Van mal tot romp in 9 maanden

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door jkB, 10 mrt 2012.

  1. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Op de bouw-dag/avond schaalhelicoptermodelbouwvrienden was de geboorte te zien van de mallen van mijn ontwerp van een F3C romp. Aan deze geboorte is zeker 9 maanden vooraf gegaan, hier volgt het verhaal van lief en leed.

    Het ontwerp werd uitgetekend op schaal. De omtrekken werden bepaald aan de hand van verschillende 90 size modellen hier terbeschikking. In het ontwerp werden verschillenden theoretische en natte vinger ideeën verwerkt.

    [​IMG][/URL][/img]

    Het vormen van de plug gebeurde uit piepschijm of ISOMO in de volksmond. Het zou mooi geweest zijn om een volledig blok te hebben maar daar is moeilijk aan te geraken. Platen van 5cm dikte worden tegen elkaar gekleeft met PUR. Na 24 u droogtijd wordt de ruwe vorm uitgesneden en gezaag. Met een grove houtvijl komen de contouren langzaam tot stand. Spijtig heb ik van dit stadium geen beelden. Daarna gaat het werk verder met ruw schuurpapier om tenslotte met een schuurblok, met schuurraster voor het schuren van gyprocfiller, tot een vrij gladde en simmetrische vorm te komen.

    [​IMG][/URL][/img]

    Het geheel wordt op een matrix geplaatst en met winkelhaak en meetlat aan beide zijde geschuurd tot ze gelijk zijn.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG][/img]

    De tijd van blok tot tevredenheid van de vorm zijn 3 weken over gegaan. Wees niet te snel, nog te snel tevreden, meet opnieuw en kijk in alle richtingen en blijf schuren tot je 200% tevreden bent. Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam.

    grtz

    Jos
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2012
  2. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Help! Ik krijg de foto's niet zichbaar op MBF. Volg nochtans de uitleg in het foto-album. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd :( . Wie O wie kan mij helpen ;) .

    grtz

    Jos
     
  3. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
  4. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Hey markjuhh,

    bedankt is gelukt. Enkel een beetje klein, ik ga de volgend uploaden in een groter formaat.

    Grtz

    Jos
     
  5. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Haal de .TH aan het einde van de link weg en ze worden gelijk een stuk groter ;)

    Zo dus:
    [​IMG]

    Groeten
     
  6. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Markjuhh,

    thanks mann, je ziet nooit te oud om te leren.

    Grtz

    Jos
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik ben benieuwd Jos!

    Steven
     
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Toevallig was ik bij de 'geboorte' van deze mal vorige week en deze romp is zeker een bijzondere. Je vermeld het nog niet Jos maar er zit toch een hele filosofie achter dit ontwerp ?

    Verder kijk ik er nu al naar uit om je ervaringen te lezen van de vluchten met deze romp, wie weet veroorzaak je met deze romp wel een nieuwe hype binnen F3C land :cool:.
     
  9. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Het klopt, er zit heel wat achter het ontwerp. De romp bestaat uit drie vormen die in elkaar verweven zitten. De eerste vorm is dat van een normale fuselage voor F3C, de tweede vorm die van een vis, waarvan de bek en midden staart op de zelfde hoogte liggen en de laatste vorm is van een zweefvliegtuig met name de neus van de Pegase, weliswaar ingekort. De theorie en natte vinger ideeën is de hoop een aqua-, aerodynamisch ontwerp te bouwen. Mocht het slecht vliegen kan ik hem nog altijd schenken aan de duikbootmodelbouwers. ;)

    Maar eerst verder met de bouw van de mal. Nadat de romp volledig in vorm geschuurd was, heb ik hem gedeeld in kop- en staartstuk. De bedoeling is om de kop ook als pod and boom te kunnen gebruiken.

    [​IMG][/URL][/img]
    Hierna werd alles voorzien van een glasvezel epoxy laag.
    [​IMG][/URL][/img]
    [​IMG][/URL][/img]
    [​IMG][/URL][/img]

    En dan het groooote werk, plamuren en schuren.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][/img]

    Ook hier wordt geduld op de proef gesteld. Zoals ik al eerder zij komen we langzaam maar zeker tot de vorm, maar zeker langzaam. :)

    grtz

    Jos
     
  10. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Nadat alles grondig geschuurd is en glad, wordt alles met een grondlaag/spuitplamuur gespoten en opnieuw geschuurd. Kleine foutje worden opgezocht, opnieuw spuitplamuur en schuren. Dit tot je een volledig gladde moul bekomt.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][/img]

    wordt vervolgd.

    grtz

    Jos
     
  11. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Na het maken van de plug komt de mal. Hier zijn verschillende technieken. Hier het relaas van hoe ik het gedaan heb.

