Van HB King2 naar 450-size (HK?), wat is jullie advies?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Rob, 12 aug 2011.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Momenteel vlieg ik met bijna standaard HoneyBee King2 (300-size) en ik overweeg een volgende stap te maken naar een 450-size. De King vreet pinions en bladspoor blijft veranderlijk, alleen na volledige beurt vliegt ie een paar accu's uitstekend en dan wordt het toch weer minder. Daar wil ik graag vanaf. Het is wel zo dat het bladspoor verhaal met de alu upgrade nauwelijks speelde, maar die kop heeft een kromme feathering shaft en ligt in de onderdelendoos.

    Ik weet dat een Align de 'Mercedes' onder de 450-size is, maar dat gaat mijn budget ver te boven. Je zou kunnen zeggen "dan is de stap dus nog te vroeg", maar er zijn de nodige alternatieve size-450 klonen (CopterX, EXI, KDS/Gulang, Tarot, DragonSky en HK om de meesten maar te noemen).

    Ik zal het maar gewoon zeggen, ook ik wilde aanvankelijk voor een HK450GT of Pro gaan! Ik heb hier en elders veel gezocht en gelezen over welke kloon keuze wijsheid is en dat maakt de keuze er echter niet makkelijker op. Dat komt ook omdat mijn situatie vaak weer anders is dan in diverse 450-kloon draadjes wordt besproken. De een is zeer tevreden over de HK450GT, de ander zaagt HK tot de bodem af.
    Daarom vraag ik hier om jullie inzichten en adviezen, met het risico dat het er nog steeds niet makkelijker op wordt, maar dan wel toegespitst op mijn situatie. Vaak komen dan eerst wedervragen zoals 'Wat wil je met de heli' en 'Wat heb je al aan componenten' dus die zal ik hieronder gelijk maar beantwoorden.

    Wat kan en wil ik met de heli:
    Ik heb gekozen voor een lange leercurve met weinig risico dus veel vliegen en weinig sleutelen. In de afgelopen 2,5 jaar dat ik met de King vlieg (met soms pauzen van weken/maanden), heb ik 2 crashes gehad waarna ik de King gewoon op een nieuwe barebone weer heb opgebouwd. Verder heel veel pinions en main gears versleten. Ik ben net weer begonnen na 4 maand stilstand, dus moet nu weer deels opnieuw beginnen.
    Ik kon de heli tail/side-in ook met wat wind overal laten hangen waar ik wou, en kon kort nose-in hooveren en rustig 8-jes vliegen. Ik wil met een 450-kloon vooralsnog lekker kunnen rondvliegen (kan op m'n werk altijd wel ergens binnen vliegen) met wat eenvoudige kunstjes (pirouette etc) maar inverted/3D zal bij mij nog wel heel lang gaan duren. Ik heb er op deze manier gewoon al vreselijk veel lol en ontspanning van!!

    Welke heli heb ik nu:
    Ik heb een KingV2 standaard barebone (plastic kop/staart) met daarop;
    - Xtreme skid
    - Xtreme poelie
    - Xteme 11T pinion
    - nu (destijds door King vliegers geadviseerde) woodies van E-bay
    - Esky 3100kV BL motor
    - Castle Creations Phoenix 35 regelaar (35A) met CastleLink programmeer interface
    - Servo's op swash 3x Hitec 65HB en tail Hitec 65HB (voor 450-size ligt echter een Futaba S9257 klaar!)
    - Gyro Futaba GY401
    - Zender Futaba FF9Super met 2.4GHz module en Assan ontvanger
    - Accu's Flightmax Zippy 3s 2200 mAh 25C
    - laadkoffer met Robbe Infinity2 / Schulze ISL6-330, beide met een Robbe #8492 6s balancer.
    Ik heb een aantal zaken (Gyro/regelaar) indertijd aangeschaft met het oog op een 450-size vervolgstap.

