Van 35mhz naar 40mhz ombouwen

• Topicstarter Topicstarter Wilfred
  • Startdatum Startdatum
W

Wilfred

Guest
Ik wil m'n afstandsbediening (Sanwa VG600) ombouwen van een 35mhz naar een 40mhz, kan dit en wat moet ik dan veranderen?

Het is dus niet alleen een kwestie van 40mhz kristallen erin zetten?

Neen met cristallen kun je alleen van frequentie veranderen binnen de 35 of 40 mhz band ,bijvoorbeeld van 35.060 naar 35.290 ,maar niet van 35.060 naar 40.060 ,moet ofwel andere hardware in ofwel nieuwe zender kopen.Mischien best laten hoe dat hij is nu.

Waarom wil 40 mhz ?

nee, dat werkt niet. Je moet de hele band veranderen, niet alleen het kanaal.

Ik weet niet of er een losse module in je zender zit? Zo ja, vervangen door een 40MHz exemplaar. Anders kan je dit niet zomaar zelf doen...

Joost zei:
nee, dat werkt niet. Je moet de hele band veranderen, niet alleen het kanaal.

Ik weet niet of er een losse module in je zender zit? Zo ja, vervangen door een 40MHz exemplaar. Anders kan je dit niet zomaar zelf doen...

Wees wel gewaarschuwd. Voor mijn F16 koste het rond de 95 euro.. Alleen de module dus, en daar komen dan als het goed is ook nog 2 kristallen bij van ongeveer 15 eur stuk. Zullen niet de goedkoopste prijzen zijn die ik het gehad, maar toch een beetje indicatie.

Marijn79 zei:
Waarom zou je dit eigenlijk willen als ik vragen mag?

Omdat je, eventueel buiten het vliegen om, ook iets met rijden of varen wil doen bijvoorbeeld. Met 35 Mhz mag je ALLEEN vliegen. Als je dus meerdere RC spullen hebt, en niet alleen vliegt, ben je dus haast verplicht om 2 zenders te hebben.
Als je de losse module hebt, dan kan je gewoon switchen tussen de 2 frequenties.

Het is tenslotte best zonde als je een hele dikke computer zender hebt voor het vliegen, en je wilt voor erbij bijvoorbeeld een leuke sleepboot hebben. Als je dan op die sleper een werkend brandslangtje, een ankerlier of verlichting op afstand wilt bouwen, zal je toch uit moeten wijken naar een andere 4 of meer kanaals zender.
Een dikke computerzender is duurder dan de module ;)

Marco.

Een nieuwe SANWA VG600 40Mhz kost bij Conrad € 175,-- (de 35Mhz versie is € 10,-- goedkoper :? ), en Conrad is meestal niet de goedkoopste....

Dus de ombouw mag niet veel kosten, het is dan ook waarschijnlijk voordeliger je huidige zender te verkopen en een nieuwe 40Mhz te kopen....

No1Uno zei:
Omdat je, eventueel buiten het vliegen om, ook iets met rijden of varen wil doen bijvoorbeeld. Met 35 Mhz mag je ALLEEN vliegen. Als je dus meerdere RC spullen hebt, en niet alleen vliegt, ben je dus haast verplicht om 2 zenders te hebben.
Nee hoor, dat valt wel mee, met een 40MHz zender mag je varen, vliegen en rijden. Eén zender is dan genoeg.

edit: correctie naar aanleiding van Joost's opmerking in het bericht hier onder.

Inderdaad Ron.

Ik kan me alleen wel herinneren dat dat overal en nergens afgeraden werd. Vandaar mijn zinsindeling.

Ook gaf de topic starter aan reeds in het bezit te zijn van een 35 Mhz. Dan mag je dus niet varen. Hij moet dus of zijn oude zender verkopen en een 40 Mhz terugkopen voor zowel het vliegen als het anderen, of zoals in de titel wordt gezegd zijn zender ombouwen.

Marco.

Een zender ombouwen kan wel maar is meestal niet erg lonend. Het probleem is dat er nogal wat werk aan zit en die tijd moet ook betaald worden.
De makkelijkste oplossing is een heel andere print erin zetten, dat kost minder tijd maar zo'n print is meestal niet goedkoop, als hij al te koop is!
Overigens is alleen de zender ombouwen niet voldoende de ontvanger moet dan ook omgebouwd worden. Ook dat kost nogal wat tijd en alles bij elkaar denk ik dat je goedkoper uit bent als je nieuw koopt.

Back