Wie kan me vertellen hoe van een brandstof motor van 30cc, welke elektro motor hiervoor moet zijn. calculator?
Vergeet brandstof Jan, en vergeet cm³'s, zijn moelijk te vertalen in elektro, daardoor bestaat de kans dat toestel onder- of overgemotoriseerd wordt.et Vliegtuigtype en massa bepalen benodigd vermogen. Om welk vliegtuig gaat het? Wat is de maximale diameter van de prop, qua grondspeling? Wat simpele vuistregels voor vermogen: Getallen_voor_e-vliegers (© Thieu Trum) gedeeltelijk overlappend met magische getallen voor elektropiloten of magic numbers for e-flight - WFF
Een eventuele omweg zou kunnen zijn, als je van de betreffende brandstofmotor propmaten en bijbehorende toerentallen kunt vinden, om dan via een propcalculator het vermogen te herleiden, en een passende electromotor te zoeken die vergelijkbare vermogens, en vergelijkbare toerentallen draait met vergelijkbare props. Is wellicht niet optimaal maar wel trefzeker!
Het zou handig zijn als je Ron zijn vraag beantwoord, wat voor model is het. Er is nogal een verschil tussen een Piper en een gestroomlijnde sportkist. Vuistregel is zo'n 250 Watt per kilo vliegtuiggewicht. Een Piper zou het met 150 Watt waarschijnlijk al redden. Dan zou ik met een zo'n hoog mogelijke spanning gaan vliegen (10S) om het stroomverbruik laag te houden zodat je minder verlies hebt in je aandrijving. En dan een goede, zo groot mogelijke electroprop erop die relatief langzaam draait. Als prop kan je denken aan Xoar en Fiala, die zijn licht en hebben weinig weerstand. GJ
Dank voor de tip GJVO. Ron, ben een Corsair aan het bouwen, als hij klaar is dan zou hij tussen de 4 en 5 kilo wegen. Met een spanwijdte van 1.90 m.
Dan zou je met 1500 Watt goed vooruit komen. Een 10S pakket (of 2x5S) en dan een ampere of 45 aan stroom, volgas. Op normale snelheid zal je stroom zakken naar een ampere of 25 a 30. Ik weet dat Bertus met zijn grote Piper (ruim 2 meter) rond kon tuffen met zo'n 175 Watt. Dat was ook wel een goedkope maar hele efficiente aandrijving met een goede prop. GJ
Bedankt voor je tips! Ik ga eens kijken naar het materiaal. Heb jij nog een tip van waar...? Lindlinger of … Groeten Jan
Het ligt eraan hoeveel S je wilt vilegen. Als je boven de 6S wilt (wat wel verstandig is): Motoren: Hobbyking, iets van een 240-260 KV motor. Regelaar: Sunrise 120 (Gerben kan die voor je bestellen) Prop: Fiala direct bij Fiala of Toni Clark, Xoar bij Hoellein. GJ
gewoon eens hier kijken, wat de maat en gewicht betreft komt dit overeen. https://3dlabprint.com/shop/vought-f4u-corsair/ You’ll need: 6354 260 kV motor or similar 90A+ 8S capable ESC 18 x 8″ 3bl. propeller 8S 5000 mAh battery
Ik heb even geshopt Als motor deze: https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...45kv-brushless-outrunner-motor.html?wrh_pdp=7 Of nog iets meer vermogen: https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-g160-brushless-outrunner-245kv-160-glow.html?wrh_pdp=7 Als regelaar: https://www.f3x.de/ice-120a-hv-brushless-regler Of via Gerben, dat zal 20 euro schelen. Vergeet niet een programmeerkaart erbij te bestellen. Prop ligt aan de grondspeling, als het kan een 19" . Geen 3 blad, die is minder efficient dan een 2 blad. En dan op 10S vliegen. 2x 5S is het handigst. Als connectors goede 4mm goudcontacten. GJ
Kleine toevoeging: dat is een OPTO regelaar d.w.z. regelaar en ontvanger zijn optisch gescheiden, zoals meestal het geval is bij hogere stromen/spanning/vermogens. Heeft geen BEC aan boord (want zinloos), er is dus een aparte SBEC of accu nodige voor ontvanger en servo's. Het is een echte OPTO regelaar, niet zo'n leugenachtige kolder nep OPTO ding waarmee voor multicopters geadverteerd wordt. Kun je beschikken over een watt-meter, of kan iemand dit voor je meten? Calculators hebben in het gunstigste geval een nauwkeurigheid van 10%. Mits de invoer goed is. Want net als voor alle software geldt ook voor calculators: troep in, troep uit. E-flight calculators, prop- & motor-databases (compilation) - RCG Dus na het berekenen van een nieuwe of gewijzigde setup altijd de stroom controleren met een watt-meter. Want kleine wijzigen/vergissingen kunnen fikse invloed op motorstroom en -temperatuur hebben. Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow To trust is good To calculate is better e-flight calculators & propdata (compilation) To measure is a must Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow A watt-meter will more than pay for itself, several times over, your battery, ESC and motor will love you for it. After calculating, always check current when you have a new/changed setup. Will also help you find optimal setup. And it's a great tool for debugging your power train. Keep watt-/multi-meter wires short too long wires batteryside will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds close out sale Hyperion E-meter II: optical and electrical tach, servo tester, local&remote logging - RCG
Sowiezo is het veiliger om een aparte voeding te gebruiken bij dit soort modellen. Je zal het maar op je hoofd krijgen. En als je geen ervaring hebt met calculators moet je het iemand laten doen. Je kan Gerben een berichtje sturen, die komt met redelijk nauwkeurige gegevens. Alleen moet je wel weten op hoeveel cellen je gaat vliegen en wat je grondspeling (maximale propmaat) is. GJ
Ben nog maar 1.5 jaar bezig met modelvliegen na jaren zijn gestopt met vliegen. Ik sta verbaast van de hoeveelheid informatie aan techniek die ik van zoveel positieve mensen! Ik mag graag bouwen en de meet apparatuur heb ik in huis. Alleen moet me in alles even verdiepen, met jullie hulp moet het lukken. ik laat horen waar ik voor kiest. Bedankt allemaal voor de nuttige informatie. Mvg, Jan.
Er is zoveel veranderd en electro is zo goed geworden, eigenlijk beter dan brandstof. Hoewel een mooie boxer of stermotor niet te vervangen is. Maar de hele electro aandrijving is lichter dan een brandstof aandrijving en vaak veel sterker. Je moet alleen uitkijken dat je de motor en regelaar niet te zwaar gaat belasten, een brandstofmotor stopt gewoon als je er een te grote prop opzet. Electro gaat vrolijk door tot het ergens gaat roken. En heel erg uitkijken voor de vingers. Brandstofmotor slaat vaak uit als hij een vinger of hand raakt, een electromotor hakt gewoon door. Aan de meetapparatuur thuis heb je vaak niet zoveel, dan kan je alleen statisch meten. Er zijn loggers te koop die je alle informatie die je ooit maar zou willen geven, de hele vlucht wordt gelogd op een sd kaartje en dan zie je de spanning van de aandrijving, spanning van de ontvanger, stroom van de aandrijving, temperatuur van motor en of regelaar, hoogte, snelheid, toerental. Alles dmv losse sensoren die je er natuurlijk apart bij moet kopen. Het ding heet Unilog 2 en is eigenlijk onmisbaar als je gaat experimenteren met aandrijvingen. https://www.sm-modellbau.de/UniLog-2 Als er nog vragen zijn dan zien we ze wel weer. GJ
Mocht dit je eerste elektro-toestel worden dan raad ik je aan om eerst met lichter/kleiner spul kennis, ervaring en routine op te doen. Elektro kan binnen minder dan één seconde in rook op gaan. Een verbrandingsmotor 'waarschuwt' bij overbelasting. Een elektromotor heeft ook meteen bij starten vol koppel beschikbaar, in tegenstelling tot een verbrandingsmotor, en zal dus vrolijk daar blijven hakken op vingers, been, knie, edele delen. Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery: E-flight primer and tools
In de lucht zal de stroom wat teruglopen, dus als de stroom op de grond/statisch niet te hoog is, zit je altijd al goed, Jan is geen wedstrijdvlieger. Dit gezegd hebbende, ik verwees in een eerder bericht naar de Hyperion e-Meter II, daarmee kun je op de grond meten, met een LDU, en je kunt al vliegende loggen, met een RDU of MDU. It is a good practice to have some headroom built in. About derating motors, controllers, batteries, electronics in general: Derating, starting at ... Then there is the 75% rule of thumb ... Questions and Answers.... - Page 928 - RCG Motorcurrent is proportional to voltage squared, and proportional to Kv cubed. A 10% change in battery voltage will give a 20% change in current, a 10% change in Kv will give a 30% increase. Not quite, because battery voltage will sag more due to higher current, but you'll get the idea. extra current with one or two cells added, simple table A.k.a. "Why did my motor and/or controller and/or battery go up in smoke ??? ¨. In depth discussion www.theampeer.org/ampeer/ampnov15/ampnov15.htm#ADD About de-rating controllers and motors, starting at for everyone else: Questions and Answers.... - Page 290 - RCG