Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... weer kaal geschuurd... helaas komt dan toch meer primer mee dan je lief is...
    Hier de tussenfase... serieuze baggerverf...
    Waterlijn is listig. Het masker van tape wat er nu nog zit kan over.
    Je schuurt het poreus... dus dat is weer goed voor 1,5 uur werk.
    Het schuren ook weer 4 uur verder...
    De schroefassen zijn listig... er onder... dus nog even een schuurhulpje maken om ook dat zo veel mogelijk
    te cleanen.

    IMG_4445.jpg


    Wat is nu de tactiek?
    Na een nieuw waterlijn masker gaat de zaak eerst in de Motip kunststof etsprimer.
    Daarna komt er een laag Motip grijs primer er over.
    Liefst een zo dun mogelijke laag. De etsprimer... glas helder zou voor goede
    hechting moeten zorgen. Epoxy is erg verdicht en hard en dat maakt hechting al lastiger...
    Hoop dat die ets z'n werk doet.

    Besloten niet in de Motip Oxiderood te spuiten...Dat is eigenlijk al een RAL-kleur primer...
    Puur omdat ik de assen en de houders niet gespoten krijg, je komt er met nevel niet bij...
    En een teveel op die listige spot geeft zakkers...

    Dus een blik Sikkens Rubbol Finura Satin 3009 oxide rood mee van Sanders in Emmen.
    Geldt als polyurethaanlak op terpentinebasis... kwaliteit identiek aan de groene tint van de waterlijn.

    Paar uur geleden even twee testobjectjes bespoten.
    Metalen trommetje en een styreen dekseltje... Eerst de etsprimer opgezet,
    Na indrogen de grijze Motip en wederom na drogen het Sikkens rood er over heen gekwast.
    Dat gaf direct al een goed dekkend resultaat met de penseel en niet dat doorschijnende resultaat van de Wertlack...

    Dus nog even bottoms-up! Komen er wel?

    PS: De Wertlack achtergelaten. Die is nog even in de trilmachine gezet.
    Gaf toen niet 1-2-3 chokovlokken... maar als ze tijd hebben...
    maken ze nog even proefstrookjes...
    want het zal toch niet aan mijn academische toverpenselen liggen! Moest er nog bijkomen!

    Linkje naar Sikkenswijsheid... ik neem het voor waar aan... maar waaraan?
    https://www.sikkens.nl/nl/services/kennis/schilderen-met-watergedragen-verf-en-alkydverf


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2021
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Weer druk dus bas! Altijd geklooi met verf :mad:
    Wat ik me nu afvraag waarom je het Satin 3009 oxide rood maakt? dat is toch niet de originele kleur zoals die tentoon gestelde heus weergeeft?
    Ik gebruik Sikkens 3031 als kleur, die kleur zie ik overal op schepen onder de waterlijn.
    Of hoort dit bij het model zoals het gemaakt is als model?
    Geen kritiek hoor, maar een vraag.
    grt peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... lichtinval en camera... kleur is niet wat het lijkt.
    De referentiekleur komt van Herr DGzRS högelelijkscht perschöhnlick!
    Kleurenkaart RAL DGzRS... die tint zit ook op de romp van de FL-8... "uni-kwastable"

    De groene dekkleur klopt wel geen snars van... die is in het echt veel dieper.
    Wellicht ooit voor model-kleur-verschaling gekozen? Of omdat het een Graupner Alkyfix kleurtje was? Dat weet ik niet.
    Heb die kleuren niet meer in kaart kunnen brengen, het verhaal ook niet meer kunnen vernemen.
    Ik heb het maar zo gelaten, mistoonde ook niet.

