Hallo, ik rij met veel plezier met mijn bijde Nitro auto's (kyosho inferno) op 25% Nitro.. nu is dit bijna op en zal ik over moeten op 16%. Nou heb ik dit geprobeerd, maar ik krijg de motor niet meer lekker afgesteld.. ik heb iets gelezen over een shim verwijderen voor meer compressie. Ga ik dit merken in vermogen van de motor? Hoe gaan jullie om met het lagere Nitro gehalte in de brandstof?
De nieuwe EU spec is niet eens 16% maar 12.5%, de EU heeft 16% op basis van gewicht vastgelegd wat ongeveer 12.5% in volume is. Ja, de standaard regel is een 0.1mm headshim per 10% nitro verschil en mag je er een ring van 0.1 mm weghalen. Het vermogen komt dan wel weer wat terug
Het is ook mogelijk om de vergunning aan te vragen zie ik. Toch hebben een boel modelbouwzaken de hogere Nitro percentages niet meer op voorraad.. kunnen ze dit niet meer inkopen of is de vraag er niet meer naar? Ik denk dat ik maar gewoon de vergunning ga aanvragen
Die vergunning ga je waarschijnlijk voor een hobby nooit krijgen, die is meer bedoeld voor bedrijven. Nitro wordt immers voor veel meer gebruikt.
Bij de informatie staat dat particulieren een vergunning kunnen krijgen voor hobby gebruik, dus ik zou niet weten waarom niet. Anyway, aanvraag voor de VOG is de deur uit, als die binnen is ga ik het gewoon aanvragen, zie wel waar het schip strand
Informatie van NCTV.nl: Dat betekent dat een vergunning verplicht is als je een stof wilt gebruiken voor particulier gebruik, bijvoorbeeld voor een hobby of vrijetijdsactiviteit.
En dan moet je het nog ergens kunnen kopen. Zoals je zelf aangeeft hebben veel winkeliers zich erbij neergelegd en heel eerlijk, door de grote overvloed van 16% en de zeldzaamheid van de hogere percentages zal je flink duurder uit zijn met 25% Wij rijden al jaren op 16% met onze 3.5cc race blokken en hebben totaal geen problemen, zelfs die nog op 25% geconfigureerd staan lopen er niet veel minder door. De nieuwe EU spec brandstof is ongeveer 3% minder in Nitro en alle motoren die op de oude 16% prima lopen lopen ook goed op deze nieuwe EU spec. Echt, bij je motor is veel te winnen als je met de kopspeling speelt. Ik weet dat het voor velen een onbekend gebied is maar het is gewoon een kwestie van gewoon doen en proberen. En een beetje mee spelen mag ook wel, er is best ruimte om het verwijderen van 0.15 tot zelfs 0.2mm te proberen. De achtergrond is dat het nitrogehalte samen met de compressie en plug-nummer het ontstekingstijdstip bepalen. Minder Nitro verlaat de ontsteking waardoor je inderdaad koppel verliest maar omdat je al met een erg warme plug werkt zit je aan een ondergrens van werken. De compressie verhogen middels het verwijderen van een shimring brengt de ontsteking weer terug naar het juiste moment en de kleinere verbrandingskamer zal ook weer mee helpen om de mindere kracht van 16% iets op te peppen. Hier van gister nog een test van onze motoren op de nieuwe EU spec brandstof Test Picco modified - YouTube
wat Roelof aangeeft.. bij stevige verschillen in nitro: - Plug veranderen (heter of kouder, net welke kant je op gaat) - shim verwijderen/toevoegen als je brandstof zoveel veranderd en probeert op dezelfde plug af te stellen, ga je op toeren of op stationair wat problemen krijgen..
wat voor plug wordt aangeraden als je verplicht terug moet naar 16 % ik reed tot nu toe altijd met 20 of 25 % tornado met plug 5
Laat ons even weten hoe de aanvraag gegaan is en hoe makkelijk je nog aan 25% kan komen. Lijkt mij waardevolle info voor dit forum.
ben nog niet begonnen aan de aanvraag. wel heb ik nog een adresje gevonden voor 25%, dus ben voor eerst voorzien.