    Het halve mal principe grondig bestudeert. De nodige materialen gezorgd. Iemand er bij gehaald die er verstand van had (met dank aan Rob Schreurs). Ik werk met een polyster gelcoat gekleurd met RAL 9001 of m.a.w. wit. daarna een glasvlies en 2 lagen glasweefsel. Aan de hand van de foto's zal ik mijn werkwijze toelichten.

    De vorm uitgesneden. Voor het overbrengen van de contouren zijn er mooie filmpjes te vinden op het internet
    [​IMG][/URL][/img]

    De plug half monteren in de plaat en afkitten met een klei op wasbasis. Deze blijft elastisch en kan telkens hergebruikt worden.
    [​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG][/img]

    Na grondige reiniging worden 6 waslagen aan gebracht. Het aan brengen gebeurt met cirkelvormige bewegingen en onmiddellijk zachtjes opgewreven met een zachte doek. Niet opblinken. Tussen de lagen een uitdamptijd van minstens 15 minuten. De laatst laag wel opblinken maar met zo weinig mogelijk druk. Na het uitdampen een laag PVA aan gebracht met een spons met daarover een nylonkous. Dit geeft een gelijkmatig verdeling zonder strepen na opdroging.
    [​IMG][/URL]
    [​IMG][/img]

    De PVA laag kan je gerust 24u laten uitdrogen onder een beschermde sfeer.

    grtz

    Jos
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Jos,

    kan je iest meer vertellen over de laatste afwerklagen van de plug? Heb je na het vele plamuren en schuren hem afgelakt met een verflaag uit een spuitbus of wat anders?

    Steven.
     
  13. dafke695

    dafke695

    Lid geworden:
    10 dec 2010
    Berichten:
    223
    Locatie:
    harelbeke
    ik volg ff mee

    groeten
     
  14. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    De laatste laag!

    In eerste instantie was die afgelakt met Ferrari rode 2K lak.

    [​IMG][/URL][/img]

    Maar dit liep mis bij het maken van de mal, niet tegenstaande het 2K lak was, had deze een reactie op de polyester. De lak kwam los. Ik heb alles terug afgeschuurd en met een spuitplamuur/grondlaag gespoten die bij ons in school gebruikt wordt. Het is geen spuitbussen plamuur maar met een spuitpistool aangebracht. Na het gladschuren is het ook de eindlaag geworden met zeer goed resultaat.

    grtz

    Jos
     
  15. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Bij het maken van mallen komen er ook verschillende benaderingen en problemen. Voorbeeld wel of niet splitsen van de plug. Ik heb de plug gesplits.

    [​IMG][/URL][/img]


    Hier bij ontstaan natuurlijk problemen. Het eerste probleem was de uitlijning. Dit heb ik opgelost door twee aluminium buisjes (pijlen) die in elkaar schuiven te plaatsen. Dan het probleem bij het snijden. Het gemakkelijkst zou geweest zijn, een gloeidraad, maar was op dat moment niet aanwezig dus, het broodmes. De lijnen zorgvuldig aan twee kanten afgetekend en het mes erin. Bij nader inzien was dit niet de beste methode. De afstanden waren niet symmetrisch. Hoe dit oplossen?
    Op de kop die te klein of niet ver genoeg gesneden was werden streepjes balsahout gekleeft.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG][/img]

    Het geheel terug geplamuurd en geschuurd tot de vereist vorm bereikt was.
    In het staartstuk, materiaal weg genomen, net voldoen om een mooie laag epoxyplamuur te plaatsen. Over het afgewerkte stuk (de kop) plastiekfolie getrokken en de twee delen door middel van de buisjes in elkaar geschoven. Na het uitharden uitelkaar getrokken. De plastiekfolie lost zeer gemakkelijk. Zo bekom je een zeer mooi en uitstekende pasvorm.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG][/img]

    En dan kunnen de kleine oneffenheden bijgewerkt worden.

    grtz

    Jos
     
  16. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Na het drogen van de PVA
    Voor het maken van de mal hebben we gekozen voor polyestergelcoat, kleurmiddel wit , polyesterhars met harder MEKP MEC, glasvlies 30gr, glasvezeldoek 300gr. van Vosschemie met een vestiging in Lier.

