Van 1 accu naar twee i.v.m. gewichtsverdeling

• Topicstarter Topicstarter Theo Belt
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Belt

Guest
Hallo,

Momenteel heb ik een 12 volt / 7 Ah lood accu. Deze accu stuurt een 720 torque motor aan. Ik wil nu een een nieuwe boot bouwen en kan de accu helaas niet kwijt i.v.m. het gewicht (2,5kg) Ik wil nu met twee lichter accu's werken (1,25 kg per stuk) om het gewicht beter te verdelen. Deze twee acu's moeten dus de motor gaan voeden via de snelheidsregelaar.

Volstaan bijvoorbeeld twee 6 volt's 7 ah accu'? Hoe moet ik deze dan verbinden?

Ik wou dat ik beter had opgelet bij de natuurkundelessen :roll: , dan hoefde ik jullie niet hoeven te vermoeien :D

Gewoon de plus van de ene accu aan de min van de andere accu hangen, zo staan je accu's in serie en heb je 12V tussen je andere klemmen.
Als je de 2 plussen samen en de 2 minnen samen neemt staan je accu's parallel, je hebt dan maar 6V maar je capaciteit wordt dan 14Ah.

Wat de aansluitingen betreft heeft Rufter het antwoord al gegeven. Maar ik heb heel sterke twijfels bij de stelling dat 2x6V/7Ah lichter is dan 1x 12V/7Ah!
Als je een lichtere accu wilt gaan gebruiken dan kan je beter overgaan naar een NiMH accu. Het nadeel is wel dat je dan geen 7Ah accu zal kunnen maken. Zo uit m'n hoofd denk ik dat je het met 3Ah of misschien 4Ah zal moeten doen. Duidelijk minder dus. De accu zal wel duidelijk lichter zijn. Een 12V/3,3Ah NiMH accu zal zo ongeveer 1kg wegen!
Gaat het alleen om een betere gewichtsverdeling dan kan je inderdaad 2x6V nemen maar bedenk je dan wel dat die samen zwaarder zullen zijn dan 1x12V! 2x6V= ongeveer 2x3kg en 1x12V= ongeveer 5kg. Dat scheelt dus 1kg! Maar een NiMH accu is nog veel lichter.

Back