Van een verlichting systeem, hoeveel amp gaat er naar de LED verlichting?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door SCANIA 143M 400, 16 jul 2020.

  1. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo iedereen,

    Weet iemand hoeveel Amp er naar de LED's wordt gestuurd door de op de markt merkloze licht systemen?

    Zo een zwart rechthoekig kastje met 8 LED uitgangen, stuur servo en trottle input d.m.v. Y kabel, en in het midden kleine schuifschakelaars of jumpers.

    Ik vraag dit voor de keuze Amp voor het aanschaffen van de relais, omdat ik het achterlicht/rem en knipperlicht wil aanpassen met relais naar het voorbeeld van oude Amerikaanse auto's, waarbij de verlichting brand en bijvoorbeeld het linker knipperlicht wordt ingeschakeld en daarbij wordt geremd, dan knippert het linker achterlicht, terwijl het rechter achterlicht scherp brand vanwege het remlicht.

    Alvast bedankt voor het meedenken....

    Met vriendelijke groet,

    VOLNOR
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Stroom wordt niet gegeven maar gevraagd. Gezien een LED een soort van 2 of 3volt diode is welke met een weerstand als stroombegrenzing wordt aangestuurd zal het zoeken van een passend relais heel lastig zijn. Je zult vrees ik op de print van de unit zelf een aftakking moeten maken om vervolgens via een transistor een relais aan te sturen.
     
  3. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hoi Roelof,

    De aftakking vanaf de print, ik neem aan dat het hier alleen om de + gaat, die dan afgetakt wordt....en via een transistor dan het relais aanstuurt.

    Roelof, zou u dit voor mij kunnen tekenen als schema, dus vanaf de print de + hoe de transistor aangesloten wordt ook met de massa en dan ook het relais?

    Met vriendelijke groet,

    Ron
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik ga er vanuit dat de weerstanden voor de LED's op de prunt zitten, Een goed ontworpen schakeling zal de LED's via een buffer aansturen. Dat kunnen losse transistoren zijn, een IC als een ULN2003 (7 poort buffer) oof iets minder netjes maar werkend een 7406 iod
    Dan zou je het relais direct op de buffer kunnen aansluiten behalve bij een 7606 achtig ding

    Hoe een relais via een transistor aan te sturen kan je overal vinden, bijna les in met een Aduino.

    Maar in de meest minder correct ontworpen schakeling worden de LED's direct uit de microprocessor gestuurd waar geen ruimte is om een relais aan te sturen, veel relais willen toch al snel 50 tot 100mA trekken.

    In alle gevallen is het beste om het signaal direct van de processor af te tappenwn dan via een transistor andere dingen aan te sturen. Dat is niet uit te tekenen, dat is een kein beetje reverse engineren met de module die je dan hebt.

    Je wilt LED's zwak en fel laten branden en laten knipperen. daar hoef je geen relais voor te gebruiken lijkt mij maar ik vrees dat electronica kennis minimaal is....

    Andere optie, mocht je geen LED gaan gebruiken op de aansluiting van de module:
    https://nl.aliexpress.com/i/32968877851.html
    Een relaiskaart met optocouplers. Opto couplers zijn aan de ingang gewoon LED's en dus direct aan te sluiten (mogelijk moet je wel een weerstand overbruggen maar ook dat is uitzoekwerk op basis van de lichtmodule)
     
  5. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hoi Roelof,

    Ja de module heeft de weerstanden op de print zitten.

    De module die ik heb stuurt gewoon de koplampen en achterlichten aan, en het achterlicht brand gewoon flauw, en als je de gashendel naar achter beweegt gaan de 5mm LED's feller branden, dus remlicht.
    De knipperlichten zijn 3mm LED's en die LED's wil ik verwijderen, en dan de knipperlicht draden via een relais dus op de één of andere manier koppelen aan de 5mm LED's achterlichten.
    Ik dacht in eerste instantie met diodes op de achterlichtdraden en een diode op de knipperlicht draden, zodat de knipperlicht uitgang niet via de remlichten gevoed worden, en andersom dus ook, maar dat wil dus niet.

    Maar zo een relaiskaart, dat werkt alleen als ik geen lichtmodule gaat gebruiken?
    Die optie lijkt mij ook wel wat, alleen hoe krijg ik dan knipperende knipperlichten, en remlicht, heb ik daar weer een andere schakeling voor nodig? Want daar zorgde de lichtmodule bij mij voor..


    Bedankt voor uw reactie gr Ron
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2020
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Gezien je beperkte kennis vrees ik dat het zo niet gaat lukken.

    Maar zo'n relaiskaart met optocouplers kan je op de plek van een LED van de verlichting aansluiten en zo je releais bedienen.
     
  7. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Komt wel goed, mijn neef weet wat die relaiskaart met optocouplers inhoudt en hoe dat werkt.
    Bedankt voor de wijze raad.
    Gr Ron
     
    Roelof vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina