KNRM Valentijn Class scale 1:7

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door haje74, 19 sep 2011.

  1. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    De jets zijn binnen!
    Technisch zijn ze meer dan in orde; de assen lopen mooi soepel rond en er zit naar mijn gevoel precies voldoende axiale speling in. Alles zit nu nog handvast dus tzt zal ik waar nodig alles moeten monteren met een beetje Loctite.

    De eindlagers zijn dus vervangen door een op maat gemaakt excentrisch bronzen glijlager en de stator is voorzien van een RVS smeernippel. De voorste lagerhuizen van beide jets zijn uiteindelijk 35/1000ste geruimd om een goede lagerpassing te garanderen! Het oude spul zat muurvast. Gelukkig is er bij het ontmantelen en het proefpassen niks kapot gegaan behalve 1 RVS-Keramisch lager. Dus die moest bijbesteld worden waardoor alles wat langer duurde. Maar geduld is een mooie zaak he?

    Tussen de beide voorste lagers zit een custom 1 mm dikke open shim gezet precies onder de voorste smeernippel. De naar elkaar toe gekeerde rubber lagerafdichtingen van de 2 voorste lagers zijn verwijderd om het smeer goed toegang te geven tot beide lagers. Onder de smeernippels zijn custom vulringen geplaatst zodat de lagerschalen vrij blijven van de schroefdraad van de nippels.

    Tenslotte is op het eind van elk lagerhuis een RVS steunring gezet en is er tussen het voorste lager en de clipring daar een extra 1 mm dikke ring geplaatst om te voorkomen dat de voorste rubber lagerafdichting eruit geperst wordt tijdens het smeren van de lagers.

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2017
    Klaas Schouten, Katwijk56 en Unusual RC vinden dit leuk.
  2. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Prachtig!
    Alleen jammer dat je bij commercieel verkrijgbare producten zoveel moet veranderen om ze top te krijgen.

    Aan de andere kant, als je zelf metalen drives had willen maken waren de kosten en tijd die hierin zou gaan zitten nog veel groter zijn geweest!

    Mooi resultaat!
    (En haal ze even door de excel sheet. Deze drives zijn nog niet eerder opgemeten ;))
     
    haje74 vindt dit leuk.
  3. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Ja als ik bijvoorbeeld een set MHZ 52-ers had aangeschaft had het uiteindelijk duurder uitgepakt, maar was de kwaliteit van het geleverde product misschien beter geweest.

    Ik denk dat men in China het werk duidelijk met minder precisie heeft uitgevoerd dan gewenst. Een lagerpassing die 35/1000-ste te klein is, en er toch een lager in geperst; dat is vragen om problemen, net als bij de gebrekkige uitlijning van het voorste lagerhuis t.o.v. het achterste...

    Maar goed; het is erg mooi geworden en ik heb er alle vertrouwen in dat deze units nu qua vermogen zo’n beetje alles aankunnen wat je er maar voor kunt zetten.

    Wellicht dat ik in de toekomst ooit de dual afbouw met de onderdelen van de oude MHZ 3 Race unit die ik nu over heb...eerst hier maar eens wat tijd in steken

    Als ik eens tijd heb zal ik een van de nieuwe units inmeten en door de Excel sheet halen; ben wel benieuwd wat daar uitkomt.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2017
    Unusual RC vindt dit leuk.
  4. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    prachtig resultaat!
    ze zien er niet alleen geweldig uit, maar zullen het zeker goed gaan doen.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  5. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    9DADB213-1F60-4B92-8EDB-0EA8A7414D76.jpeg ABF1D50E-852E-43B2-A4D8-D6EC9C5AA5B3.jpeg 13227B2A-EBD8-45D1-B5BD-525154039BE3.jpeg 01AB95D1-FE60-4077-9E10-A3518C45F261.jpeg Nu de jets gereed zijn en ik ze in wil gaan bouwen moet ik de romp aanpassen.
    De stringers eruit, hak openslijpen en aflamineren, hek idem.

    De motordrager zit zo in de boot gelamineerd dat de motor straks ongeveer op dezelfde plek in de boot staat als bij het origineel op tekening. Maar is dit wel verstandig? De boot zal straks zeker 2 x de schaslsnelhwid varen, dus dan zal de romp heel anders in het water liggen en dus ook anders reageren.

    Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zou het best eens wenselijk kunnen zijn dat het “center of gravity” verder naar achteren ligt dan bij het origineel.

    Maar hoeveel? Is er iemand die weet of er een verdeelsleutel is in dit soort gevallen? Wat is aannemelijk?

    Alle input is welkom, graag zelfs!

    Mvg,

    HJ
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2017
  6. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Hallo HJ,
    Goede vraag die je hier stelt. Daar ben ik eerlijk gezegd voor mijn romp ook nog niet helemaal uit.

    Ik heb begrepen dat het evenwichtspunt bij een mono-romp op 28-32% (vanuit de spiegel gezien) ligt. Dit lijkt me een aardige basis om aan te houden. En vervolgens uit testvaarten afleiden waar het optimum ligt precies ligt (er vanuit gaande dat dit dus in deze marge van 28 tot 32 % zit).

    Als iemand hier andere ervaringen mee heeft, dan wil ik die ook graag weten. Want nu ga ik mijn romp op de 30% afstellen. Mijn jet-inlaat ligt daar net een stukje voor, dus veel meer kan ik niet naar achteren gaan.

    PS die jets zien er wel top uit hoor, nu ze gespoten zijn.

    met groet,
    Klaas
     
    haje74 vindt dit leuk.
  7. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Hoi Klaas,

    Ik ben er nog niet uit, 28-32% geldt idd voor mono’s, maar dan wel voor surface-prop drives. Ik weet niet of dat ook 1-op-1 geldt voor jet-drives en helemaal niet of dat hetzelfde is voor dual-drives! De jets bevatten water en dus gewicht en hebben een zuigende werking onder het vlak. Ik vermoed dat dat wel iets uitmaakt, maar geen idee in hoeverre dat effect heeft op het vaarbeeld en de handling...

    Ik heb Halmar gevraagd waar bij zijn 1/10 model van de Valentijn het COG zit. Hoop eerdaags antwoord te krijgen zodat ik kan gaan bepalen hoe de nieuwe indeling van alle componenten in de romp moet worden:

     
    Klaas Schouten vindt dit leuk.
  8. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    heb je wel een goed punt

    ik heb bij een Graupner Azimut Challenger gezien dat de afstelling van 30% wel werkte, maar daar ligt de snelheid een stuk lager. rond de 25 km.
    het vaarbeeld was/is wel erg mooi en daar zitten 2 jet's in.

    ben benieuwd wat Halmar heeft aangehouden
     
    haje74 vindt dit leuk.
  9. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb een begin gemaakt met het aanpassen van de romp. Hiervoor moest de originele motordrager eruit;



    De motordrager ga ik misschien nog wel gebruiken, ligt er aan of hij straks gaat passen op de nieuwe positie:


    Helaas het binnenlaminaat hier en daar beschadigd (dat zal ik moeten herstellen) maar het begin is er:


    Tot zover!
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2018
    Klaas Schouten en Unusual RC vinden dit leuk.
  10. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Pijnlijk gezicht!
    Maar noodzakelijk om hem zo schaal mogelijk te krijgen. Ziet er netjes uit!
     
    Klaas Schouten en haje74 vinden dit leuk.
  12. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Haha ja pijnlijk wel idd maar tegelijk ook wel weer goed; het gaat nu eindelijk weer de goeie kant op zeg maar:)

    Volgende stap gaat de spiegel eruit en dan de randen zo afwerken dat ik er gemakkelijk nieuwe carbon platen (heb ik nog liggen in 2 mm dik) van binnenuit in kan lijmen die ik vervolgens van binnen (en buiten) wil overlamineren.
     
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Hoe bouw je dan de pompen in? Gat door de spiegel, maar flush tegen de bodem, en daarna het gat gelijk schuren aan het inlaatkanaal in de bodem?
     
    haje74 vindt dit leuk.
  14. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik zit te denken om eerst een afteken malletje te maken waarmee ik de plaatsing van de openingen kan bepalen.

    Verder zat ik ook te denken dat het misschien beter is om in plaats van carbon plaat te verlijmen juist een paar buitenspantjes te zagen/frezen om daarmee een tijdelijke lamineermal aan de buitenkant op de romp te vormen zodat ik de romp van binnenuit daar tegenaan kan dichtlamineren. Dan hoeft er niet zoveel plamuur tegenaan want de romp is daar niet vlak. En dan dus daar overheen met een aftekenmalletje aan de buitenkant de nieuwe openingen af te tekenen.
     
  15. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Vandaag heb ik een insert aan de binnenkant de spiegel verlijmd. Ik heb de insert expres nog niet op maat gemaakt zodat ik hem later mooi in het werk pas kan maken als ik het vlak (waar de jets straks op komen te staan) ga herstellen.

    Eerst ben ik begonnen met het weghalen van de sandwich tot op het buitenlaminaat. Dit was een lastig klusje maar de nieuw aangeschafte multitool van Makita deed het geweldig! Ik heb er zo’n hardmetalen (met diamantcoating ofzo?) schuurzooltje bij gekocht, dat werkt als een tierelier:



    Alles goed voorbereid en een droge passing gedaan. Toen alles goed leek te passen aan het lijmen geslagen:






    Ook had ik een insert voor het bestaande gat in de spiegel voorbereid. Helaas natuurlijk vergeten om gelijk ook een stripje voor op de hak van de spiegel voor te bereiden om die ook meteen op te kunnen dikken maar ja dat komt later wel:



    Vervolgens met natuurlijk veeel te veel lijmtangen de boel vastgezet:D. Ik had van tevoren multiplex plaatjes op maat gemaakt en in de lossings-tape gezet zodat na droging alle klossen goed loskomen bij het uitpakken:




    Morgen verder!:cool:
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2018
    Klaas Schouten en Unusual RC vinden dit leuk.
  16. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
  17. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Voordat ik ben begonnen met de refit, heb ik de vorm van het vlak onder de spiegel op een plaatje multiplex uitgezet. Deze heeft de ware vorm van de romp en kan ik dan als aanslag voor het plamuren van het vlak gebruiken. Daarna heb ik het hulpspant in mijn vorige post gemaakt; deze is voor het lamineren en is +/- 1 mm lager dan het “plamuur-hulpspant”; zo heb ik straks ruimte om de romp te plamuren en te schuren zonder dat ik het laminaat (te veel) beschadig.


    Het voorlopige resultaat:


     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2018
    Klaas Schouten, Katwijk56 en Unusual RC vinden dit leuk.
  18. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Volgens Halmar ligt het zwaartepunt bij zijn 1:10 schaalmodel van de Valentijn 2000 (met een lengte van 110 cm) op 32 cm gemeten vanaf de spiegel (dus de overhang niet mee gerekend):


    Ik heb als ik het goed is nog ergens een set tekeningen van de 2000-serie liggen. Die zal ik eens opzoeken om na te gaan hoe groot de overhang is; deze is niet gelijk aan de oude versie daar de nieuwe versie 40 cm langer is gemaakt door het “achterdek te verlengen”. Of dit gedaan is door alleen de overhang te vergroten of ook nog de romp zelf deels te verlengen weet ik niet. Dat hoop ik uit de tekeningen te kunnen halen.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2018
  19. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Volgens mij is zowel de overhang als de romp langer geworden. De romp voor de overhang, (zonder tube) is bij mijn boot 95 cm.

    Groet Halmar
     
    Klaas Schouten, haje74 en Unusual RC vinden dit leuk.
  20. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    @Halmar Dus dan ligt het zwaartepunt bij jouw model op 32/95x100= 33,7%. Gezien het mooie vaarbeeld van jouw model wordt dat denk ik mijn uitgangspunt.

    Dankje voor je hulp!
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2018
    Klaas Schouten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina