Van plan een trimaran te gaan bouwen....

Hallo,

Ik heb inmiddels via traplet tekeningen van de trimaran genaamd Snapdragon en de Freight Train. Ik moet nu nog een keuze maken, welke te gaan maken. (1) Misschien zijn er wijze adviesen daarover?

(2) In ieder geval ben ik op zoek naar mensen die een dergelijke trimaran reeds gebouwd hebben en mij misschien wat detail foto's kunnen verschaffen van de techniek in en op de boot. Dit ontbreekt namelijk grotendeels op beide tekeningen.

Op zicht zouden duidelijke foto's van de techniek in een ander type trimaran mij ook al een end op weg kunnen helpen. Voornamelijk waar de winch te plaatsen (of zeilarm) en hoe de schoten moeten of kunnen gaan lopen.

(3) Ook wilde ik vragen waar ik nu het beste bepaalde scheepsonderdelen kan bestellen zoals een mast (andere tuigage onderdelen), doorvoeren voor het dek enz..

Ik wacht de reactises af
mvg
D72

Bedankt voor de tip met betrekking tot .... CAP Maquettes NL ......op de site zijn inderdaad heel veel onderdelen te vinden en volgens mij zijn de prijzen heel redelijk.

Ik heb in ieder geval eerst eens 2 tekeningen bij hun besteld om me nog eens verder te orienteren op de bouw van een trimaran/catamaran.

Tekeningen besteld van de;

- Catamaran Mercure
- Trimaran Gourami

Is iemand (misschien wel Rexonamen) bekend met bovenstaande 'bootjes' , vaareigenschappen, kwaliteiten, bouwlevel enz.....

Rexonamen ik heb je sites uitgebreid bekeken, potverdikkie prachtige boten !!! :o

Sorry heb hier geen ervaring mee ,maar om te leren /begrijpen hoe een cat/tri bouwt zeilt zal dit niet slecht zijn , fun is bouwen en more fun is zeilen , zou persoonlijk voor de tri gaan is namelijk meer stabiler om te zeilen , maar bouw ZO licht mogenlijk en evt zo groot dit is ozoo belangrijk in dit type boot , we lezen wel wat je gaat doen . en vragen kost niets .

Rexonamen

Opstelling winch en schootvoering

De Gourami is volgens tekening 116 cm en ik begreep dat je inderdaad toch wel boven de 1m moet gan zitten voor enige stabiliteit.

Zou jij een schets kunnen maken van de schootvoering met de opstelling van een zeilwinch in een tri-maran. Zowel beneden als bovendeks. Of misschien weet je wel een link naar hele duidelijke schetsen of foto's op het internet.

Ben benieuwd, ben zelf al wat aan het schetsen, maar kom er nog niet helemaal uit.

groet
Dilbert72

Even op google MINI 40 class kom je wel verder ,ivm scanner kan ik geen tek plaatsen , het gewichts verdeling is 40/50 voor een tri , mijn tri`s waren alle schaal 1:10 60f klasse
lengte 1,82 m br 1,78 m hoogte mast 2,82 m met ongeveer 6,8kg totaal wat eigenlijk nog te zwaar was maarja tijd/techniek word steeds beter en tekoop , er is er nog een van mij in nederland , de rest staat in frankrijk , IWEMA enterprise, The power of RC. Index de nautica is ook van mij , wij bouwen puur op schaal zoals je ziet , hoop dat weer even vooruit kunt met dit antwoord .

Rexonamen

de nautica is ook van mij , wij bouwen puur op schaal zoals je ziet.
Rexonamen

Ik was die foto van de Nautica al eens tegengekomen op internet. Helemaal geweldig... Mind blowing mooi :thumbsup: Voelt mijn Butterfly opeens wel heel klein aan haha.

Ga komend weekend weer richting Oldenzaal, niet met de tri maar met de U-47 die momenteel flink onder handen genomen word. O.a. even bij AHT in Almelo langs voor nieuwe accu's. Tri vaart voorlopig niet: Ga de mast in een nieuwe passende zwarte laklaag zetten voor de verstaging die dus vervangen gaat worden door PBO ;) Winterklusje!

Back