Valt een Multicat ook onder werkschepen?

Topic naam zegt het al, valt een multicat onder werkschepen?
Deze discussie hadden wij dus vandaag op het werk.
Ik persoonlijk vind het wel een werkschip, een andere collega weer niet.
Wat vinden jullie?
Tevens wil ik graag weten of er al eens iemand een multicat heeft gebouwd?

Nou, ik zou het toch wel denken...
anneke.jpg

MCS Anneke
Powerful vessel with 1200 BHP
Raised bow for increased seaworthiness
Low freeboard
Side mounted total visibility wheelhouse
40 tonne capacity main winch
Shallow craft of 1.8 metres

Built by Neptune Marine Services in 2000 and purchased by Maritime Craft Services (Clyde) Ltd in February 2001, "MCS Anneke" is a modern multi-cat with side wheelhouse and raised bow section.

She has a low freeboard making her ideal for anchor handling; dredge pipe attendance and diver support. With twin Cummins engines developing 1200 BHP she has a bollard pull of 12.5 Tonnes giving her excellent towing capabilities. She has a 65 tonne metre hydraulic crane fitted at the bow and a 50 Tonne anchor handling winch.

Lijkt me nou geen vaartuig om, onder het genot van een fles Chateau Briant 1969, lekker op het dek in je luie dekstoel zittend met een aantal Gooise stoeipoezen om je heen de Vecht af te zakken...
Dit alles onder het mom van: "Kijk mij eens lekker veel poen hebben..."

Kortom: D'r zal aan boord van MCS Anneke écht wel gewerkt worden! Dus....

Roel van Essen zei:
Lijkt me nou geen vaartuig om, onder het genot van een fles Chateau Briant 1969, lekker op het dek in je luie dekstoel zittend
met een aantal Gooise stoeipoezen om je heen de Vecht af te zakken...
Dit alles onder het mom van: "Kijk mij eens lekker veel poen hebben..."

Mijn idee ook, en probeerde hem wijs te maken dat het een werkschip is, zijn antwoord was en bleef iedere
keer, het is een gemotoriseerd ponton, meer niet, tja hoe dom ben je dan.

Gemotoriseerd ponton.....en wat is dat dan? Pleziervaart? Joey, laat je niks wijsmaken, de Multicat is het werkschip bij uitstek! :D

hoi

een muticat de naam zegt het al het is een veelzijdig schip het wordt gebruikt voor duwboot, sleepboot assistentie van baggerschepen, enz. net zo als bij roel beschreven. op de site http://modelbouwscheepswerf.ismijnhobby.nl/ staat een model van de smit bever (van smit) en de Albert B (van stemat)

gr melvin

Hoi Joey,

Kijk eens op deze site van H. van Stee Dredging Support BV.

Daar zie je dat dit toch echt wel onder de categorie werkschepen valt.
De Zwerver I is bij Scheepswerf Kooiman gebouwd en is de nieuwste aanwinst van HvSDS BV.
Dit schip heeft twee dekkranen die 20 ton op 13 mtr kunnen hijsen. Gebruik je niet voor de lol.
Ook heeft het schip een boeg- en een hekrol om ankers te kunnen verzetten en om eventueel drijvende leidingen over het dek te trekken om deze te repareren. En repareren is nog altijd werken.

Als je het onderwaterschip hebt gezien, zie je dat het meer is dan een gemotoriseerd ponton.
Dus laat je niet van de wijs brengen. En als ze het niet met je eens zijn, wat dan nog. Jij weet wel beter.

Lijkt me erg leuk eens zo'n schip in het model te zien. Heb ik nog niet gezien.

Groeten van Alex

Alex Sijbranda zei:
Lijkt me erg leuk eens zo'n schip in het model te zien. Heb ik nog niet gezien.

Groeten van Alex

Alex,

Misschien een leuk nieuw projectje voor jou, als de dubbel-schroever klaar is? Met jouw gevoel voor detail, wordt het vast een knap staaltje werk. :D

Groeten,

Ed

Eemspoort zei:
Misschien een leuk nieuw projectje voor jou, als de dubbel-schroever klaar is? Met jouw gevoel voor detail, wordt het vast een knap staaltje werk. :D

Groeten,

Ed

Bedankt voor je compliment.
Toen ik gisteren een reactie gaf op dit onderwerp begon ik daar over na te denken en ik moet zeggen dat mij dat best leuk lijkt.
Maar ik heb eerst nog een paar andere schepen te bouwen. Ook binnenvaart.
Dus misschien over een jaar of 10. :roll:

Groeten van Alex

Hallo Joey

Multicat is en werkschip kijk maar bij H van stee.
Ik ben nu bezig met de Zwerver1 en multicat van H van Stee naar tebouwen.

heb net het algemeen plan van een multicat 1908 te pakken gekregen.
deze week heel de week mee geweest op dit schip
conclusie het is een echt WERKSCHIP
icon14.gif

gr.Jan

Dat is mooi.
Ik hoop dat het goed gaat met de multicat 1908

Mvh Johan

Hoh! die heb ik ook nog op m,n lijstje. heb wel een simpel plannetje van de DMS site maar daar heb je niet heel veel aan.
moet ook eerst nog m,n stantug 1605(beginnen) afmaken.
heb hiervan zelf een plannetje getekend, proef casco gebouwd van karton en is aardig gelukt. dus snel beginnen:)

Werk schip bij uitstek

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is "Multicat" een trade naam van Damen.
Kijk eens op hun website.

Zelf ben ik bezig om de spanten op autocad te zetten en ga een multicat bouwen schaal 1:25. Tegen de tijd dat ik zo ver ben dat er wt zichtbaar is zal er zeker een bouwverslag komen.

Gerrald.

Dat zou inderdaad wel eens kunnen, maar is denk ik een ingeburgerde naam, bedoel werkboot kan ook een gewone sleepboot zijn, vandaar dat ze soortgelijke schepen maar multicat zijn gaan noemen denk ik.
bedoel ken ze niet anders.

maar ga je een damen cat bouwen of een andere?
en plaats je ook een verslag?

dat een multi categorie schip een werkschip is kan ik ook beamen vanuit GB hadden we de Falcon en Condor, deze varen nu onder de Smit vlag, maar ook de B klasse als Baracuda, Bulldog etc kan ook als multicat worden gezien.
mvg Loek

Rov

Bedoel jij mischien de DMS Falcon en de DMS Condor (voormalige Camperduin)? dit zijn weer shoalbusters en das wel een echte Damen trade naam. maar zijn weer meer echt sleepboten. zijn wel duizendpoten maar ook geschikt voor het echte lange strek sleepwerk en vaak ook met onbeperkt vaar gebied (zeker de laatste generatie)
een multicat is meer voor het echte hulp werk op bagger en kust werken.

Nee hoor Michiel
dit zijn twee multicats die merendeel als binnenwater DSV worden gebruikt om oa anodes in de Rotterdamse haven te lassen.

De Falcon 20 jaar geleden is verlengt, waar deze vandaan kwam weet ik niet.

http://www.smit.com/sitefactor/public/Extras/Brochures/SMIT_Subsea/Falcon_leaflet_July_2009.pdf

de falcon heeft twee dikke cats erin staan, en met 2x 240 Pk kan je behoorlijk uit de voeten
Ook is met de overnamen door Smit beide schepen vakkundig opgewaardeerd

de Condor is een ponton geweest die we in eigen beheer hebben omgebouwd.

http://www.smit.com/sitefactor/public/Extras/Brochures/SMIT_Subsea/Condor_leaflet_July_2009.pdf

die ouwe fuc(k)hs kraan staat er al jaren niet meer op

maar het zijn wel degelijk werkschepen

mvg Loek

Topic naam zegt het al, valt een multicat onder werkschepen?
Deze discussie hadden wij dus vandaag op het werk.
Ik persoonlijk vind het wel een werkschip, een andere collega weer niet.
Wat vinden jullie?
Tevens wil ik graag weten of er al eens iemand een multicat heeft gebouwd?

Een echt werkschip hoor, heb er zelf jaren op gevaren. En soms nog wel eens als ze iemand nodig hebben voor de papieren. :-D

Back