Sven,
Accurater instellen????? Daar heb je helemaal geen LCD metertje voor nodig. Er zijn voldoende wijzermeters die minstens net zo nauwkeurig zijn als een LCD meter. Bovendien heeft het weinig nut dat je de laadstroom zo nauwkeurig in kan stellen.
Het is een misvatting dat digitale meters nauwkeurigers zijn dan wijzer meters. Dat is in lang niet alle gevallen zo, soms zelfs het tegenovergestelde!
De overgrote meerderheid van de losse LCD metertjes die je gewoon in de winkel kunt kopen hebben een basis nauwkeurigheid van 0,5%. Dat houdt in dat de aanwijzing van dat metertje + of - een half procent van de maximum aanwijzing mag afwijken. De meeste metertjes kunnen maximaal 0,1999V of te wel 199,9mV weergeven. Dat betekend dat de aanwijzing dus 1mV verkeerd kan zijn. Daar komt nog bij dat een digitale aanwijzing precies tussen twee cijfers kan staan en dan of naar de ene of naar de andere kant kan door slaan. Men noemt dit + of - 1 digit. In totaal komt het er op neer dat de aanwijzing dus + of - 1,1mV fout kan zijn.
Nu is 200mV (afgerond van 199,9mV) geen gangbare aanwijzing dus moet je een eventuele hogere spanning met behulp van weerstanden verlagen tot die 200mV. Als je een deelfactor van 10 gebruikt kan je 2V meten en met een deelfactor van 100 kan je 20V meten. De fout wordt dan even zoveel groter dus + of - 11mV voor 2V en + of - 110mV voor 20V.
Ik vergeet hier echter iets. De weerstanden die je gebruikt om de spanning te verlagen hebben ook hun tolerantie. Gewone standaard weerstanden hebben een tolelantie van 5%. Gelukkig zijn er ook nauwkeurigere weerstanden te koop. Ook de 1% weerstanden zijn vrij makkelijk te koop en niet zo duur.
Er bestaan nog nauwkeurigere weerstanden maar dan gaat de prijs wel flink omhoog en kan je net zo goed een complete multimeter kopen. Dat is dan goedkoper en veel makkelijker.
De totale fout wordt door die weerstanden wel groter. Grofweg gezegt moet je die optellen bij de al aanwezige fout. In dit geval wordt de totale tolerantie dus 1,5%. Voor de puristen, ik weet dat dit rekenkundig niet helemaal klopt. De afwijking is echter zo klein dat voor deze toepassingen gewoon optellen net zo makkelijk is!
Je zult zeggen dat jij geen spanning wilt meten maar stroom. Eigenlijk is er geen verschil. Je moet nu een lage weerstand (het dikke stuk koperdraad uit je tekening) in serie met de belasting (je accu) opnemen waar een kleine spanning over blijft staan die evenredig is met de stroom die door die weerstand loopt. Als deze lader met 4000mA kan laden moet de meter dus 4,00 aan kunnen geven. De meter zal dan maximaal 20,00Amp aan kunnen geven. Je hebt dus een weerstand nodig waar 40mV over blijft staan als er 4Amp door loopt. De waarde van de weerstand moet dan 0,01 Ohm zijn. Deze weerstand moet ook redelijk nauwkeurig zijn. Het liefts beter dan 1% anders wordt de aanwijzingsfout erg groot. Deze weerstanden zijn niet echt goedkoop.
Nu komt er nog een "probleempje" om de hoek kijken. De stroom is nooit constand maar varieerd altijd een beetje. Omdat de wijzer een bepaalde traagheid heeft en omdat hij niet op hele kleine veranderingen reageerd heb je daar geen last mee met een wijzermeter. Een digitale meter zal echter constand verspringen wat nogal vervelend kan zijn. Hier is wel wat aan te doen maar dat gaat weer ten koste van iets nauwkeurigheid.
Het laatste "probleem" is dat de digitale (LCD) meter een voedingsspanning nodig heeft. De overgrote meerderheid van deze metertjes zijn gebaseerd op de 7116 chip. Deze chip heeft een voedingsspanning nodig die volledig geïsoleerd is van de spanning (of stroom) die je meten wilt. Je kan dus geen spanning aftakken die in de lader zelf wordt gebruikt. Je moet er dan een apparte transformator in bouwen of een 9V batterij met een eigen aan/uit schakelaar. Niet vergeten uit te zetten na gebruik.
Alles bijelkaar vind ik het niet echt nuttig en een hoop werk om dit te gaan doen. Het is veel makkelijker om een lader te kopen waar al een digitale meter in zit of een externe digitale meter gebruiken. Misschien is het zelfs wel goedkoper ook.