    Ik zal een paar stellingen formuleren die een beetje weergeven op welke gedachten ik hink;
    1. De King geeft - omdat deze zenuwachtiger vliegt - voor de basiscontrole van een heli een betere leerschool dan een 450-size.
    2. Ook een 450-size heeft slijtage en behoeft ook zonder crashes regelmatig vervanging van onderdelen. Blijf gewoon doorgaan met de King tot je goed kan rondfladderen omdat je dan altijd de laagste kosten zult hebben.
    3. De componenten die ik heb zijn uitstekend geschikt voor een 450-size, ik heb daarom alleen kale heli nodig, geen RTF of combo of zoiets.
    4. Een kloon 450-size zal door de haast noodzakelijke Align updates (assen etc) uiteindelijk ongeveer 'evenveel' kosten als een Align.
    5. Je zou verwachten dat HK de kwaliteit van de kits verbetert. De laatste versies van de HK450 (GT/Pro) zien er erg goed uit maar hebben deze nog steeds de mindere kwaliteit zoals met de start van de HK450S(plastic)?
    6. Begin beter niet aan een HK. Ook al lonkt zo'n GT/Pro door z'n lage prijs wel heel erg, de kwaliteit is nog steeds geen vooruitgang tov de King.
    7. Als je toch voor een 450-kloon gaat, dan levert de CopterX de betere kwaliteit.
    8. Zoek een gebruikte Align 450 zonder electronica.

    Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!!!
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2011
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De Copter X en de HK-gt ontlopen elkaar nauwelijks.
    Ze vliegen vele malen beter dan de King 2 en zijn redelijk slijtvast.

    Voordeel van de HK is, je kunt er goedkoop een gyro en servo`s, regelaar bij bestellen. Nadeel is : repareren is nagenoeg onmogelijk door de boterzachte schroefjes. Van de Copter X weet ik dat niet.
     
  3. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Wat moet ik zeggen, je bent al bijna compleet, alleen de heli nog.

    Ik heb ook gevlogen met E-sky, en vlieg nu met een HK450MT, en een wereld van verschil. De HK is veel strakker en stabieler.
    Voor die paar tientjes voor een HK zou ik het gewoon proberen. Als je toch (nog) geen keihard 3D vliegt lijkt, mij dit een goeie tweede heli. Neem er wel een met een belt.

    Je kan later de HK uitbreiden met merk spul als CopterX, en Align.
     
  4. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Die schroefjes zijn idd Kl#te, wie weet waar je sterkere kan krijgen?

    :D
     
  5. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb sinds gister ook een HK450GT (Full Alloy) besteld.
    Deze komt over een week 2~3 binnen denk ik.
    Ik zal dan ook nog wel (beetje laat) mijn ervaringen posten.
    Verder ziet deze helikopter er wel goed uit.
     
  6. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Voor het tailboom blok heb je goede schroeven nodig,
    in het begin moet je af en toe de belt weer op spanning zetten.
    Voor de rest gewoon vervangen als je het niet vertrouwd, of als die doordraaid.
    Meestal pakt het gebogen imbusje wat bij de DX6i zat, doorgedraaiden nog net om eruit te halen.
     
  7. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Ik heb gehoord dat Engelse maten inbus beter passen.
     
  8. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Bedankt voor de reacties. Vriendelijk verzoek wel on-topic te blijven. Tot nog toe dus voorstanders om toch voor een HK450GT/Pro te gaan...
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    dus CopterX zien jullie als iets beter dan HK, dan zou ik dus ook direct voor een CopterX kunnen gaan die toch niet vreselijk veel duurder is...
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2011
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Yep, en waarschijnlijk heb je die ook sneller in huis zonder gezeik van de douane. Voor mij zou dat reden zijn om voor de Copter X te gaan, gezien jij al beschikt over alle elektronika.
     
  11. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    +1 :D

    Ik zou wel kijken naar een andere motor iets zwaarder, niet te zwaar, anders heb je ook weer een andere ESC nodig.
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Ik zou sowieso een nieuwe motor kopen, die van de King heeft z'n beste tijd wel gehad.

    Ben benieuwd of anderen zich ook aansluiten bij het 'advies' dat een CopterX zou voldoen voor mijn situatie en dat een CopterX boven de HK te verkiezen is...
     
  13. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ikzelf vind een CNC landingsgestel niet bruikbaar van de CopterX,
    het mag dan wel beter materiaal zijn, liever heb ik een meeverend landingsgestel.
    En de elektronika van CopterX is ook niet super.
    Allemaal zwaar spul, ESC met koelblok en externe BEC, bijvoorbeeld.
    Zoiezo koop je liever carbon upgrades etc, voor langere vliegtijden.

    Dat er minder douane problemen zijn met CoperX/Ehirobo, dat klopt,
    als je de HK in duidsland besteld zijn er zoiezo geen douane problemen.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2011
  14. fappie

    fappie

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    soest
    ga voor een align uiteindelijk ga je de onderdelen van een copterX toch wel vervangen, waardoor je toch meer geld kwijt bent, en voor dat geld had je meteen een goeie trex 450, zou de pro versie nemen de TT is ideaal de staart servo is ook een stukkie beter
     
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Ik schreef eerder dat ik deze componenten al heb.

    Ik vind het dus zonde van m'n geld om in Align of CopterX electronica te investeren, hooguit een keer Hitec 65MG op de swash. Dat maakt een Align dus lastig; hoge start investering en ik zie alleen maar sets met electronica erbij maar zelfs zonder electronica vast nog te duur om ineens aan te schaffen.

    Het hoeft toch geen bezwaar te zijn om langzaam te upgraden naar Align? En de reacties van vorige posters zeggen dat CopterX (CX 450 Pro V3?) beter dan m'n King zal vliegen en weinig slijtage vertonen...
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2011
  16. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Een align barebone valt nochtans heel goed mee van prijs? Je hebt al een aantal leuke parts die je kan overzetten.

    Anders zou ik sowieso voor een KDS450 variant gaan. Denk dat dat vrijwel de beste clonen zijn die hier makkelijk te verkrijgen zijn.
    Tarrot450 is heel populair in Amerika en doet blijkbaar nauwelijks onder voor een echte align, ook alle stukken uitwisselbaar, maar is iets moeilijker aan te schaffen. (Aan de andere kant, bij brokken zet je er gewoon de align versie op)
     
  17. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb nog geen prijs van een barebone Align kunnen vinden, alleen setjes met electronica.

    Aha, een nieuwe geluid "KDS is kwalitatief beter dan CopterX". Ik dacht te zien dat CopterX parts ook in NL wel makkelijk te krijgen zijn.

    Ben benieuwd of anderen KDS ook als beter dan CopterX beschouwen...
     
  18. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    KDS is een kompleet ander ontwerp.
    Tenzei je de allerduurste die van 400 euro neemt, met alles erop en eraan.
    Kit only van KDS kost je alsnog 150 euro, en dan heb je niet eens een kloon, maar een heel ander ontwerp.
    Dat is meer een verkoop praatje van Shenzen entertainment.
    In het echt is het frame heel anders.
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Idd, de KDS is geen t-rex-kloon. (wel een leuke helie)
    Ga gewoon voor de CX of de HK, afhankelijk waar je het makkelijkst eraan komt. Als je ervoor gaat, neem er dan 2. Heb je meteen spare-parts en bespaar je veel verzendkosten.
     
  20. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Na dit draadje gelezen te hebben mijn ervaringen.

    Vanaf een HonyBee King 3 een KDS-C (de titanium uitoering) gekocht. Heeft alleen in het begin zalig gevlogen maar kreeg toch problemen met de KDS-ESC.
    KDS servo's (€5,-) zijn matig en de gyro laat soms te wensen.

    Ik vlieg voor de gein, ik denk de laatste twee jaar met HK materiaal. Oké, laat soms te wensen qua materiaal, maar eigenlijk nooit ellende mee gehad.
    Mijn laatste HK (vlieg ik sinds december 2010 mee), ben ik nog steeds tevreden mee.
    Je bent al voorzien van goede elektronica, dan zie ik het probleem niet. (Hier in Nederland varieert de prijs van de kit tussen de € 79,95 en 94,95).

    Veel vlieg plezier toegewenst.
     

Deel Deze Pagina