Van het gas af?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 30 jan 2018.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    volgens de link krijg je dan:
    Schermafbeelding 2018-03-10 om 11.45.57.png
    Dat ze 4mm accepteren (2.5 kwadraat geeft teveel verlies)
    6 kwadraat geeft nog maar 0,6% verlies en ik meen dat standaard 6 tussen de panelen gebruikt wordt.
    Lijkt me dan logisch dat je daar mee verder gaat ook.
    Het verhaal over aardlek weet ik niet.
    Waar zet je die dan in de schuur bij de panelen of in huis tussen kabel en regelaar?
    De energiebron is de panelen combinatie, dus wil je de kabels in de tuin afschakelen moet je de "zekering" / "aardlek" / "nullaststroombeveiliging" in de schuur zetten.
    Er was hier alleen een commentaar over niet aarden, maar een antwoord werd weer niet gegeven op mijn "stel je hebt............" Wellicht dat die meneer nog een gewoon antwoord zou kunnen geven ipv weer wat af te katten.

    Panelen kabel is flexibel, de stekers zijn daar ook voor ontworpen.
    grondkabel is stug, ik kan niets zeggen of dat gaat werken met de stekers. Vraag dat aan een leverancier.

    Schermafbeelding 2018-03-10 om 11.59.54.png

    Voltage op de grondkabel zou 167,3V DC zijn, amperage er door max 8,68A
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En eventuele uitbreiding(en) later Kees?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je het toch door een buis trekt, gelijk een tweede (ongebruikte) kabel meetrekken.... Kun je later uitbreiden, danwel in geval van problemen overstappen op de andere kabel.
    In de scheepvaart een heel gebruikelijk iets om pak hem beet, 10% extra kabels te trekken, en een hele rits ongebruikte automaatzekeringen in de schakelborden te plaatsen. Scheelt een hele hoop als er later apparatuur bijgeplaatst moet worden, of als er ergens een aardfout in een kabel ontstaat....
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Grondkabel door mantelbuis (dikwandig pvc), niet door of onder de fundering naar binnen, maar boven de fundering naar binnen.
    Of de mantelbuis door de fundering heen meubelen.
    Zorg er voor dat de kabel door de buis vrij kan bewegen, dat er overlengte is, om een eventuele verzakkingen op te vangen.
    Aarding van de gelijkstroom kabels vanaf de panelen tot de omvormer is niet van toepassing bij kleine installaties.
    De gelijkspanning die er uit komt, is zwevende t.o.v. aarde.

    Wat je wel moet doen is in de plus en min leiding een kleine glaszekering opnemen, voordat de kabel overgaat naar grondkabel.
    In jou situatie zouden dat zekeringen van 8A snel/250V mogen zijn.
    Het scherm van de grondkabel hoeft nergens op aangesloten te worden.

    Op het moment dat je de kabel doorsteekt met een spade, dan ga je eerst door de mantel en dan door een spanning-voerende ader.
    De glaszekeringen, zullen heel blijven.
    Alleen de omvormer in het schuurtje zal geen spanning meer krijgen.
    Steek je de spade nog dieper de kabel in, dan zal ook de andere ader doorklieft worden.
    Dit veroorzaakt kortsluiting, waardoor één van de 2 glas zekeringen zal sneuvelen.

    In al die tijd, zul je geen spanning voelen, omdat de spanning uit de panelen, zwevend is t.o.v. aarde.

    Wil je toch heel persé een aardlek schakelaar toepassen.
    Dan leg je de - van de gelijkspanning aan aarde.
    In de drassige grond van Schoonhoven, kun je voor de aarding een aparte elektrode in de grond duwen.
    Een pen van zo'n 3 meter lengte zal daar wel voldoende zijn.
    De aardlekschakelaar monteer je dan bij de panelen de grondkabel sluit je aan op de andere kant van de aardlek schakelaar en gaat hiermee naar het schuurtje.