    Dat heet een beetje slachtoffer zijn van de keuzes in je eigen beslissingsboom...
    En de wens niet alles over te hoeven schilderen bij een restauratie...
    en dan blijkt na tegenslag op tegenslag, dat je achter de feiten aanhobbelt...
    Maar... het tè lichte groen is wel gebleven... weer een keuze... ach...
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2021
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    En een heel Wilhelminapepermunt tegen de maagpijn leeg gegeten? Hoop voor je dat het nu beter gaat. In ieder geval heb je uiteindelijk wel een schip met een verhaal. Je zit nu al aan de 56 bladzijden. Mede dank zij ons geneuzel, dat dan weer wel. Maar in alle ernst, succes! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klaas... het loopt zoals het loopt! Niets aan te veranderen...
    en het moet klaar. Maar dit soort verstoringen zijn natuurlijk stikzonde van alle
    energie.
    En starte al met exact op kleur gemaakte lakken die niet wilde harden, en na minder dan een jaar in pot
    ook nog eens extreem vergeelden... dat is onwerkbaar bij restauratie of retouche!
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    En je had nog zoveel vertrouwen in die verf"boer" van je, Bas! Die is natuurlijk ook weer afhankelijk van de producent. En die wimpelt het weer af op milieueisen. En we hadden zo'n mooie hobby. Durf ook wel hebben te schrijven hoor! De aanhouder zal winnen, net als vroeger. Gr. Klaas.
     
  7. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    aaaa mijn leverancier schuift het ook daarop af, ben dus niet de enige
    grt peter
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb er een paar weken naar gekeken op de NDR en een link geplaatst zie posting 1066. Toen kon je nog klunen Roel! Zal best een paar DM hebben gekost eer alles wieder erledigt war. Gr. Klaas.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi stukje Roel. Seenotkreuzer on ze rocks
     
  11. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Zo herkenbaar Bas. Ik heb dit ooit meegemaakt met mijn Rotterdam. Op advies van de kenners hier ben ik gaan kijken naar DD lak. Dit is lak op basis van 2 componenten en na overleg met de leverancier heb ik de epoxy weer helemaal schoongemaakt. Er hoeft geen primer te worden gebruikt en de lak kan direct op de epoxy. En dat is me heel goed bevallen. En tegen het stof in mijn schuur gebruik ik statisch plastic van de Act..n. Hier maak ik een soort droogkast van en dit werkt bij mij erg goed. Tijdens het spuiten of lakken waait al het stof tegen het plastic en als ik klaar ben rol ik deurtje dicht.
    Succes Bas en het komt goed....ooit. 20200711_150651.jpeg 20200906_194613.jpeg 20200906_194652.jpeg
     
    k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heren allen weer dank voor de morele opkikkers!

    Met een scherp mesje... de randje rood op de waterlijn weg gestoken.
    Horkenwerk. Ik ben er even zoet mee geweest!

    IMG_4448.jpg


    Met hetzelfde mesje de verf weggesneden onder de assteunen. En de plekjes die moeilijk te schuren waren.
    Daarna met een krom beeldhouwersvijltje/raspje, tussen de pootjes weer kunnen fatsoeneren.

    Het meeste rood is er wel vanaf gewerkt. Miniem wat er nog op zit.
    Op de boeg, had ik met al dat geslijp, een strookje hout blank.Niet te best voor het humeur.
    Dat geïmpregneerd met dunne CA en weer bijgestuukt in model met 30 minupen Z-Poxy, glasbolletjes en verdikkingsmiddel. Werkt snel moddelleert naar wens.
    Als verdikking optreedt... kan je behendig nog een beetje kneden. Krijg je het mooi strak.

    Dat zaakje is dus nu weer gesloten voor water. Moet er niet mee gaan rammen. Zo sterk is het niet.

    De test met Motip kunststofprimer, Motip primer grijs en Sikkens er over gaf goed resultaat.
    Geen reacties.
    De Sikkens droogt stukken vlotter dan de Wertlack die na 24 uur nog stevig pikkerig was.
    Een signaal dat de lak al stuk is.

    Nu opnieuw maskertape opzetten.
    Rommel had al lang klaar kunnen zijn... 3x niks!

    Gr Bas
     
    Cnn, Marc w en Roel van Essen vinden dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    De enige die reageren zijn wij, Bas. Hopelijk gaat het nu, ondanks nachtwerk beter! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gelukkig is het geen FB hier. Dan kunnen bij stellingname de reacties onoverzichtelijk worden.

    Deze bouwdraad is al bijna een Appgroepje en minder een bouwdraad in slanke vorm. Maar de reacties en adviezen maken het leuk maar voor de informatiezoeker ook weer ontoegankelijker.

    Wat dat betreft zat Baggeraar altijd houtjes te splijten en te sorteren om de toegang tot zijn complexiteit in het gareel te houden.

    Opbouwende wisselwerking is leuk. Monologen zonder tegen reactie lees je niet meer... behalve als het in de FMT staat... dat is gedrukt lesmateriaal...
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    er zijn uren dat bepaalde mensen slaap nodig hebben ook al volgen ze graag de bouwvorderingen.
    Het proper maken lijkt anders toch aardig te lukken, vermoed wel dat je best toch een 0.5mm of wat meer opoffert van je groene boord om een mooie overgang te bekomen.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    FMT = Fratelli Mattarollo, Torino? Baggeraar zit nu misschien op houtjes te bijten om ze soepel te maken. Voor de zoekers moet je aan het eind van de rit maar een syllabus maken. Bij de bouwverslagen van Baggeraar kon je ook op die manier zoeken. Jammer dat die weg zijn. Alleen daarin had hij al een hoop tijd gestoken. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Komt hij terug
    Wanneer komt hij terug
    Hoe komt hij terug
    En die andere dan
    ????

    willum
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Er zitten ook stille genieters tussen hoor. Alleen geen tot weinig ervaring met verven.

    Ik zou zeggen. plak het af en breng het naar een spuiter. Denk dat je ver komt met 25 euro voor in de fooien pot :)
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... CCN, maar dan heb je niets geleerd! Dat is nu net waar het om gaat, dat is de sport.

    Auto's heb ik ook zelf gespoten. Austin Mini deuren aan de waslijn... in de achtertuin van m'n
    Studentenatelier in Den Haag. Kompresor in de kelder. Themoplastische cellulose lak.
    Ontroesten, ontdeuken, strak maken... en werd er op snode wijze kleur opgespoten.
    Originele BMC en Leylandlakken losten met thinner gewoon op. Dat heb je met een 2K lak niet.
    Het zat gewoon op de auto's. Ik kreeg het tot hoogglans gespoten. Goede spuitpistolen, waterscheiders en drukregeling.

    Elders ging er af en toe een raam dicht... vreemd geel saharastof... op dat moment al gedroogde verf... foei!
    Maar je hield de auto toonbaar en gangbaar.
    Zelf in control, komt altijd een keer goed.

    Gister weer hernieuwd afgeplakt. Eerst de stuurbare strips snijden op de glasplaat van de werktafel.


    IMG_4450.jpg


    De verftest, PU-Alkyd over acrylaat primer, met vooraf gespoten kunststof primer.
    Styreen doosje en een metalen doosje... reageert het met elkaar? Tum-tum... nee! Mooi!
    De moderne alkyd wordt lang niet meer zo hard als de oude. Veel elastischer.
    Minder kans op craquelé. Alles in orde... wel garage stof.
    De Sikkens lak is stofdroog met 5 a 6 uur... en geen 48 uur of meer... bij de andere troep.


    IMG_4457.jpg


    Zaak goed als schoon... Weer alles netjes africhten op de waterlijn...

    IMG_4452.jpg


    IMG_4453.jpg


    Motip special... geen zin om oxiderode primer op te halen... beter geweest...
    je bent snel weer een paar uur verder voor een spuitbus op afspraak.


    IMG_4454.jpg


    Afgeplakt met ultrastatisch foliemasker... als een stofzuiger...
    De tentopstelling niet gedaan. Stofneerslag was onbetekenend. De grond sealt zeer snel.
    Wel verfmasker op met koolstofpatronen. Zo voorkom je versnelde uittreding en birds-eye-views.
    Boeg-beeld.... na schuurschade... oh... nie scherp... pech zeg! Beter wollig dan niet...

    IMG_4455.jpg


    Nu klaar voor kwasten... en zien wat het oplevert...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2021
    Gerrit-Jan en Cnn vinden dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja dat klopt. Maar dit is geen gebrek aan jou kunnen. Eerder slechte verf.

    Dregema maakt ook spuitbussen op kleur. Dat hecht vrij goed. Laatst de bumper van mijn vrouw haar auto mee gedaan. Plekjes van de kinderwagen en paaltjes die geen voorrang verleenden weggemoffeld. En kentekenverlichting houder in de juiste kleur

    Screenshot_20210306-141229_Samsung Internet.jpg


    Dit gaat puur om de hechting te laten zien. Bumper is niet geplamuurd noch voorzien van een primer. Dit is met de dregema spuitbus even snel gedaan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina