van banckert naar A950 Valcke

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 18 jan 2022.

  1. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Hopelijk kan je deze foto's gebruiken.
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Yes, absoluut, bedankt. 3/4 zijn een grote aanwinst waarmee ik zeker wat mee kan.
    op het internet staan wel wat foto's maar meestal kan je niet ver genoeg inzoemen om het juist te zien.
     
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Toffe bouw Mark ik ga je rustig volgen, wie weet worden er nog wel wat leuke uitgewisseld, ik zie dat jij ook niet meer om de 3D printer rond kon, tja het wordt gewoon het nieuwe stanley mes zeker...
     
    Marc w vindt dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Als je echt detail wil gaan maken bied de 3D printer wel extra mogelijkheden. Al zal ik de basis, bouwen met styreen, messing en al wat maar kan dienen nooit afzweren.
    Het knutselen met de handen was nu eenmaal een van de redenen dat ik met scheepsbouw ben begonnen maar ook om wat minder uren achter het scherm te zitten :)
    En dat laatste neemt nu wel terug toe met al dat tekenen en printen , zo zie je maar dat aan alle goede dingen er ook wel wat negatieve kantjes aan zitten.
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ja Marc dat heb ik ook ondervonden, in mijn geval is ook de beste mix een mooi evenwicht, mijn T22 is een mix en heel leuk om te doen, de T52 is volledig 3d omdt dt zo was afgesproken met iemand, en als ik eerlijk ben is dat minder tof, wat wel een mogelijkheid is in dat geval is dat ik er meteen een Kit zou kunnen maken mocht dat gewenst zijn al zie ik mij dat zelf minder snel doen. Maar net zoals je zegt de cabine, verschansing en alle dek werk is gewoonweg veel beter in styreen te doen. De schermuren dan tja ik zit voor mij job spijtig genoeg dagen en dagen in het buitenland vaak zonder veel omhanden en dan is dat scherm de enige modelbouw mogelijkheid dus op die manier komt het mij dan weer net goed uit... Nu de MIX is duidelijk de beste approach naar mijn gevoel met alles wat moet bewegen ik klassiek messing voor mij althans, Nu verder met je bouw! Het wordt weer een super coole boot!
     
    Marc w vindt dit leuk.
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    En we zijn weeral een stukje verder, ik had het idee om van achter naar voor te werken tot de romp volledig klaar is om aan schilderen te denken.
    In de praktijk moet ik door omstandigheden van voor naar achter springen omdat alles toch een beetje met elkaar verbonden is om te kunnen bouwen.
    Als eerste de achterste sleep bolder, die ik effectief wil gaan gebruiken om te slepen. Daarom onder het dek nog eens 5mm extra styreen gekleefd en de bolder met een boring in het dek geborgd. (onderstaande foto is onderkant dek)
    20220515_110905.jpg
    en zo ziet het er aan de bovenkant uit als ook de bescherming van de machine kamer is geplaatst , de lantaarn zelf staat nog los om het schilderen en het plaatsen van de patrijspoort bescherming straks nog mogelijk te maken.
    20220516_171739.jpg

    Je kan op deze foto eveneens de start waarnemen van het plaatsen van de afwaterings gaten.
    Duidelijk is te zien dat de vroegere lijmrand op romp en boeiing te verenigen niet exact op de juiste hoogte zit.
    Deze zal ik dan maar moeten verwijderen , maar eerst maar eens zien hoe het dan allemaal uitkomt met de stootrubbers ter hoogte van het voorplecht en boeg.
    Eerst nog enkele luiken monteren in deze afwateringen.
    20220516_171747.jpg
    20220518_151603.jpg
    20220518_151617.jpg

    Ja hoor, voor we verder kunnen eerst maar wat plamuur gesmeerd om enkele incorrect heden te laten verdwijnen.
    tot later, Marc
     
    speedy bob, Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Voorlopig de laatste update deze lente. Begin juni hebben we open vaar en demo dagen tijdens de Turnhoutse stadsparkfeesten, dus de bestaande vloot moet dringend langs de scheepswerf voor nazicht en onderhoud .
    Maar we gaan van de zomer zeker verder. Momenteel denk ok de volledige romp afgewerkt te hebben, de spuiterij zal dus waarschijnlijk het volgende werk worden.
    Een 6 tal foto´s
    20220522_133932.jpg

    20220522_133752.jpg

    20220522_133652.jpg

    20220522_134031.jpg
    20220522_133532.jpg

    20220522_133334.jpg tot later, Marc
     
    Dim L, MikeMohawk, Zeiler en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    De romp was al een tijdje geleden afgebouwd en stond te wachten op een laagje verf of de start van de stuurhut.
    Nu de eerste vaardagen achter de rug zijn en de meeste onderhoudswerken afgerond aan de varende vloot terug wat tijd om hier verder te bouwen of beter gezegd te schilderen.
    Eerst de volledige romp en enkele losse zaken in de primer gespoten en enkele dagen later de eerste kleur aangebracht.
    van het spuiten van de primer geen foto gemaakt dus meteen naar de 2de ronde voor het resultaat.
    20220703_213805.jpg
    20220703_202627.jpg
    ben er alleen nog niet helemaal uit welke kleuren grijs het dek en opbouw moet krijgen.
    Maar ik laat de gespoten kleur graag eerst een weekje uitharden voor ik hier tape op begin aan te brengen.
    Heb dus nog enkel dagen bedenktijd :)
    tot later, Marc
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marc, Waar zijn die kleine vinnetjes onder het vlak voor? En op de inlaar van dd bluspomp zou ik een fltertje zetten. Of zit die binnen in de slang? Strak bootje al! Gr. Klaas.
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Die blokjes zijn mijn verzinsel, hierdoor blijft de romp mooi recht staan op de tafel en heb ik niet echt een standaard nodig, denk maar dat het mislukte kimkielen zijn.
    Binnenin zit er een brandstoffiltertje tussen om zuiver water naar de blusmonltoren te krijgen
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2022
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Duidelijk Marc. Succes verder. Gr. Klaas.
     
