van 2 auto's 1 bouwen tamiya en een nikkotje

• Topicstarter Topicstarter matthijs1985
  • Startdatum Startdatum
M

matthijs1985

Guest
hallo,

ik heb een vraagje ik heb een nikko autotje en een tamiya auto nu is mijn probleem dat ik de zender van de tamiya niet meer heb... ik heb deze gekregen hij heeft jaren achter schotten gestaan. kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de nikko zender te laten werken op de tamiya? ik kan het kristalletje gewoon los halen mij de nikko. nu weet ik alleen niet of en waar ik deze kan plaatsen in de tamiya. ik dacht ik kan ook gewoon het motortje met de wieltjes enz op de nikko zetten maar dan kom ik weer met een ander probleem de nikko heeft 3 draadjes aan het motortje zitten (bruin blauw en zwart) en de tamiya heeft er maar 2 (oranje en geel)
wie kan me vertellen of dit mogelijk is en zo ja hoe?

alvast bedankt

mvg Matthijs

Nee, de zender van een nikko heeft geen kristal dat je eruit kan halen. Dat zit in de printplaat gebouwd, en de ontvanger avn de nikko zit ook in de printplaat. Dus het is eigenlijk onmogelijk

Nu zie ik dat je het kristal los kan halen, waar zit dat dan? Bij mijn gesloopte nikko zat er alleen een printplaat in en een prutsmotor

Als het een Nikko Evolution model is zijn de kristallen gewoon verwisselbaar en kan je een andere 27mhz zender gebruiken.

Wanneer Roelof gelijk heeft dan hoef je enkel het kristal uit de nikko auto te halen en dit in de ontvanger van de Tamiya te zetten. Het zou dan moeten werken, ga er wel vanuit dat de Tamiya ook op de 27Mhz zit.

Is het ook niet zo dat de kanalen bij een nikko evolution omgewisseld zijn?
als je met een professionele zender een nikko aanstuurt, je gas dan op je stuur zit en omgekeerd?

bedankt voor jullie snelle reacties... sorry voor mijn misschien domme vragen ik wil dit graag aan de praat krijgen en misschien binnenkort iets anders gaan kopen...

hier mijn probleem nog iets uitgebreider

de nikko:

Ik kan op de nikko niet zien of het een evolution is... hij heeft een renault megane kap en als ik die er af haal dan zie ik een oranje lipje zitten... als ik die er uit trek dan komt er een soort van chipje uit met 2 lange cantact puntjes (ik denk een kristalletje...) op dit oranje lipje: staat 3X RX) 26.640

en ik heb ook zo'n oranje chipje op de remote hier staat op:
3 (TX) 27 095

en op de remote zelf staat:
radio control AM 27Mhz

de Tamiya:

Van deze heb ik dus alleen het modeletje en niet de remote. als ik de kap van de tamiya er afhaal dan staat er op de achter onderkant 27 MHz
als ik de plastic kap boven de printplaat weg haal dan zie ik niet een verwijderbaar chipje... alleen een klein zwart langwerpig chipje die met 18 punten is vast gesoldeerd hierop staat:

recev R4241
Digi-pro
0020 H9

deze kan er dus niet uit...

wie kan me helpen? alvast bedankt...

Laatst bewerkt door een moderator:
Die emt dat oranje lipje is het kristal dat op 26.640 mhz zit. maar hoe die dan contact maakt met een 27 mhz?

Maak eens wat foto's Matthijs.
Ik denk dat de Tamiya een eXpertBuild is, of afgekort: XB.
Die hebben een regelaar en ontvanger in één, en geen kristallen.
image003.jpg

Dus ik denk niet dat het mogelijk is om met de nikko zender, de tamiya te bedienen.

Met plaatjes wordt het al wat duidelijker. Op de Tamiya zit dus een combi print, hierop zit de regelaar en ontvanger in een. Zie dus ook niet of je wel een normale servo voor het sturen hebt of dat ook deze electronica op de print zit. Wat jij dus wil gaat zo denk ik niet lukken :(. Je zal dan een losse ontvanger (27Mhz AM) regelaar en waarschijnlijk een stuurservo nodig hebben voor de ombouw.
Iemand nog meer ideën hiervoor, die van mij zijn hiermee denk ik op.

dat is jammer! is het dan niet mogelijk om het motortje met achterwieltjes
op het nikko autotje te bouwen? bij de nikko zitten er 3 draadjes naar de motor blauw zwart en bruin en bij de tamiya zitten er maar 2 (oranje en geel) weet iemand hoe ik dit kan verbinden? dit moet volgens mij goe dte doen zijn toch?

alvast bedankt

Vraag mij af of die drie draden wel naar de motor gaan? Gaan ze niet naar een weerstandsblokje? En wat wil je nu graag laten werken? is de nikko nu helemaal goed?

De 3e motordraad bij de Nikko is niets meer dan een aarding van het motorhuis.

ik denk dat ik er nog maar 2 dingen mee kan
dat zijn:

1: het sterkere motortje van de tamiya (met het oranje en gele draadje) achterop de nikko bouwen (beunen) dan de 3 draadjes (bruin zwart en blauw) die van het nikko printplaatje naar het motortje gaan, naar het tamiya motortje laten gaan die achterop het framepje van de nikko is vervangen compleet met as en banden... (dan krijgt hij dus grote banden achter en kleine voor

in dit geval zou ik graag willen weten of iemand weet welke draadjes op welke moeten aangesloten bij het nikko printplaatje met bruin zwart en blauw en het tamiya motortje (oranje en geel)

2:
het printplaatje van de nikko op het frame van tamiya maken
en uitvogelen of alle draadjes aangesloten kunnen worden. de draadjes naar het motortje verbinden, naar het aan/uit knopje en naar de servo voor het sturen...

dan heb ik de volgende draadjes:

het motortje weer
en de servo met de volgende kleuren

nikko draadjes naar de servo: geel bruin zwart wit groen blauw

tamiya draadjes naar de servo: zwart blauw geel groen rood

ik hoor dat het een beetje duidelijk is wat ik getyped heb...

kan wel misgaan dus... ik heb de draadjes aangesloten zoals mij het logisch leek en ik zet het schakelaarje om en het print plaatje begon direct te roken.... :( nu werkt het nikko printplaatje niet meer het het sturen... en raar op het gasgeven enz...

kristallen nikko evolution 1:10 in tamiya tt 01 ??

tamiya

Laatst bewerkt door een moderator:
Back