Aaagh… dah valt wel mee hoor… :-)

Je ziet hieronder de rode huls voor het vertragingsmotortje. Geboord op 6 mm.
Gekozen om toch een messing huls te verspanen.
Hier past het servolager diameter 10 mm, vrijwel zuigend in. Dat legt zich mooi aan tegen een minimale stootrand bij het boren.
Dat was effe goed mikken.

Ik pas 1x een lager toe. Heb er twee liggen.
Geeft het geen stijfheid, dan maak ik een nieuw langer rondsel over twee, voor de scanner. Zo meer steun tegen kantelen van het rondsel.
Moet het motortje onder de kast wel iets meer uitsteken.
Het vertragingskastje heeft steun aan de inboring, de passing is boven verwachting goed.

Het rondsel wil ik goed klemmend in de binnenring van het lager hebben zitten. Hopende zonder CA.
De 6 kant verhit op het rondsel zetten, hopen dat dat lukt.
Het asje met de spiebaan is geringe overmaat M2 as.

Schuifmaat geeft de orde van grootte aan...

IMG_8795.jpeg

Een close-up van de constructie aansluiting op het rondsel… de gedraaide kunststof motorhouder…
De Mabuchimotor geeft het niet overleeft. De magneetjes aan de stalen kastdeurtjes...
't Was best een puik torretje... maar met dat te hoge rpm van de 3-poler... al jaren geen emplooi voor.
Er is er nog een van over.

IMG_8796.jpeg

Volgende stap… rondsel maken, deksel maken uit messing, dat zeer dun gehecht moet worden aan voor vertind messing.
Dan doorboord op stand.

Tot zovers… want ik heb nog wat bewerkingsgrapjes uit te halen…

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Moin… ik geloof dat het past. En de spie niet off center is. Niet voorgeboord op center.
Maar aanlopen verneem je met aansluiten.
Anders maar poging twee.

IMG_8799.jpeg IMG_8798.jpeg IMG_8797.jpeg

Toch effe wat rondseltjes bijmaken. De 6 kant moet ik ook nog persen. Daar de beste uit kiezen…

Gr Bas

• Like
Reactions: k-k
Dit ziet er uit alsof het wel gaat werken...

En maak je over dat lager geen zorgen: dat gaat écht niet kantelen, hoor...

Best een beetje wiebel hoor? Meer dan ik wenste. Met 2 meer support. En nog voldoende vlees om twee lagers op het rondsel te schuiven.

Dan moet het motortje maar wat meer naar onder uitsteken…

Vers van de pers… Servo schroefgaatje moet er nog door… afmeting 4 mm moertje.
Dopje verhit, olie is de verklikker… voor wat damp. Daarna direct koelen met remmenreiniger…
Oogt wat ruw, maar dat zie je niet meer op eenen meters afstands!

IMG_8800.jpeg

En even ineen geprikt… en dat alles op een bijna 60 jaar oud draaibankje…

IMG_8801.jpeg

Nu ben ik te lui om helemaal een nieuw radarkastje te bouwen. Heb ik dat bij wijze van test in een 4 beks klauw geklemd.
Had ik nog een stuk rondstaf messing. Exact 11 mm diameter, met een centreer stift.
Mini schuurschijfje, een ringetje, en dan maar met beleid inslijpen.
Met een speedboor spat alles uiteen.
Spat het toch uiteen… tja dan moet ik me toch maar aan de figuurzaag vergrijpen, of vragen of de buurman het wil uitlaseren uit triplex diversen…

IMG_8802.jpeg

Voor wat het waard is…
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Oud hout… onder alle boorgeweld bezweek het keer op keer. CA er tussen. En weer verder boren…
Dat is nieuw kastje maken en de constructie herzien.
Of alles vol smeren met epoxy plamuur… redden wat er te redden valt.
Hoe dan ook, alles kost tijd om te maken. Maar de inbouw van het motortje gaat dan direct ook eenvoudiger. En alles dan maar uit plastic.

Gr Bas

Tante Post leverde weer eens wat af. Had eerder moeten beslissen natuurlijk.
EU invoerrechten... niet mals!