  12. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    De kimkielen. Sleepboot olt Valcke 025.jpg Sleepboot olt Valcke 025.jpg Sleepboot olt Valcke 100.jpg
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Altijd leuk zulke detailfoto's. Kan Marc gelijk weer aan het werk om nieuwe waterinlaten en een paar echte kimkielen te maken. Gr. Klaas.
     
    Marc w en speedy bob vinden dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Had ik al enkele weken gewacht met kleurtje aanbrengen zodat ik nog wat kon wijzigen mocht me iets opvallen. ben ik vergeten onder de waterlijn te kijken :confused:hier moet ik nog eens over nadenken.....
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  15. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Marc, wat ik me afvraag gaat er met spuiten niet veel verf verloren.
    het resultaat is uiteraard erg mooi
    ik ben geen spuiter, ik kwast graag en rol.
    groet Piet
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Piet, inderdaad beland er bij spuiten wel wat verf naast de romp maar de laag is veel dunner dan bij een verfrollertje en ook strakker dan met een borsteltje.
    uiteindelijk verbruik je minder verf als je grote opp zoals een romp spuit. Voor het verdere schilderwerk ga ik deze verder spuiten met de airbruch waardoor je veel minder oversprai krijgt dan met een spuitbus. kleine details schilder ik ook wel met het penseeltje.
    Een romp heb ik altijd al met een spuitbus auto lak gespoten omdat ik vermoed dat deze verf veel sterker is dan de airbruch verf die ik gebruik. En als je steeds dezelfde rode en zwarte kleur gebruikt zoals ik moet je geen halfvolle bussen schroten. Maar kwasten of spuiten blijft vooral een keuze van waar de bouwer zich goed bij voeld vermoed ik.
     
    Pingu57, Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb net dit verslag gevonden, en ik zie dat u mooie dingen aan het doen bent met dit oude verstofte slepertje Marc, ik kom af en toe even langs om te kijken:):)
     
    Marc w vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Gisteren op de club vaardag het rompje getest, Helaas zijn de algen aan het exploderen door de warmte en stond de wind juist de richting uit van onze steiger.
    Maar met afwassen van de rompen met zuiver water na het varen was het ergste voorbij.
    Testje is zeker geslaagd te noemen en het ontbreken van kimkielen is me niet opgevallen tijdens het varen.
    Ik ga het rompje dus nog eens netjes afwassen met wat zeep en daarna verder met de volgende kleur aanbrengen.

    tot later, Marc
     
    speedy bob, Dim L, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zoals reeds gemeld de afgelopen dagen de spuiterij opnieuw aan het werk gezet.
    daarstraks bootje uitgepakt,
    20220719_194632.jpg
    eerst het stuk waar we het meest benieuwd naar waren, de scheidings lijn tussen zwart en rood, ziet er zeer gunstig uit. Merk wel een zwart veegje op de foto maar ik vermoed dat dit wel gewoon weg te wassen is.
    20220719_194906.jpg
    Aan de binnenzijde is helaas wel een klein ongelukje gebeurt maar ik vermoed dat dit beetje zwart na eerst eens af te wassen en eventueel beetje wegslissen wel onder de dekking van de grijze dekverf zal verdwijnen.
    20220719_195028.jpg
    als laatste de tape nog van de stootrubbers verwijderd en hier heb ik wel een beetje te ver gekleefd zo te zien. Gelukkig heb ik naast een spuitbus ook nog een klein potje verf staan van exact dezelfde kleur. Beetje bij schilderen zal me nog wel lukken. Net zoals de bolders en het potdeksel dat ik hoe dan ook had voorzien om bij te kwasten zodra de binnenzijde van de reling en het dek gespoten zijn. Het dek en reling ga ik niet meer met een spuitbus spuiten maar we schakelen over naar de airbrush om meer precieze in ons werk te leggen.

    20220719_195801.jpg
    20220719_195817.jpg

    Nu eerst de verf maar weer eens laten uitharden, rond de rubbers alles bijschilderen en daarna alles in de blanke lak overspuiten zodat deze verf bescherm is tegen ongelukjes.
    voor zij die benieuwd zijn naar de kleurstelling...
    1289608.jpg
    tot later, Marc
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2022
    speedy bob, Gerrit-Jan, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik heb zo het vermoeden dat de verf en het bij schilderen rond de stootrubbers ondertussen wel goed uitgehard zullen zijn.
    Het zwart is reeds de definitieve verf, al het grijze is nog primer. ik wacht nog even tot ik wat meer gelijktijdig kan spuiten.
    Heb namelijk een hekel aan het reinigen van de air-bruch :(

    20221130_210357.jpg

    Tijd om een beetje verder te werken.
    Het kader van het onderste gedeelte stuurhut had ik van de zomer reeds getekend en uitgeprint.
    Na het bekleden van het kader bleek ik me toch nog een beetje misrekend te hebben aan de voorkant.
    Maar met een beetje deftig knutselwerk is dit ook weer verholpen.
    Ondertussen nog een vergetelheid vastgesteld en alvast maar met rode stift gearceerd zodat ik het zeker straks niet vergeet aan te passen.
    Patrijspoorten en zodiak steunen zitten eveneens reeds op hun plaats.

    20221130_210746.jpg
    20221130_210727.jpg
    20221130_210652.jpg
    20221130_210642.jpg

    tot later maar weer ,
    Marc
     
    Ronk, speedy bob, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina