Van brandstof naar elektro motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Jan Drenth, 4 aug 2018.

  1. Jan Drenth

    Jan Drenth

    Lid geworden:
    3 mrt 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Bedum
    Wie kan me vertellen hoe van een brandstof motor van 30cc, welke elektro motor hiervoor moet zijn. calculator?
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een eventuele omweg zou kunnen zijn, als je van de betreffende brandstofmotor propmaten en bijbehorende toerentallen kunt vinden, om dan via een propcalculator het vermogen te herleiden, en een passende electromotor te zoeken die vergelijkbare vermogens, en vergelijkbare toerentallen draait met vergelijkbare props.
    Is wellicht niet optimaal maar wel trefzeker!
     
  4. Jan Drenth

    Jan Drenth

    Lid geworden:
    3 mrt 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Bedum
    Heren, bedankt voor de informatie!
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het zou handig zijn als je Ron zijn vraag beantwoord, wat voor model is het.
    Er is nogal een verschil tussen een Piper en een gestroomlijnde sportkist.
    Vuistregel is zo'n 250 Watt per kilo vliegtuiggewicht.
    Een Piper zou het met 150 Watt waarschijnlijk al redden.
    Dan zou ik met een zo'n hoog mogelijke spanning gaan vliegen (10S) om het stroomverbruik laag te houden zodat je minder verlies hebt in je aandrijving.
    En dan een goede, zo groot mogelijke electroprop erop die relatief langzaam draait.
    Als prop kan je denken aan Xoar en Fiala, die zijn licht en hebben weinig weerstand.

    GJ
     
  6. Jan Drenth

    Jan Drenth

    Lid geworden:
    3 mrt 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Bedum
    Dank voor de tip GJVO.
    Ron, ben een Corsair aan het bouwen, als hij klaar is dan zou hij tussen de 4 en 5 kilo wegen. Met een spanwijdte van 1.90 m.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan zou je met 1500 Watt goed vooruit komen.
    Een 10S pakket (of 2x5S) en dan een ampere of 45 aan stroom, volgas.
    Op normale snelheid zal je stroom zakken naar een ampere of 25 a 30.
    Ik weet dat Bertus met zijn grote Piper (ruim 2 meter) rond kon tuffen met zo'n 175 Watt.
    Dat was ook wel een goedkope maar hele efficiente aandrijving met een goede prop.

    GJ
     
  8. Jan Drenth

    Jan Drenth

    Lid geworden:
    3 mrt 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Bedum
    Bedankt voor je tips! Ik ga eens kijken naar het materiaal. Heb jij nog een tip van waar...? Lindlinger of …
    Groeten Jan
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het ligt eraan hoeveel S je wilt vilegen.
    Als je boven de 6S wilt (wat wel verstandig is):
    Motoren: Hobbyking, iets van een 240-260 KV motor.
    Regelaar: Sunrise 120 (Gerben kan die voor je bestellen)
    Prop: Fiala direct bij Fiala of Toni Clark, Xoar bij Hoellein.

    GJ
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    gewoon eens hier kijken, wat de maat en gewicht betreft komt dit overeen. https://3dlabprint.com/shop/vought-f4u-corsair/

    You’ll need:

    • 6354 260 kV motor or similar
    • 90A+ 8S capable ESC
    • 18 x 8″ 3bl. propeller
    • 8S 5000 mAh battery
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb even geshopt

    Als motor deze:
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...45kv-brushless-outrunner-motor.html?wrh_pdp=7

    Of nog iets meer vermogen:
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-g160-brushless-outrunner-245kv-160-glow.html?wrh_pdp=7

    Als regelaar:
    https://www.f3x.de/ice-120a-hv-brushless-regler
    Of via Gerben, dat zal 20 euro schelen.
    Vergeet niet een programmeerkaart erbij te bestellen.

    Prop ligt aan de grondspeling, als het kan een 19" .
    Geen 3 blad, die is minder efficient dan een 2 blad.
    En dan op 10S vliegen.
    2x 5S is het handigst.
    Als connectors goede 4mm goudcontacten.

    GJ
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kleine toevoeging: dat is een OPTO regelaar d.w.z. regelaar en ontvanger zijn optisch gescheiden, zoals meestal het geval is bij hogere stromen/spanning/vermogens. Heeft geen BEC aan boord (want zinloos), er is dus een aparte SBEC of accu nodige voor ontvanger en servo's.

    Het is een echte OPTO regelaar, niet zo'n leugenachtige kolder nep OPTO ding waarmee voor multicopters geadverteerd wordt.

    Kun je beschikken over een watt-meter, of kan iemand dit voor je meten?

    Calculators hebben in het gunstigste geval een nauwkeurigheid van 10%. Mits de invoer goed is. Want net als voor alle software geldt ook voor calculators: troep in, troep uit.
    E-flight calculators, prop- & motor-databases (compilation) - RCG

    Dus na het berekenen van een nieuwe of gewijzigde setup altijd de stroom controleren met een watt-meter. Want kleine wijzigen/vergissingen kunnen fikse invloed op motorstroom en -temperatuur hebben.

    Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow :( ;)
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sowiezo is het veiliger om een aparte voeding te gebruiken bij dit soort modellen.
    Je zal het maar op je hoofd krijgen.

    En als je geen ervaring hebt met calculators moet je het iemand laten doen.
    Je kan Gerben een berichtje sturen, die komt met redelijk nauwkeurige gegevens.
    Alleen moet je wel weten op hoeveel cellen je gaat vliegen en wat je grondspeling (maximale propmaat) is.

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  14. Jan Drenth

    Jan Drenth

    Lid geworden:
    3 mrt 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Bedum
    Ben nog maar 1.5 jaar bezig met modelvliegen na jaren zijn gestopt met vliegen. Ik sta verbaast van de hoeveelheid informatie aan techniek die ik van zoveel positieve mensen! Ik mag graag bouwen en de meet apparatuur heb ik in huis. Alleen moet me in alles even verdiepen, met jullie hulp moet het lukken. ik laat horen waar ik voor kiest. Bedankt allemaal voor de nuttige informatie.
    Mvg, Jan.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er is zoveel veranderd en electro is zo goed geworden, eigenlijk beter dan brandstof.
    Hoewel een mooie boxer of stermotor niet te vervangen is.
    Maar de hele electro aandrijving is lichter dan een brandstof aandrijving en vaak veel sterker.
    Je moet alleen uitkijken dat je de motor en regelaar niet te zwaar gaat belasten, een brandstofmotor stopt gewoon als je er een te grote prop opzet.
    Electro gaat vrolijk door tot het ergens gaat roken.
    En heel erg uitkijken voor de vingers.
    Brandstofmotor slaat vaak uit als hij een vinger of hand raakt, een electromotor hakt gewoon door.

    Aan de meetapparatuur thuis heb je vaak niet zoveel, dan kan je alleen statisch meten.
    Er zijn loggers te koop die je alle informatie die je ooit maar zou willen geven, de hele vlucht wordt gelogd op een sd kaartje en dan zie je de spanning van de aandrijving, spanning van de ontvanger, stroom van de aandrijving, temperatuur van motor en of regelaar, hoogte, snelheid, toerental.
    Alles dmv losse sensoren die je er natuurlijk apart bij moet kopen.

    Het ding heet Unilog 2 en is eigenlijk onmisbaar als je gaat experimenteren met aandrijvingen.
    https://www.sm-modellbau.de/UniLog-2

    Als er nog vragen zijn dan zien we ze wel weer.


    GJ
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mocht dit je eerste elektro-toestel worden dan raad ik je aan om eerst met lichter/kleiner spul kennis, ervaring en routine op te doen. Elektro kan binnen minder dan één seconde in rook op gaan. Een verbrandingsmotor 'waarschuwt' bij overbelasting. Een elektromotor heeft ook meteen bij starten vol koppel beschikbaar, in tegenstelling tot een verbrandingsmotor, en zal dus vrolijk daar blijven hakken op vingers, been, knie, edele delen.

    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days.
    Will save you, and us :D a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In de lucht zal de stroom wat teruglopen, dus als de stroom op de grond/statisch niet te hoog is, zit je altijd al goed, Jan is geen wedstrijdvlieger. Dit gezegd hebbende, ik verwees in een eerder bericht naar de Hyperion e-Meter II, daarmee kun je op de grond meten, met een LDU, en je kunt al vliegende loggen, met een RDU of MDU.


    It is a good practice to have some headroom built in.
    About derating motors, controllers, batteries, electronics in general:
     

Deel Deze Pagina