De oude AM32 regelaar versus de Secure AM32 drone regelaar. Volle telemetrie.
Dus geen SM-Modelbau sensor meer nodig op de Heuss. Scheelt weer wat onsjes
aan 'regelneef' en diens bekabeling. 70A en alles te programmeren wat je maar wil.
Brushless vrijwel stapvoets? Yup! Het kan.

Zal even een klein puzzeltje aan vooraf gaan in FrSky. Maar komen we wel uit. Leut!
BEC heeft multiple choice om te solderen. 5V tm 8.2V 4A, 12V 3A..
Dus je kan op de BEC gerust een Monopermpje, de MiniPile zal zeker lukken. 7,2V
Die draait op halfvolle 2S Lipo al prima. En kan eveneens de step-down voeden voor de radar.
Wel met een zekering... mooi voor het bijbootje op en af.

Kleiner is beter?

FullSizeRender 3.jpeg

Micro soldeerwerk! Verse kimphoezen er bij om af te schermen na omzetting.
Standaard 5V BEC voeding...

IMG_8805.jpeg

Nieuwe werktekening radarmotorkast in de maak.
Effe kijken of ik kan aankloppen bij de buurman. Toch maar laten laseren.
Dat gaat namelijk wel zeer strak...

Voor wat het waard is...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Toch wel nuttig. Voor deze regelaar is er al een update volgens het AI!
En daarmee zou AM32 protocol al kunnen keuvelen met het Ethos S-Port protocol.
Allemaal moois om uit te vinden. Anders moet ik een ander 'proto-kul' er in flashen!
Kèk eenen echte 'Milenium' bejaarde... digi-non-beet! Het is toch wat!

Uh... m'n raderkastje is nog steeds niet afgetekend... ik heb ook niks aan m'n lev'n!
Het koppie heeft het overal druk mee :-)
Snurk tijd! oogjes toe!
Gr Bas

Nog even Bas en je bereikt de magische grens van pagina 100 binnen 7 jaar. Nog iets uitgedacht in de afgelopen week? Gr. Klaas.

Tekeningen zijn klaar. Buurman wil het voor me lasersnijden uit diverse laagjes restant berkentriplex wat ik nog heb liggen.
Dat spul moet ook netjes opgemaakt worden immers.

Maar ik ben even een grafisch klusje voor een ABNI organisatie aan het doen.
Was van plan het deze week wel gesneden te hebben. Maar het is ook warm, en buurman is gevorderd pensionada....
Maar ik beloof je, het wordt een strak kassie met e-motortje erin...

Wel smokkelen met de maten... maar op 1 meter zie je het al niet meer,
en op 50 cm zijn er al weer stapels brillen correctie nodig voor scherpe observaties...
Ik doorsta de schaaltoets der werkelijkheid glansrijk... mag ik hopen....
Vrees alleen het scherp op de lasersnede van het forum! :yes:

Hier de uitzet van componenten... onscherp tegen het verkopiëren... Haha...
Messing huls voor lagertjes moet over. En deel van motor dat uitsteekt krijgt een dopje uit kunststof.
Wordt straks zowaar een schier radarke!

Scherm­afbeelding 2026-07-15 om 11.58.28.png

Ja... een lange draad! 7 bijbelfonische jaren... waarin veel is gebeurd. Vooral fysiek.
Gr Bas

• Like
Ja Bas, Theo is inmiddels 7 jaar ouder, maar wij ook. Met hier wat noodlandingen en reparaties. Neem lekker de tijd voor dat gepriegel en dan wordt het wel wat! Gr. Klaas.

Kwam net deze tegen. Misschien al bekend. Gr. Klaas.

De radar staat hier op reparaties.
Van auto’s, combimagnetrons, TV, netvoeding, draaibankmotor. Repareer me suf.

Mijn secondelijm is van schrik verstart in de fles! Epoxy hard uit zonder mengen!

Netvoeding heeft doorgepiepte IC’s… een er van is nog onderweg… herstel is een erezaak! Stamt uit zowat 2003!
Maar blijkt ook een slecht ontwerp, bezuinigd op componenten. Boekhouder en PR te veel inspraak!. Voltcraft. EP-925!
Gelukkig heeft mijn broer em in de smiezen.
Upgraden kost een scheet.

