouwen. Om financiële redenen bouw ik het model in eerste instantie met 1 jet, wanneer het concept klopt, wil ik natuurlijk graag overstappen naar 2 jets, via een gear-box (ook MHZ). Maar goed, zover is het nog (steeds) niet...

    HJ
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2011
  2. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Het model is gebouwd op 9 mm. MDF bouwspanten, overgenomen uit het lijnenplan. Het tekeningen-pakket kreeg ik in bruikleen; ik mocht van elk blad 1 kopie maken, en daarna moest ik de originelen terug sturen. Zo gezegd, zo gedaan... 2 jaar geleden heb ik ze laten scannen, en ze 1:7 laten uitdraaien. Daar ben ik dus mee aan het werk gegaan: De bouwspanten heb ik vervolgens bekleed met het kernmateriaal van de sandwich-romp; stroken van 5 mm dik PVC H-80 schuim, 20 mm breed. De kopse kant van de bouwspanten heb ik zorgvuldig bekleed met verpakkingstape, zodat de epoxylijm die de schuimstroken onderling verlijmd niet aan de spanten zou hechten.

    Groet HJ
     
  3. haasje

    haasje

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Oude Pekela
    Met eerst 1 jet en later 2 jets heb je in het midden wel een lelijke plek zitten hé. Want die jet plaats je in de romp dus niet zoals een normale motor dat je puur de schroef as er door doet.
     
  4. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Heb het resusltaat tot nu toe zondag gezien, ziet er erg goed uit! Ik blijf het volgen!

    Groet Halmar
     
  5. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    1 jet

    Haasje,

    Inderdaad: Niet alleen de spiegel en het vlak moeten dan hersteld worden, ook binnen in de romp zal ik dan het nodige moeten aanpassen; er lopen aan weerszijde van de 1ste jet twee motorspanten, deze zullen ingekort of gedeeltelijk verplaatst moeten worden.

    HJ
     
  6. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    [​IMG] [​IMG] Even een paar foto"s van de bouw[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Sorry, maar ik zie geen foto??

    Grt, Mark
     
  9. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Dus de volledige bouwspanten-vorm bekleed met de schuimstroken, waar nodig gebogen met gebruik van de fohn, onderling verlijmd met ingedikte epoxy-hars (aerosil en micro-balloons)en na uitharding het geheel strak geschuurd. Vervolgens dit oppervlak bekleed met een carbon twill-weave (keeper-weefsel) van 198 gr/m2, met over de volle lengte van de kielbalk een extra carbon UD 200gr/m2, 4 cm breed. Het geheel afgewerkt met een peelply, voor het gemak van weinig schuren ter voorbereiding van het plamuren van de romp.

    Groet HJ
     
  10. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Foto's

    Mark,

    Zie je de foto's nu wel?

    HJ
     
  11. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    [​IMG] Het resultaat na plamuren en lossen van de romp van de bouwspanten:[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ben benieuwd naar de foto's...
     
  13. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    foto"s

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Foto"s

    Jongens, het wil nog niet zo lukken...
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Foto-album staat zeker op privé in plaats van voor iedereen zichtbaar. Ìk zie in ieder geval géén foto's!
     
  16. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Foto's

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    heb ik net veranderd, heb weer
    een foto verstuurd...
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Het resultaat mag er zijn... maar, bij voorkeur zowel links als rechts gelijkop beplanken. Dit kan kromtrekken voorkomen. Ik zie dat jij erg secuur bouwt en het resultaat is erg mooi! Ben benieuwd naar het vervolg!
     
  19. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    fotohulp

    Eric, bedankt!
     
  20. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Schuimstroken

    Eric,

    Dank je voor het compliment.

    Van dat kromtrekken; Ik heb het nagemeten, en er zitten eigenlijk nauwelijks maatverschillen in Bakboord/Stuurboord. de stroken zitten er bijna spanningsvrij op, aan beide zijden. Voordeel is dat ik zo op de neus een nette aansluiting kan maken. Het gehele model is verlijmd en gelamineerd met epoxy, en de krimp is derhalve nihil (lineaire krimp is minder dan 1 %). Het model meet 1,5 meter lang en is 60 cm breed. Wel heb ik met het lamineren van de binnen- en buitenhuid rekening gehouden met de orientatie van de vezel; in de buitenhuid ligt de vezel links van 0/90, en in de binnenhuid neigt hij juist de andere kant op waardoor in de totale sandwich de orientatie zo algemeen mogelijk is (4 richtingen).

    Groet HJ
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2011

Deel Deze Pagina