    Eerst de mengverhouding goed bepalen en nauwkeurig afwegen.Gelcoat, harder, kleurmiddel: 100/2/5

    [​IMG][/URL][/img]

    Dan met een wergwerpverfborstel maat 30mm de gelcoat aangebracht.

    [​IMG][/URL][/img]

    Nu even wachten tot dat de gelcoat begind te stijven maar nog plakkerig aanvoelt. Tijdens het wacht wordt het glasvlies en de glasvezeldoek in vorm gesneden met ruime overschot. Dan de polyesterhars aanmaken. Een regel voor het bepalen van de hoeveelheid hars is het glasvlies en de glasvezeldoeken wegen. Hun gewicht is het gewicht aan hars minimaal aan te maken. Neem natuurlijk wat reserve want je zult ook wat morsen of meer gebruiken dan nodig, wat in het begin normaal is.

    [​IMG][/URL][/img]

    Het glasvlies wordt gelijkmatig in gesmeerd met de hars. Begin daar waar het voor U het eenvoudigste is. In het midden, van links naar recht, maakt niet uit. Als de hars na enkele minuten is ingedrongen in het vlies gaan we de luchtbellen onder het vlies uit soppen met de borstel. Met lichte tok beweging gaan we het vlies aan drukken. We beginnen daar waar we de hars eerst hebben aangebracht. Werk rustig maar gestaag verder. Je merkt snel op waar de hars nog niet genoeg ingedrongen is, laat dat even wacht en doe op een andere plaats verder. Op scherpe hoeken of kantjes kan een dubbel vliesje wonderen doen.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG][/img]

    Met de glasvezeldoek doen we hetzelfde. Tracht deze te leggen als de hars van de vorige laag nog nat is. Er worden 3 lagen van 300 gr. na elkaar geplaatst.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG][/img]

    De top-sopmethode voor het verwijderen van de lucht is een eenvoudig maar arbeidsintensieve methode. Maar geeft een zeer goed resultaat. En daar doen we het toch voor hé. :)

    grtz

    Jos
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Heel mooi Jos,

    maar wordt je niet hardstikke gek van de stank van polyester? Ik heb met wat polyesterplamuur een romp de randjes en gaatjes dichtgemaakt: ik werd helemaal gek! Het is overigens nooit meer goed gekomen met me.....

    Maar lof voor je project en verslaggeving!

    Steven.
     
  18. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Steven, een geur heeft het wel en irretant ook, maar we zijn er door geraakt. Nu heb ik wel gezorgd voor een vrij goede verluchting met afzuiging maar het blijft een smerige boel.

    En nu ........DE EERSTE TEGENSLAG......

    Bij het ontmallen kom ik tot de vaststelling dat de allereerste helft die aangemaakt is een olifantenhuid vertoont. Oorzaak onbekent. De tweede helft is gemaakt met dezelfde materialen onder de zelfde toestand alleen langzamer. Dus hadden we tesnel gewerkt? Waren onze producten te oud? 1 jaar ongeopend. Had de lage temperatuur tijdens de opslag invloed? allemaal vragen die tot op heden onbeantwoord blijven.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG][/img]

    Met de derde poging ging het ook goed. Een mooi gladde afwerking.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG][/img]

    Met het staartstuk ging het even vlot. Enkele sfeer beelden in volgorde.

    [​IMG][/URL]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][/img]

    So far so good

    Grtz

    Jos
     
  19. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Mooi project Jos.
    Dat ziet er uit als heeeeeel veel werk.
    Zul je zien dat je daarna nooit meer crashed :)
     
  20. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Hoi Walter, er kruipt inderdaad wel wat tijd in maar ik doe het met plezier en polyester. Buiten de angst van onwetendheid, de schrik van de producten, het zweet op mijn voorhoofd, gaat alles uitstekend ;) en denk je dat ik nu minder zal crashen? Als ik dit jaar niet crash kom ik je persoonlijk een fles wijn overhandigen.

    Grtz

    Jos
     

Deel Deze Pagina