Van naaldmeter naar LCD schermpje?

Hoi allemaal,

Ik wil mijn lader aanpassen, zodat ie een LCD schermpje heeft inplaats van een naald display, zodat ik hem wat accurater kan instellen.

T0246.jpg

Protech Delta 10
Intelligente Snellader.
1-10 Cell (NICD of NIMH), Spanning: 100 tot 4000mAh.
Kan Ontladen, en heeft een Thermische beveiliging.

Staar je niet blind op de kleur of op et merk, want deze lader is er onder vele namen en kleuren. (Robbe heeft dezelfde, maar dan int oranje)

Ik heb em opengemaakt, om fototjes te maken, maar dat is zwaar mislukt omdat mijn aldi cammetje rete slecht is met macro fotografie. :oops:

Dus ik moet et maar stellen met een goedkoop tekeningetje. :roll:

Meter.jpg

Blauw = Draden
Rood = Terminals
Oranje = Dik stuk koperdraad.

Weet iemand hoe je hier een LCD metertje in kan zetten? Dr is weinig ruimte achter de frontplaat, dus een multimetertje mollen gaat helaas niet. :(

Groetjes,
Sven Talboom
 
Sven,

Accurater instellen????? Daar heb je helemaal geen LCD metertje voor nodig. Er zijn voldoende wijzermeters die minstens net zo nauwkeurig zijn als een LCD meter. Bovendien heeft het weinig nut dat je de laadstroom zo nauwkeurig in kan stellen.
Het is een misvatting dat digitale meters nauwkeurigers zijn dan wijzer meters. Dat is in lang niet alle gevallen zo, soms zelfs het tegenovergestelde!
De overgrote meerderheid van de losse LCD metertjes die je gewoon in de winkel kunt kopen hebben een basis nauwkeurigheid van 0,5%. Dat houdt in dat de aanwijzing van dat metertje + of - een half procent van de maximum aanwijzing mag afwijken. De meeste metertjes kunnen maximaal 0,1999V of te wel 199,9mV weergeven. Dat betekend dat de aanwijzing dus 1mV verkeerd kan zijn. Daar komt nog bij dat een digitale aanwijzing precies tussen twee cijfers kan staan en dan of naar de ene of naar de andere kant kan door slaan. Men noemt dit + of - 1 digit. In totaal komt het er op neer dat de aanwijzing dus + of - 1,1mV fout kan zijn.
Nu is 200mV (afgerond van 199,9mV) geen gangbare aanwijzing dus moet je een eventuele hogere spanning met behulp van weerstanden verlagen tot die 200mV. Als je een deelfactor van 10 gebruikt kan je 2V meten en met een deelfactor van 100 kan je 20V meten. De fout wordt dan even zoveel groter dus + of - 11mV voor 2V en + of - 110mV voor 20V.
Ik vergeet hier echter iets. De weerstanden die je gebruikt om de spanning te verlagen hebben ook hun tolerantie. Gewone standaard weerstanden hebben een tolelantie van 5%. Gelukkig zijn er ook nauwkeurigere weerstanden te koop. Ook de 1% weerstanden zijn vrij makkelijk te koop en niet zo duur.
Er bestaan nog nauwkeurigere weerstanden maar dan gaat de prijs wel flink omhoog en kan je net zo goed een complete multimeter kopen. Dat is dan goedkoper en veel makkelijker.
De totale fout wordt door die weerstanden wel groter. Grofweg gezegt moet je die optellen bij de al aanwezige fout. In dit geval wordt de totale tolerantie dus 1,5%. Voor de puristen, ik weet dat dit rekenkundig niet helemaal klopt. De afwijking is echter zo klein dat voor deze toepassingen gewoon optellen net zo makkelijk is!
Je zult zeggen dat jij geen spanning wilt meten maar stroom. Eigenlijk is er geen verschil. Je moet nu een lage weerstand (het dikke stuk koperdraad uit je tekening) in serie met de belasting (je accu) opnemen waar een kleine spanning over blijft staan die evenredig is met de stroom die door die weerstand loopt. Als deze lader met 4000mA kan laden moet de meter dus 4,00 aan kunnen geven. De meter zal dan maximaal 20,00Amp aan kunnen geven. Je hebt dus een weerstand nodig waar 40mV over blijft staan als er 4Amp door loopt. De waarde van de weerstand moet dan 0,01 Ohm zijn. Deze weerstand moet ook redelijk nauwkeurig zijn. Het liefts beter dan 1% anders wordt de aanwijzingsfout erg groot. Deze weerstanden zijn niet echt goedkoop.
Nu komt er nog een "probleempje" om de hoek kijken. De stroom is nooit constand maar varieerd altijd een beetje. Omdat de wijzer een bepaalde traagheid heeft en omdat hij niet op hele kleine veranderingen reageerd heb je daar geen last mee met een wijzermeter. Een digitale meter zal echter constand verspringen wat nogal vervelend kan zijn. Hier is wel wat aan te doen maar dat gaat weer ten koste van iets nauwkeurigheid.
Het laatste "probleem" is dat de digitale (LCD) meter een voedingsspanning nodig heeft. De overgrote meerderheid van deze metertjes zijn gebaseerd op de 7116 chip. Deze chip heeft een voedingsspanning nodig die volledig geïsoleerd is van de spanning (of stroom) die je meten wilt. Je kan dus geen spanning aftakken die in de lader zelf wordt gebruikt. Je moet er dan een apparte transformator in bouwen of een 9V batterij met een eigen aan/uit schakelaar. Niet vergeten uit te zetten na gebruik.
Alles bijelkaar vind ik het niet echt nuttig en een hoop werk om dit te gaan doen. Het is veel makkelijker om een lader te kopen waar al een digitale meter in zit of een externe digitale meter gebruiken. Misschien is het zelfs wel goedkoper ook.
 
Hoi,

Er zijn kant en klare digitale paneelmeers te koop (digitaal) die je hebt in led segment en CD aanduiding. Je kan ze kopen bij de meeste elektronica winkels en kosten waarschijnlijk ergens tussen de 15 en 25 euro

voorbeelden:
07.07.8103.jpg

(LED)

07.07.8002.jpg

(LCD)



Mark
 
Leuk verhaaltje van die naaldmetertjes hoor, maar ik wil gewoon kunnen aflezen of ik 350mAh of 500mAh aan het laden ben, want dat zie je met zon naald gewoon niet. Bij de naald is et nu 5mm uitslag staat gelijk aan 1 ampere. Dat leest gewoon niet erg lekker, omdat de naald zelf al n milimeter dik is. Met zon naald zit je dr makkelijker 100mAh naast dan bij een digi metertje.

Bovendien vind ik et maar n beetje bezopen dat je hele multimeters hebt voor 5 euro, maar als je n metertje wil die alleen ampere meet, lap je meteen et 5 dubbele. Maarja, daar zal wel weer een of andere logica in zitten.

Ik plak mijn multimeter dr wel op met klitteband ofzo, tot ik een nieuwe lader wil gaan kopen. Dan maar geen schoonheidsprijs. :P

Allemaal zoiso bedankt voor jullie hulp.


Groetjes,
Sven
 
Het is bezopen dat je bijna niets zelf meer kunt maken. In het verleden heb ik heel veel zelf gebouwd, nu vrijwel niets meer. De onderdelen zijn vaak niet te koop of zijn vreselijk duur. Iets kant en klaar kopen is tegenwoordig bijna altijd goedkoper of de enige mogelijkheid. Als het dan kapot is kan je heel vaak beter een nieuwe kopen omdat reparatie ook erg kostbaar is.
 
Er speelt nog een probleem. Dit soort laders zijn vaak gebaseerd op pulsstromen, een analoge meter zal zijn positie eer of min behouden, een digitale meter staat te ratelen om er gek van te worden.

350 of 500... maakt dat nog wat uit met de huidige capaciteiten en een delta peak afslag ????

Ik denk ook dat je je druk maakt om niets.
 
Een accu van 350 overladen met 150. Ik weet niet of et daar wel tegen kan.

Dat pulsen valt wel mee. Hij wisseld wel regelmatig om tussen 0 en ingestelde stroom (iedere 10 seconden ofzo), maar met mijn multimeter is dat heel goed te meten.
 
Deze lader is er inderdaad in diverse kleuren en onder meerdere merknamen. De oranje versie is overigens van Multiplex en niet van Robbe.

Of het nu echt nuttig is om deze nauwkeuriger in te kunnen stellen vind ik ook discutabel. Lees de posting van Ernst nog maar eens aandachtig.

Als je echter toch een digitale uitlezing wil hebben, is de enige betaalbare oplossing zo'n multimetertje van de Aldi opnemen in het laadsnoer. Zelf heb ik er twee (merknaam Hilix) en de nauwkeurigheid verbaast me echt voor apparaten uit deze prijsklasse. Zet de meter wel op het 10A-bereik, want de lader 'kijkt' nu wel naar een accu en een Amperemeter en bepaalt aan de hand van de spanning over beide of er nog doorgegaan moet worden met laden.

Wat je in je eigen tekening weergeeft met oranje is een zgn. shunt-weerstand. Parallel aan deze weerstand staat een Voltmeter, die de spanning over deze shunt-weerstand meet. In het dagelijkse gebruik noemen we zoiets een Amperemeter. Hoe meer amperes de Amperemeter kan weergeven, hoe lager de waarde is van de shuntweerstand. In het 10 Ampere bereik heeft deze shuntweerstand dus de laagste waarde en beïnvloedt deze de meting van de lader dus het minste (en heb je de meeste kans, dat de delta-peak afslag het ook daadwerkelijk doet!!!).
 
Back
Top