van jetjoe naar draaiende mw54

• Topicstarter Topicstarter barabass
  • Startdatum Startdatum
draad snijden moet je niet doen met de draaibank ,maar gewoon met een snijplaat.
zo doe ik het al jaren ,nog nooit een probleem gehad,maar je moet weten hoe je het moet doen , want dan zit het net zo netjes als bij een fabriek ,die de assen maakt.

De stator duurt nog 2 weken, dan zijn deze weer in voorraad. Die hebben ze gereserveerd voor me.
Mooi wet ik nog hoelang ze geduld moeten hebben.

Op dat antwoord ben ik nog wachtende. Misschien morgen.
Dat zal niet veel anders zijn dan het antwoord wat ik van ze kreeg vrees ik :-(

heb thuis nog div turbine wielen liggen van de 54
ze zijn niet allemaal even mooi meer maar wel in goede staat
zal asgat maat even op meten en dan kijken of er 1 je kant op kan komen

gr niels

draad snijden

draad snijden moet je niet doen met de draaibank ,maar gewoon met een snijplaat.
zo doe ik het al jaren ,nog nooit een probleem gehad,maar je moet weten hoe je het moet doen , want dan zit het net zo netjes als bij een fabriek ,die de assen maakt.

Ik snij op de draaibank de linkse draad M6 voor .daar na snij ik met een snij plaat ze na voor een perfecte passing. gr Gerrit Jan

Heb zojuist weer antwoord gekregen van Leonie (wren).
De 6,35mm wielen hebben ze niet. En het gaat nog minimaal 3 maanden duren voordat ze op voorraad zouden kunnen zijn.

Omdat de geruchten rondgaan, dat ze gaan stoppen met homebuilder parts. Heb ik het 7,94mm wiel besteld.
Je zal maar zien dat je gaat wachten. En besluiten ze in de tussentijd te stoppen. Heb ik helemaal geen wieltje en stator meer

Nu wachten tot de stator en het wiel in huis zijn.
We kunnen in de tussentijd wel al beginnen om een nieuwe as te maken, waarbij we nog wachten met het op maat maken van de turbine wiel zitting, totdat het wieltje in huis is.

Kunnen jullie onderstaande nagaan, of we het in de goed volgorde doen (maken as):

- Het ruwe materiaal grof op maat maken en centers erin maken.
- 1 zijde linkse draad erop maken.
- Een houdertje in de draaibank plaatsen, waarvan in het center ook draad zit. Deze op de asdraaien, en het geheel in de klauw van de draaibank plaatsen. Andere zijde in het center plaatsen.
- Vervolgens de as op maat draaien (nog steeds iets te ruim houden).
- Met een dremel met slijpschuif de as op maat slijpen.
- Als laatste ook linkse draad aan de andere zijde ook erop zetten

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo doe ik het..

Het materiaal van de te maken as in de klauwplaat zetten ( en er daarna nooit meer uithalen alvorens deze geheel gereed is !!!)

- centreren (dus maar aan 1 kant) en vervolgens meedraaiend center er tegen. (centergat en center punt goed schoon blazen/maken)

- As met 0,5 mm overmaat ongeveer op maat draaien.

- Direkt achter de klauwplaat het materiaal insteken tot 3 a 4 mm. ( dit zorgt ervoor dat eventueel spanningen uit de rest van het materiaal wegblijven... soort tussen de centers draaien). Tevens zorgt dit ervoor dat temperaturen vanuit de klauwplaat geen/minder invloed heeft op je werkstuk... de klauwplaat houdt temperaturen lang vast en heeft invloed op je werkstuk bij dergelijke nauwkeurigheden. (of je moet koelvloeistof gebruiken?) Je werkstuk moet in ieder geval over de hele lengte dezelfde temperatuur hebben, bij de laatste bewerking, ik doe dat zoals onderstaand..

-Vervolgens in deze toestand de handel een nachtje laten staan... dit om de hogere en plaatselijke temperaturen de gelegenheid weg te laten gaan... ook die van de klauwplaat/draaibank.

-Nu rustig en zonder grote aanzet, de as op maat draaien en vooral nauwkeurig meten of de as nergens "konisch" wordt. (goede micrometer).
(anders het meedraaiend center een fractie verstellen)
Dit ter voorkoming, dat bijvoorbeeld het lager er in het begin van de as moeilijk overheenschuift en iets verderop ruimte heeft (of omgekeerd).

-Slijpen, zoals je aangeeft gaat ook prima, echter ik ben net zoals Rik niet zo blij met slijpsel in de omgeving van de bank/bed. Met een goed bijteltje en goede snelheid lukt het bij mij (Emco Compact 8 van intussen >30 jaar oud) ook prima.

Het linkse draad doe ik ook (as nog steeds tussen de centers) reeds aanbrengen, welke nadien nagelopen wordt met een snijplaat.(Ik ga eens kijken hoe Martin dit doet)

-Nu pas het meedraaiend center wegnemen. (dus beslist nooit eerder)

Mogelijk dat het allemaal omslachtig lijkt, of tijdrovend, maar in dit geval is tijd geen geld en het is leuk om een mooie maatvaste as te krijgen zonder dat we "over the edge" gaan. (net te veel weggehaald hebben c.q de lagers over de as vallen, of het compressor wiel over de as lubbert...)

Heb 10 tallen assen gemaakt en ondanks dit wil het nu nog steeds wel eens fout gaan...
Maar tis maar hobby he... :-)

Succes, het ga je zeker lukken.

groet,
Jacques

misschien stel ik teveel vragen. maar ik probeer zoveel mogelijk voorbereid te zijn als we gaan beginnen. Des te kleiner is de kans dat het fout kan gaan.

Het materiaal voor de as. Nemen jullie ergens een stok bar van, met een bepaalde materiaal soort (zoals handleiding wren omschrijft).
Of nemen jullie een dikke bout (die zwarte/geharde) en vormen die om tot een as?

Ik heb een inbus bout gebruikt, ik meen M14 x 140
Het zijn die zwarte inderdaad, die hebben een treksterkte van 12.9

Gehaald bij de technische groothandel bij mij in de buurt. Er zwerft hier ergens een url over het forum voor deze bouten.

Gr. Rik

Ik heb nog een setje nieuwe onderdelen liggen van een Ram 500
Volgens mij is dat ook een MW 4 kloon
compressor
as met moeren en veerringen
turbinewiel
diffusor
NGV(gebruikt
astunnel

Mvg Eric Hendriks

vorderingen???

Ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe het je vergaat met het verbeteren van je JJ motor.
Lukt het met het draaien van de nieuwe as?
Mocht je hulp nodig hebben, laat maar horen. heb je ook nog een Pb gestuurd

Gr. rob

Back