De Mayford had nieuwe snaren nodig, moesten assen uitgebouwd worden, zat er in de motor een lange ijzerspaan, mooi voor kortsluiting bij inschakelen, was daarbij de isolatie van de startwikkeling uitgedroogd en/of te heet geweest.
Laat ik nimmer nooit geen staal gedraaid hebben… was dat nog bezigheid van Pa geweest.
Heeft er dus jaren over gedaan om uiteindelijk de stop te doen poppen. De motor is deels open om te ventileren. Motor eind jaren 1960, een wonder dat ie nog werkt.
Vet op de lagering en gonst weer naar behoren.Top!

Klassieker is eeuwige verbeteringen aanbrengen en goed voor een thans prikkende pols.
Interieurdeel was ernstig to aan een reparatie en is nu patent. Kon Ruinerwold bezocht worden. En zit er een derde remlicht in verzonnen om den modernen automobiliteit met onvaardige aansturing uit de bumper te houden.

Deze moet af… was al een end…

IMG_8990.jpeg

BE5E244B-D8D9-4688-A65F-5F339C8D1FAA.jpeg

Mooi wordt ie dus wel!

En zo heb ik al een dik half jaar niet eens meer RC gevlogen! Het is toch wat Klaas!

Gr Bas

• Like
Ja, inderdaad Bas! Maar zolang je eigen motor en de rest het maar een beetje blijft doen. Voor mij is het al meer dan 60 jaar geleden dat ik gevlogen heb. Was meer rennen achter een vrij-vliegend model. In 1965 gecrasht in Seedorf. 1963 Matrozenkamer.JPGGr. Klaas.

Crispijn, Volgens mij gaat Bas net zo lang door totdat hij een heel boek heeft. En als grafisch ontwerper maakt hij een hoop werk van het voortraject. En dat werpt zijn vruchten af! En wij genieten volop van het hele proces. En doen daarbij weer ideeën op. Gr. Klaas.

Vooruit dan maar… vande wis ende warempelende… op naar pagina 100!?

Repararatieronde huishoudelijk en modelbouwkundig afgerond. Voorlopig…
Mijn EP-925 Voltcraft Labvoeding met twee frisse IC’s, van Radio Twenthe, en een betere transistor + extra weerstand, volgens de aanwijzingen van mijn techneutenbroer, geeft deze weer glorieus sjoega voor de komende 20 jaar. Een welkome constante. Wie dan laadt, wie dan leeft!

IMG_9254.jpeg

Dus nu modelbouw weer even op de radar… en peuteren zo genoegelijk wedervoort.

Eerst moest de kast ineen geplakt worden. UHU-Hart de aangewezen kleefstof. Gericht met balsaspelden. Daarvoor dienden ook de boorgaatjes… recht stapelen!

IMG_9287.jpeg

Tijd voor fixen van de montage aan de mast.
Nieuwe uithouder uit messing kokerprofiel.
Origineel is dat hout… Maar zeer oude voorraden Heuss uit de 1970er brachten weer uitkomst.
Eerst is er weer getekend, gesneden en seconden-geplakt. En kon er gezapig gezaagd, gebogen en geslepen worden…

IMG_9334.jpeg

Dan natuurlijk met kunst en vaarwerk haaks solderen. Alles zorgvuldig gestut en wel… voor vertint, met daarop de brander vloeide de soldeer uitermate gewillig…

IMG_9336.jpeg

Met alle voorbereiding een mooie passing van de onderdeeltjes…

IMG_9335.jpeg

IMG_9337.jpeg

Moet het toch echt goed gaan komen…
Ter versterking nog een brace bovenop, zodat de constructie niet kan kantelen… en pinnetje in de mast en houder…
Dat wordt echter een 30 minuten epoxyklusje…

IMG_9338.jpeg

Is dat alles gaar en klaar… ga ik de radar op de PVC pignon zien te monteren… een montage gelijk een servo armpje…
Maar dat later.

Tot zovers…
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Het "priegelen" gaat je nog prima af, Bas!

Ziet er gelikt uit Bas! Tapse eind van de mast gecompenseerd in het uithoudertje naar het motorhuis? Anders "kijkt" je radar een beetje scheel (omhoog en omlaag). Maar met al die inspanning wordt het een kunstwerk. Gr. Klaas.

Back