    Naast dat de veiligheid niet echt toeneemt, ziet er nog een nadeel aan vast.
    Het moet een aardlekschakelaar zijn van het type B, deze zijn geschikt voor gelijkstroom.
    Omdat ze niet vaak over de toonbank gaan, zijn ze nogal erg prijzig.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2018
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Jammer hoor dat je eerder schrijft dat ik.....................
    :weetnie:
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoezo? dat is toch niet in tegenspraak met elkaar?

    "Het is niet altijd wijs, maar als je het dan toch per sé wilt, doe het dan zo", klinkt mij tamelijk acceptabel in de oren. Techniek is nooit zwart-wit in die zin dat "je gelijkspanning nooit aardt" of zo.... Wat dat betreft net als met auto-gordels en motorhelmen: autogordels werkt meestal, maar als je op de kop in de sloot komt verzuip je toch. Motorhelmen werken meestal goed, maar als je een hersenschudding oploopt en je hel volkotst gaat het ook mis.
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik interpreteer tekst anders, dan jij het leest.
    Om met de woorden van Puff te schrijven, pas je even aan.
    Een PV paneel mag je vergelijken met een scheidingstrafo of generator.
    Uit dergelijke apparaten, komt altijd een zwevende spanning.
    Als één van de zijden aan aarde wordt gelegd, is de spanning niet meer zwevend.
    Bij een 3 fase trafo of generator, wordt het sterpunt aan aarde gelegd, het sterpunt is ook de nul.
    Een PV paneel kan ook aan aarde gelegd worden.
    Maar of het daar veiliger van wordt?

    Het mannetje van de service, je weet wel, daar in Maasland in het schuurtje.
    Vind dat zijn variac's die gescheiden zijn van het net, erg veilig zijn.

    Het type aardlek schakelaar wat bruikbaar is voor een PV paneel is erg kostbaar.
    Je moet dan het één tegen het andere af wegen.
    In vergelijking, een normale aardlek schakelaar van 63A/30mA 4P kost zo'n 200 euri.
    Een exemplaar voor een PV installatie van ook 63A/30mA 4P ligt zo rond de 1300 euri.
    Bij de groothandel gaat daar nog zo'n 40 tot 60% vanaf maar het blijft een smak geld.

    Net zoals een dikkere kabel met minder verlies qua investering duurder is dan een dunne.
    En of dat op de lange termijn terug verdiend zal worden.

    Voor een PV installatie, waar de vraagsteller het over heeft, zou ik gewoon 2 glaszekeringetjes in het circuit opnemen.
    En als kabel naar het schuurtje, gewoon YmVkas van 2x2,5mm² gebruiken.
    De meerprijs van een dikkere kabel weeg niet op tegen het hogere rendement.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ga nu niet adviseren een te dunne kabel te gebruiken.
    De rekentool geeft aan dat 2.5 TE DUN IS !

    Je gaat in huis ook geen 0,75 draden leggen omdat je toch alleen maar wat led-verlichting er op gaat aansluiten, je neemt gewoon 2.5.

    Verder heb ik nergens vermeld om een gelijkstroomkabel te aarden.
    Ik heb geschreven STEL dat. . . . . . . met de bedoeling "ga eens bedenken wat er dan gebeurt".
    Jij schrijft daarna als reactie op mijn "stel.....": "dc moet je niet aarden", vervolgens kom je met leg de dc min aan aarde.
    Lekker consequent voor iemand die helemaal niet bekend is met ac en dc en kabels en smeltveiligheden en aardlekschakelaars.
     
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Is een variac gescheiden van het net? Met een trafo ervoor wel. Leuk speelgoed maar pas op.

    Even opgezocht ter mogelijke verheldering:
    Aardlekschakelaar type B / type Bfq met geïntegreerde digitale technologie

    Deze moderne aardlekschakelaars beschermen personen en materieel tegen lekstromen naar aarde en voldoen aan de hoogste eisen.

    Type B en Bfq aardlekschakelaars zijn specifiek geschikt voor de beveiliging van toepassingen waarbij vlakke gelijkspanningsfoutstromen kunnen optreden zoals bij fotovoltaïsche toepassingen en voor toepassingen waarbij een gedefinieerd foutstroom afschakelgedrag voor hogere frequenties nodig is zoals bij frequentieomvormers en regelaars.
    De digitale aardlekschakelaars van de xEffect serie beschikken naast deze beveiligingsfuncties ook over andere eigenschappen. Ze bewaken elektrische installaties en geven een vooraankondiging bij eventueel optredende foutstromen. Zo kunnen ongewenste afschakelingen – en de daaruit voortvloeiende kosten – worden voorkomen.


    Technische details

    Aardlekschakelaars FRCdM type B, B+ en Bfq, digital

    Aardlekschakelaars 4-poligContactstandmelding rood - groen
    o Uitschakelindicatie wit - blauw
    o Verzegelbaar
    o Blokkering door middel van schakelvergrendeling in stand AAN/UIT
    o Aanvullende digitale functies
    Foutstroomindicatie:
    o De groene LED brandt bij 0-30% IΔn
    o De gele LED gaat branden bij 30-50% IΔn
    o De rode LED gaat branden bij >50% IΔn
    Potentiaalvrij relais (maakcontact tot 1A ohmse belasting / 230 V~), is samen met de gele en de rode LED actief, voor externe vooralarmfunctie. Bistabiel, wat wil zeggen dat het alarm ook na uitschakeling van de aardlekschakelaar actief blijft totdat de aardlekschakelaar weer wordt ingeschakeld.

    · Type B, B+ en Bfq uitvoeringen specifiek geschikt voor de beveiliging van toepassingen waarbij vlakke gelijkspanningsfoutstromen kunnen optreden zoals photovoltaïsche toepassingen en voor toepassingen waarbij een gedefinieerd foutstroom afschakelgedrag voor hogere frequenties nodig is zoals bij frequentieomvormers en regelaars.

    · B+ uitvoering voldoet ook aan de vereisten van superieure brandwerende systemen conform VDE 0664-400

    · 4-polige uitvoeringen kunnen ook worden gebruikt als 2-polige apparaten voor fotovoltaïsche toepassingen

    · Geen maandelijkse test vereist

    · Uitgebreid pakket accessoires beschikbaar


    F
    oto van de aardlekschakelaar

    Type B Aardlekschakelaar 3 polig + nul 63A 30mA 10kA

    63A 3 polig + nul 30mA 10kA met Kema Keur.

    Een type B aardlekschakelaar wordt hoofdzakelijk gebruikt bij PV installaties en in laadpalen van elektrische auto's.

    € 584,10Korting 50%

    € 292,05

    (incl BTW € 353,38)Bottom of Form

    Hopelijk heb je iets aan deze info.

    Groet,
    Willum
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik oordeelde toch niet?

    Ik stelde alleen maar vast dat wat jij zei niet in tegenspraak met zichzelf was....

    Voor wat betreft veiligheid: heel algemeen (dus dan heb ik het niet over HV of supergrote installaties of netwerken) kun je stellen dat electriciteit uitsluitend gevaarlijk is als je een potentiaalverschil aanraakt. Daarvoor moet je twee contactpunten maken.
    Als een circuit geaard is, raak je altijd één contactpunt aan, en hoef je nog maar één ander punt te raken voordat het prijs is.
    Is het niet geaard, dan word de kans op "klappen" dus "half zo groot".

    Zelf kijk ik al bedenkelijk bij iedere gelijkspanning boven de 24Volt, puur uit ervaring: ik heb meerdere keren verkrampingen gehad bij het aansluiten van start-accu's onder tropische omstandigheden.

    Wat een ander er van vind, moet ie zelf weten, ik zou gelijkstroom Boven de 24V gewoon aarden, want de pest bij hogere spanningen is dat een zwevend net veilig is, maar bij een eventuele isolatiefout naar aarde dan opeens één draad aanraken al gevaarlijk wordt. Logisch denkend kun je dan nog beter de boel preventief aarden (zodat je het middels aardlekschakelaar kunt beveiligen), en als hoogspanning behandelen (dus gewoon domweg niet aanraken zonder beschermingsmiddelen).

