Van 6 cc brandstof naar elektro. Welke motor?

• Topicstarter Topicstarter Endeavour
  • Startdatum Startdatum
E

Endeavour

Guest
Vroeger een aantal jaren aan modelvliegen gedaan, maar later gestopt. Ik heb alles echter nog. Vorig jaar voor de grap een easystar en coax heli gekocht en wat is elektrovliegen eigenlijk een genot i.p.v. het gedoe met brandstof.

Nu heb ik nog een model liggen van een Hawker Seafury (van Lanitz, die nu alleen nog de diverse oracover folies maken). Het is een balsamodel met deels abacchi beplankte styropor delen.
Dit model is eigenlijk bedoeld voor een 6 cc brandstofmotor.

Zou ik hier een elektromotor kunnen inbouwen met b.v lipo's voor het gewicht en welke motor zou dat dan moeten zijn?

Wingspan is ongeveer 120 cm en het leeggewicht 1 kg. Omdat een elektromotor lichter is dan een brandstofmotor zal er wel lood in de neus moeten, dus wellicht wil een gewoon accupack ook?

Als er een geschikte e-motor is, zijn daar ook steunen voor?

Ben benieuw naar het antwoord en lijkt me leuk om weer te beginnen met bouwen en vliegen!

Handig om in je profiel aan te geven waar je woon/vliegt, misschien woont er wel een e-vlieger bij jou in de buurt. Welkom :) Ik kan je alleen aan algemene informatie helpen.

Nuttige Nederlandstalige elektro FAQ voor de herintreder:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl

Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
AMPs and other general information - RC Groups

* Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
Selecting Electric Power Systems - - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

For a rainy day ...

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
AMPs and other general information - RC Groups

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

* Several Wiki's
WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

* System wiring diagrams:
R/C Calculations
* LiPo pack and balancer cable wiring:
R/C Calculations

* Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
The Future is Electric

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

* How motors get burnt
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 3 - RC Groups

* Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
Selecting Electric Power Systems - - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

* About BECs, #servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
cd-rom tricks - RC Groups

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

* Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

* And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D

ps: "Get a current/Watt-meter :)"
copyright Cato Maior, 234-149BC

Wat heel belangrijk is: wat voor vliegbeeld wil je? Wil je ongelimiteerd verticaal?

Ik denk dat je voor een mooi schaal vliegbeeld, de Robbe Roxy 3536/06 kunt pakken, met een 2200 mAh 3s lipo. Dan kun je een minuut of 10 normaal vliegen. Ongelimiteerd verticaal zal het niet gaan, maar een looping kan bv. gewoon prima.

Ter vergelijk: met die motor kun je met een 1kg multiplex acromaster vol 3D vliegen.

Qua gewicht; alles zoveel mogelijk in de neus houden, lipo zo dicht achter de motor als mogelijk.. als je op 2.4 vliegt, regelaar en ontvanger ook in de neus zetten.

http://de.robbe-online.net/rims_de.storefront/4adb56ba007deb8a271b3e0dc14606b7/Product/View/1&2D4780

Een hoop info van Ron (komen we de winteravonden wel mee door) en concrete info van Hezik. Ben al blij om te weten dat het dus wel goed mogelijk is! De kosten voor de Roxy vallen ook erg mee.
Ongelimiteerd verticaal is niet nodig. Een beetje snelheid en onder 45 a 60 graden doorklimmen lijkt natuurlijk wel mooi. Wat zou eventueel een alternatief zijn?

Ik ga in ieder geval het model vlieggereed maken. De uitsparingen van de uitlaatdemper dichtmaken etc. Heb er echt zin in om na zoveel jaar het model de lucht in te krijgen. Door het gemis van brandstof is de finish ook iets makkelijker omdat brandstof het model snel kan aantasten.

Wat voor prop moest die 6cc rondslingeren?
Ik zou een motor uitzoeken die aanbevolen wordt voor dezelfde maat prop.
Een maatje groter (opletten met grondspeling!) of meer spoed kan natuurlijk ook.

Op de site van axi motoren komen al enkele suggesties naar voren, de roxxy kan natuurlijk ook en dan zijn er ook de goedkope klonen uit het oosten (google hobbycity).

Lood toevoegen is altijd zonde, maar zeker bij electro. Ik zou eerst motor en regelaar in huis halen (dan moet je er wel uit zijn op hoeveel cellen je gaat vliegen), dat alvast inbouwen en dan kijken hoeveel gewicht er nog nodig is om het zwaartepunt goed te krijgen.
Zo kan je gerichter een accu kiezen, beter een accu met een hogere capaciteit (langer vliegen, accu wordt minder zwaar belast!!) dan eentje die maar net voldoet en een bult lood.

Laatst bewerkt:
1kg gewicht leeg dus vlieggewicht een +- 1.5kg bij 120cm span

Zoiets:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 35-42 1250Kv / 630w $17.51

Dan draai je een wat kleinere prop en veel power.

Of zoiets bij een iets grotere prop:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-42D 1000kv Brushless Outrunner eq: AXi 2820 $21.00

Paar van zulke lipo,s erbij:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 3S 30C Lipo Pack $29.97

Als het goed is heb je geen lood nodig gewoon wat schuiven met je lipo.

Verder moet je ook jezelf afvragen van wat wil ik....

Wil je ongelimiteerd vertikaal omhoog of mag het ook wat minder.
Wat voor prop maat wil je +-.

Bij hobbycity staan bij de motoren omschreven voor wat voor soort gewicht kist etc ze +- zijn.

Dit gecombineert met je eigen wensen en de reacties van de mensen kun je zo makkelijk een keuze maken.

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik heb voldoende om ermee aan de slag te gaan!

Op de brandstofmotor zat overigens een 10x6 prop. Erg mooi trouwens dat dit zo mogelijk is. Het stond me een beetje tegen om weer met brandstof te beginnen. Electro is veel schoner, stiller en minder gedoe met startproblemen etc.

Als het kistje gevlogen heeft zal ik wat foto's uploaden en de ervaringen delen. Heb vandaag de oude bespanning eraf gehaald. Denk dat ik na wat schuur- en plamuur arbeid Oracover ga gebruiken. Veel tijd heb ik niet, maar wel weer zin.

3S, 1000Kv van rond 150g en een 10x7 prop zal 30-35A trekken.
prima voor die kist.
probeer een paar props

Back