Vallejo airbrush verf

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Willem53, 22 mrt 2020.

  1. Willem53

    Willem53

    Lid geworden:
    22 mrt 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Bunde
    Goede middag,ik ben amateur modelbouwer en geen prof en zal het ook nooit worden{helaas] zoals hier zovelen.Maar wel een probleem, Heb een Koffer met Vallejo Air Brush verf aangeschaft,
    .Volgende doet zich voor. Airbrushen gaat over het algemeen goed, hoewel ik lang niet alle kleuren gebruikt heb.Als ik dan detailleren wil met de penseel.dekken sommige kleuren heel goed en andere zonder problemen Ook een tweede laag helpt niet, blijft streperig en ondergrond schijnt door.Alles geprobeerd Primer,zonder Primer.maar resultaat blijft pover.Wat doe ik fout ?? en is hier een oplossing voor.Graag lees ik de mening van mensen die hier meer verstand van hebben.B.V.D, Will
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dag Willem, precies niet veel reactie op je vraag.

    ik ben nog maar recent overgestapt van enamel op acrylverf.
    Ik gebruik voornamelijk grondverf in spuitbussen van Vallejo en de model air range voor de airbrush.
    Ik kom tot de zelfde vaststelling als jij: die model air verven zijn een plezier om te airbrushen, maar zo goed als waardeloos met een penseel.

    Met mijn beperkte ervaring op dit gebied zie ik maar 3 mogelijke oplossingen voor je probleem:
    1 gelijkaardige verf in het Model-color assortiment;
    of
    2 grondverf in een tint zo dicht mogelijk bij de kleur die je met model air wil penselen;
    3 een hoeveelheid model air verf op een schaaltje aanbrengen en een 10-tal minuten laten uitdampen, zodat het wat indikt, zodat er meer pigment per volume overblijft.

    in elk geval succes met het schilderwerk
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Oei, een beetje late reactie, maar beter laat dan nooit he :rolleyes:
    Ikzelf heb voor de plastic modelbouw de range van Vallejo, ik vind het erg fijn spul om mee te werken echter zijn er wel degelijk een aantal punten waar je van op de hoogte moet zijn.

    Vallejo model-air is een airbrush verf en niet echt geschikt om met de penseel te verwerken, de dekkracht is door de verdunning, retarder, en flow improver wat transparant en zorgen ervoor dat de voorgaande laag weer wat week word gemaakt bij het aanbrengen van een laag, met de airbrush geen probleem maar met penseel trek je dee weer los.

    Vallejo model-color is de verf die met het penseel verwerkt kan worden, mocht je deze willen verdunnen (het is nogal dik) neem dan uitsluitend Vallejo verdunning EN GEEN ANDER MERK/TYPE !!
    Je kan deze verf ook gebruiken om mee te airbrushen, mijn ervaring is: uitsluitend Vallejo verdunning en een beetje flow improver of wat retarder
    Mocht je geen Valleo verdunning hebben, (het is op of je stoot het om) gebruik dan water maar absoluut geen andere verdunning !!! Dit resulteerd in klonten !!

    De pigmenten en washes van vallejo zijn trouwens ook geweldig mooi om mee te werken
     
  4. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Al een wat latere reactie.
    Heb je de ondergrond goed opgeschuurd ?
    Ik schuur altijd de ondergrond(het plastic) met korrel 600.
    Dan hecht de primer veel beter.
     

Deel Deze Pagina