Zo doe ik het..
Het materiaal van de te maken as in de klauwplaat zetten ( en er daarna nooit meer uithalen alvorens deze geheel gereed is !!!)
- centreren (dus maar aan 1 kant) en vervolgens meedraaiend center er tegen. (centergat en center punt goed schoon blazen/maken)
- As met 0,5 mm overmaat ongeveer op maat draaien.
- Direkt achter de klauwplaat het materiaal insteken tot 3 a 4 mm. ( dit zorgt ervoor dat eventueel spanningen uit de rest van het materiaal wegblijven... soort tussen de centers draaien). Tevens zorgt dit ervoor dat temperaturen vanuit de klauwplaat geen/minder invloed heeft op je werkstuk... de klauwplaat houdt temperaturen lang vast en heeft invloed op je werkstuk bij dergelijke nauwkeurigheden. (of je moet koelvloeistof gebruiken?) Je werkstuk moet in ieder geval over de hele lengte dezelfde temperatuur hebben, bij de laatste bewerking, ik doe dat zoals onderstaand..
-Vervolgens in deze toestand de handel een nachtje laten staan... dit om de hogere en plaatselijke temperaturen de gelegenheid weg te laten gaan... ook die van de klauwplaat/draaibank.
-Nu rustig en zonder grote aanzet, de as op maat draaien en vooral nauwkeurig meten of de as nergens "konisch" wordt. (goede micrometer).
(anders het meedraaiend center een fractie verstellen)
Dit ter voorkoming, dat bijvoorbeeld het lager er in het begin van de as moeilijk overheenschuift en iets verderop ruimte heeft (of omgekeerd).
-Slijpen, zoals je aangeeft gaat ook prima, echter ik ben net zoals Rik niet zo blij met slijpsel in de omgeving van de bank/bed. Met een goed bijteltje en goede snelheid lukt het bij mij (Emco Compact 8 van intussen >30 jaar oud) ook prima.
Het linkse draad doe ik ook (as nog steeds tussen de centers) reeds aanbrengen, welke nadien nagelopen wordt met een snijplaat.(Ik ga eens kijken hoe Martin dit doet)
-Nu pas het meedraaiend center wegnemen. (dus beslist nooit eerder)
Mogelijk dat het allemaal omslachtig lijkt, of tijdrovend, maar in dit geval is tijd geen geld en het is leuk om een mooie maatvaste as te krijgen zonder dat we "over the edge" gaan. (net te veel weggehaald hebben c.q de lagers over de as vallen, of het compressor wiel over de as lubbert...)
Heb 10 tallen assen gemaakt en ondanks dit wil het nu nog steeds wel eens fout gaan...
Maar tis maar hobby he...
Succes, het ga je zeker lukken.
groet,
Jacques