....... deze motor is: 1360 U/min/V en mag ik dan zeggen is 1360KV ???
Wel een beetje mosterd na de maaltijd maar dit is niet juist.
Deze motor "is" niet 1360 omw/min/V en dat "is" dus ook niet 1360KV.
Het is natuurlijk heel goed te begrijpen dat deze fouten steeds weer worden gemaakt maar daarom zal ik er steeds weer op wijzen dat het fout is. Je zegt tenslotte ook niet: "mijn auto is 210KM/uur".
Terug naar de motor. Elke elektromotor heeft een motorconstante. Die constante geeft aan hoeveel omwentelingen per minuut die motor zal maken als daar één Volt op wordt aangesloten. Deze constante heeft een naam gekregen en die is "kv". Let op het gebruik van kleine letters. Als je "KV" (hoofdletters dus) gebruikt dan staat het voor KiloVolt. 1360KV zou dus 1360.000Volt betekenen.

nweer:
Deze motor zal dus 1360omw/min maken als hij op een voeding van 1V wordt aangesloten. Gebruik je dan een voeding van 10V dan zal de motor dus 13600omw/min gaan draaien. Zo simpel is het.
De juiste weergave is dus:
kv=1360 omw/V. (De motor constante (kv) is 1360 omw/min/V.)
Waarom deze reactie? Omdat door deze foute begrippen de gekste dingen kunnen ontstaan. Misverstanden, verkeerde begrippen en zaken die eigenlijk niets met elkaar te maken kunnen de gekste en zelfs vervelende effecten hebben. Dankzij het feit dat de mensen zaken gingen opschrijven is de "kennis" die de mensheid heeft enorm toegenomen. Toen men een standaard manier van opschrijven is gaan gebruiken werd dit nog meer. Als er ergens over "een elektrische spanning" wordt geschreven dan prima, maar wat wordt daarmee bedoeld? Uiteindelijk is er de definitie van
elektrische spanning opgesteld en die spanning wordt uitgedrukt in Volt (V). Sinds die definitie is opgesteld weet iedereen wat een elektrische spanning van 1V is.
Zo zijn er haast onnoemelijk veel definities opgesteld van even zo veel zaken. Zo weten we wat 1km (één kilometer) is en zelfs wat één kilo is. Daarom moeten we dus zorgen dat we die definities en "grootheden" juist gebruiken.
We halen een kilo aardappels en niet een "petje" aardappels. Ook al was dat "petje" aardappels voor mijn grootmoeder wel een goede aanduiding. Als zij haar man vroeg om even aardappels te halen kwam hij met "een petje" aardappels terug. Hij deed ze namelijk altijd even in zijn pet om ze makkelijker mee te kunnen nemen. Maar wie weet nu nog hoeveel er in dat "petje" ging? Zou zij een recept hebben opgeschreven met daarin "een petje aardappels" dan zouden we nu een probleem hebben om te achterhalen hoeveel dat geweest zal zijn.
Toegegeven, in de keuken worden nog steeds heel veel van dit soort nogal onduidelijke "grootheden" gebruikt. Een "snufje" zout, een "mespuntje mosterd", een "likje" boter, een "scheutje" wijn, een "handje" peterselie, een "kleine" uit, een "teentje" knoflook. En zo nog heel veel meer. Dat maakt het koken volgens een recept nog steeds een beetje een avontuur. Als drie koks een exact hetzelfde gerecht volgens hetzelfde recept gaan maken zullen ze toch alle drie een eigen smaak hebben. Het mespuntje zout van de één is groter dan van de ander. De ene kleine ui is groter dan de andere. Het ene scheutje wijn is meer dan het andere. Daarom is en blijft koken een kwestie van smaak en dat is maar goed ook.
Maar in de techniek kan dat niet, we willen allemaal een auto die betrouwbaar en veilig is. We willen ook dat als de snelheidsmeter 100km/uur aan geeft dat klopt. We willen ook dat die 100km/uur voor iedereen hetzelfde is en dat het voor iemand anders (oom agent?) niet overeenkomt met 120km/uur.
Daarvoor zijn dus die duidelijke definities nodig. Daarom moeten we de juiste grootheden op de juiste manier gebruiken.
Het is dus echt niet mijn bedoeling om iemand belachelijk te maken maar alleen om te bevorderen dat we "juist" gebruik maken van de grootheden en definities. Zo kan ook iemand die de discussie niet gevolgd heeft later nog goed lezen wat er staat en hoe het zit. Dan hoeft die persoon niet te gaan gissen naar de bedoeling van een stukje tekst als "de motor is 1360KV".
Dat geldt dus voor ons allemaal, ook voor mij want ik maak ook best nog fouten en waardeer het als daar een goede verbetering op komt.