    Zeker bij een buiten-installatie... Weet jij of er vocht bij die kabel gekomen is? Heb je een isolatiewaarde meting?
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2018
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bij de vaste bedrading in huis, van schakelaar tot lichtpuntje is het 1,5mm² als spannings-voerend schakel draadje, de nul is 2.5mm²

    Een dunnere draad dan 1.5mm² als schakeldraad in een huis, is met de spelregelbrij van NEN1010 niet toegestaan.
    Hoewel het wel leverbaar is, dat dan weer wel.
    De bedrading in een verlichtingsarmatuur ligt vaak zo rond de 0.5 a 1mm²
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Vandaag wordt de warmtepomp geïnstalleerd.
    Daarna ga ik beginnen met de zonnepanelen.
    Ik ga waarschijnlijk 6mm2 gebruiken tot de omvormer deze komt in een dikwandige pijp door de grond.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2018
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De warmtepomp draait ondertussen lekker, al hoeft hij niet veel meer te draaien vanwege de buitentemperatuur.
    Ben benieuwd tot hoe lang hij het in de winter alleen red, zonder dat de cv ketel bij hoeft te springen.
    Ben nu met de voorbereidingen voor de nieuwe pergola bezig.
    Daar komen dus 6 panelen op.
    Dan heb ik 4860 wp volgens mijn berekening ruim voldoende voor zowel mijn elektra gebruik als verwarming.
    Alleen voor tapwater en extreme kou heb ik nog gas nodig.
    Ik ben heel benieuwd naar wat de energie maatschappijen doen met de welkomspremie, bij het overstappen, krijg je nu bij veel maatschappijen tot wel 250 euro.
    Als ze dat straks nog steeds doen, krijg ik op jaarbasis geld toe.
    Dat lijkt me wel lache.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zojuist met de energie leverancier afgesproken dat ik geen gas meer wens af te nemen via hen.
    Afwachten hoe de netbeheerder gaat reageren.
    Vanmorgen de HR Combi cv van de leidingen losgemaakt en van de muur getild.
    Nu de boiler aan het plaatsen, hoop dat ik vanavond in ieder geval weer water heb.
    Verwarming moet maar even zonder tot woensdag de pelletkachel wordt geplaatst.
    het weer lijkt dat wel toe te staan.
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Kijk maar uit met je pelletkachel.
    Straks begint er een of andere geitenbreiende en boomknuffelende milieumuts in je buurt over jouw houtstookinstallatie te miepen...
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik sprak laatst de buurman (die toch wel heel vaak benedenwinds zit) en die vroeg, toen het over hout ging, "heb jij een houtkachel dan?".
    Ik stook al sinds 1996.
    Als alles goed is, stookt die pelletkachel nog beter, dus overlast van mij?
    Alleen als ik zelf over straat loop denk ik. :banana:
     
  18. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    En anders kunnen ze in het westen nog altijd roeptoeteren dat het van de paasvuren komt.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vind een pelletkachel zo'n herrie maken.

    Vandaag de warmtepomp vol aan laten draaien en in huis overal geluisterd je hoort bijna niets.
    Bij de buren binnen overal geluisterd daar hoor je helemáál niets zelfs met de ramen open niet.
    Ik ben blij dat ik voor een hybride systeem heb gekozen.
    In januari wil ik weer van energie leverancier overstappen als ze me dan weer een welkomspremie geven krijg ik op de eindafrekening geld toe.
    Anders zit ik voor iets mee dan 200 euro per jaar lekker warm zonder met pellets te slepen en duur onderhoud aan een pelletkachel.
    Of het moet bij mij verkeerd uitpakken natuurlijk dan heb ik verkeerd gegokt.;)
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dan heb je niet naar de echte pelletkachel geluisterd.
    DIELLE maakt geen geluid.
    En de cv uitvoering heeft natuurlijk ook geen ventilator.
    Maar inderdaad, bij de ouderwetse kachels hoor je onder andere heel duidelijk de transportschroef.
     

Deel Deze Pagina