Van 6s naar 12 volt

IK ben van plan om een bootje dat nu op 12 loodaccus vaart om te vormen naar lipos. Nu zou ik aan elke kant van het bootje 2 lipos van 6s 5000 mah willen steken, zodat ik aan elke kant 6s 10000 mah heb dus in totaal 20000 mah als ze gekoppeld zijn zodat ik een lange vaartijd heb. Nu hoe geraakt ik van de 6s terug naar de 12 volt. Kan dit met een bec die dan voor de regelaar komt ? De reden dat ik 6s gebruik is omdat ik die lipos heb en ik het bootje maar 1 of 2 keer per jaar gebruik.

Mvg

Wat je wilt is vrij lastig en kostbaar als je het koopt.
Ik zie het nut ook niet, je kan makkelijker en goedkoper 3S pakketten kopen.

Als je per se die 6S wil gaan gebruiken.
Simpelste methode is:
Spanningregelaar 7812 gebruiken en dan een paar 2N3055 of 2N3771 transistoren erachter.
Ampere of 30 is dan geen probleem maar je stookt een hoop warmte.

Ik raad het niet aan.

GJ

Ok, dan is het beter om op 3s verder te gaan, prijzen vallen goed mee voor 3s.
Is er een mogelijkheid om de spanning aan de kant af te lezen, of gewoon altijd zwembreok meebrengen ;). Ik heb een futaba t10 zender.

mvg

Laatst bewerkt door een moderator:
Is er een mogelijkheid om de spanning aan de kant af te lezen

In principe wel, maar dat is een veel te dure oplossing voor dit doel. Gewoon een lipo-alarm installeren.
Er is ook nog een oplossing via de regelaars (low voltage cut-off), maar die moeten die optie wel ondersteunen.

Groet,

Ad Bakker

Zo'n pieper is inderdaad de makkelijkste oplossing...

En nog een behoorlijk luide ook ;-) Heb zelf 3 van die piepers voor diverse toepassingen , voordeel is de audio en visuele waarschuwing in de vorm van leds....

4 Beta

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je telemetrie in je zender hebt kan je de spaning aflezen.
SM-Modellbau online Shop - UniSens-E
Maar volgens mij wordt Futaba FASST nog niet ondersteund.

Liposaver, eventueel met pieper en hele felle led voldoet ook.
Maar voordat je 16 Ah verbruikt hebt in een normale boot ben je wel bezig.

GJ

Nu hoe geraakt ik van de 6s terug naar de 12 volt. Kan dit met een bec die dan voor de regelaar komt ? De reden dat ik 6s gebruik is omdat ik die lipos heb en ik het bootje maar 1 of 2 keer per jaar gebruik.

Mvg
Je moet naar 3S lipos om op 12V te komen.
Een bec is geen optie dat is echt vloeken in de kerk als je ook maar iets weet van elektrotechniek.
Een bec reduceerd de spanning wel naar 12V als je die al kunt vinden voor dat vermogen maar gooit de helft van de enargie weg.;)

Een bec reduceerd de spanning wel naar 12V als je die al kunt vinden voor dat vermogen maar gooit de helft van de enargie weg.;)

Onzin. als je een switching bec hebt heb je en rendement van ~90%. een lineaire bec zet idd de overbodige volts om in hitte, dus die moet je niet hebben.

That said, een bec gebruiken om een hoofd verbruiker mee te voeden, nee dankje..

Lipos dus lekker omsolderen, of dat laten doen. zoveel stelt het niet voor. dan heb je dezelfde formaat lipo, maar dan heb je 3S en 40Ah aan vermogen...

Niet volledig bekt beter dan onzin.

Daarbij, is het zinvol?
De 12 V BEC's zijn volgens mij dun gezaaid (wellicht zoek ik niet goed). Degene die ik vond was 47$ voor een 2,5A versie. Niet erg krachtig en duur dus!!!! Goedkopere 12 V bij HK stoppen allemaal bij 5S.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Als je toch wat gewicht nodig hebt dan zou je nog een 24-12V converter kunnen kopen die ze vaak in de vrachtwagens gebruiken.

Zoiets (eerst gevonden optie op google) linkje even plakken.
http://www.neck.nl/produkt/produkte.mb1?fh_url=fh_secondid=156243195&ns_campaign=datafeed&ns_mchannel=8936&ns_source=163&kwd_id=10235-092CFC0A-2689-46C6-A04B-63F8BD25C1F2S{creative}&bg_adtype=productAds&ns_linkname=650683&ns_fee=0&gclid=CM2h74Ke2rgCFcZd3godAz0AFg

meer op "Google"

Beste optie blijft gewoon op 3s.

Niet volledig bekt beter dan onzin.
Inderdaad zeker geen onzin maar maar verder discussieeren over een bec voor zo een groot vermogen leek mij niet interessant voor de vraagsteller.
Zelfs niet met een rendement van 90%.
Als je dan geld investeert doe dat dan in lipos met de juiste spanning.

Laatst bewerkt:
Back