Van nimh naar Lipo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Sareno, 7 mei 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik had eigenlijk wel verwacht dat dit in een FAQ zou staan maar helaas.

    Op dit moment heb ik eigenlijk alleen nog maar nimh accus met Tamiya aansluiting. Deze accus zijn al zon 10 jaar oud maar doen het gek genoeg nog redelijk.

    Toch wil ik, met het oog op de toekomst, over naar Lipo. Kan ik gewoon een lipo accu in mijn auto/boot gooien en gaan? of moet de ESC dit aankunnen? Op dit moment heb ik de volgende ESC's in gebruik:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    Zo simpel is het. Maar ...

    * Bij lipo's komen vaak hogere stromen kijken, de tamiya-stekkers kunnen beter vervangen worden.
    * Als je ESC officieel geen lipo's ondersteunt, slaat deze niet af als de lipo leeg is. Een oplossing hiervoor is een lipo-pieper.

    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingtm-lipoly-low-voltage-alarm-2s-4s.html

    Daarnaast heb je natuurlijk ook een geschikte lader nodig.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  4. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Top. Dankjulliewel. Ik begin er langzaam weer in te komen. Fijn die support hier!
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De spanning is nagenoeg hetzelfde en zolang de motor niet veranderd zal de stroom ook niet veel meer veranderen.

    Ander puntje om op te letten is de vorm van de locatie waar de accu komt. In de oudere Tamiya auto's is vaak aan de ronde vormen van de NiMh accu gedacht waardoor een rechthoekige LiPo niet gaat passen. Bij sommige modellen kan je wat aanpassingen maken om een rechthoekige accu te plaatsen en anders moet je op zoek naar een LiPo met ronde vormen. (die zijn er wel)
     
  6. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Op zich helemaal juist maar de inwendige weerstand van een goede LiPo is vaak lager dan van NiMH accu's. Daardoor kan de spanning die de motor krijgt wel hoger uitkomen en dus wordt de stroom ook hoger.
     
  8. badelaar

    badelaar

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Lelystad
    Mijn ervaring was dat lipo's gaan gebruiken in plaats ipv NiMH accu's een leuke upgrade was. :yes: Auto's en boten gingen flink sneller, met de zelfde electronica.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Sneller betekent een hogere spanning en meer stroom door ESC en motor. Let op dat je de ESC niet overbelast. De specificaties van ESC's in de autowereld zijn meer gericht op marketing dan op de praktijk.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Erg diplomatiek geformuleerd Niek :D
    Iets minder diplomatiek, met meer uitleg van deze schromeloze overdrijvingen door aantal residente MBF elektrotechneuten:
    Speed Passion ESC brushless - MBF
    C-waarde Lipo/burst current ESC - MBF
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Toevallig vandaag op vraag van mijn zoontje een oude buggy eens terug doen rijden. Met een lipo. Oud NiMH's die ik nog heb, zijn zo goed als overleden. Even snel een verloopstekker van tamiya naar deans gemaakt.
    Reed gewoon. Ook maar een gewone mabuchi motor.
    Een beetje op de gok. LiPo gemeten na gebruik. Cellen waren laag, maar laadbaar. Het was maar voor 1 keer dat we met die reden...
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Voor de regelaar en de motor maakt het niet uit wat voor soort accu wordt gebruikt. Zolang de spanning binnen de grenzen van beide valt en de accu voldoende stroom kan leveren is er niets aan de hand.
    Omgekeerd is het voor de accu wel van enig belang welke regelaar wordt aangesloten. De regelaar moet op tijd, bij de juiste spanning dus, stoppen om te voorkomen dat de accu te ver wordt ontladen. Voor de NIxx accu's was dit niet zo'n heel groot probleem maar voor LiPo's wel. LiPo's kunnen heel slecht tegen te ver ontladen en het kan zelfs gevaarlijk zijn. Een te ver ontladen LiPo kan zelfs in de fik vliegen als je hem weer gaat laden. Doe dat heel erg voorzichtig!
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Jup. Ben ik me van bewust. Auto in kwestie staat weer op de kast nu. Heb het ook zo uitgelegd min of meer aan mijn zoontje
     
  14. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Het is me wel duidelijk. Ik bouw vanaf nu een collectie lipo op. Thanks!
     

Deel Deze Pagina