Van push-pull naar pull-pull

Bij mijn huidige DLG heb ik het hoogte- en richtingsroer aangestuurd middels push-pull staaldraden. Bij het volgende projectje wil ik overgaan naar pull-pull. Daarbij gebruik maken van een guitaarsnaar.

Nu ben ik benieuwd welke methode jullie gebruiken om de "eindjes aan elkaar te knopen". Ongetwijfeld heeft ieder zijn eigen bouwmethode en voorkeuren, dus ik laat me graag inspireren!

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom niet pull-spring?
Meest lichte oplossing. Gitaarsnaar (dun), dyneema of kevlar draad lijkt het meest gebruikt wat ik zo lees. Een veertje buigen en monteren is na een paar pogingen ook een eitje. Wat dikker gitaarsnaar is daar goed voor.

Dat os ook de bedoeling Rasmus. Wat ik me afvraag is hoe je het einde van de draad het beste vastmaakt. Oftewel : draadje door het gaatje van de hevel, terugbuigen en dan? Knopen, lijmen, vastzetten met een hulsje, .... Wat is ideaal / optimaal?

Dat os ook de bedoeling Rasmus. Wat ik me afvraag is hoe je het einde van de draad het beste vastmaakt. Oftewel : draadje door het gaatje van de hevel, terugbuigen en dan? Knopen, lijmen, vastzetten met een hulsje, .... Wat is ideaal / optimaal?
Ik maak van injectie naalden sleeves. Klein stukje over de gitaarsnaar schuiven, dan door de hevel en weer terug door de sleeve. Sleeve zo dicht mogelijk naar de hevel schuiven en dan met een (knip)tangetje de boel plat knijpen. Als gitaar snaar gebruik ik de dunste 0.009 0f 0.010 inch.
Veertje van 0.5mm verenstaal

Dat is ook de bedoeling Rasmus.
Met pull-pull wordt het systeem bedoeld waarbij 2 draden gebruikt worden die alle 2 trekken.

"Het beste" weet ik niet, maar de laatste keer dat ik het toe heb gepast heb ik de draad 4x "gevouwen" en het laatste stuk heb ik als 2 lussen door het gaatje gehaald. Die 2 lusjes heb ik weer als lus gebruikt met daartussen nog een enkelvoudige knoop. Dat op een kort afstandje van de roerhevel.
Héél klein beetje dunne CA op de knoop.

Die gehele draad door de romp leiden (met staaldraad).
Op de servo's kun je van staaldraad een link maken. Die staaldraad en dyneema door een krimpkous leiden, uitrichten, krimpen en verzegelen met dunne CA.

ik doe het precies gelijk als Alex, enige verschil is dat ik de platgeknepen naalden nog even extra borg met CA.

Bij de hengelsportzaak zijn kleine dunne busjes te koop om op vergelijkbare manier een lus aan een vislijn te maken. Draad door busje, door het roerhoorntje en weer terug door het busje. Dichtknijpen en borgen met een druppel CA. Zit als een huis en kost je een minuut per kant. Kun je de injectienaalden gewoon heel houden en op je potje CA laten zitten.

de injectienaalden koop ik ook per 100 in, dus de paar die hiervoor gebruikt worden mis ik niet.

Het systeem met injectienaalden lijkt me perfect voor staaldraad. Voor dyneema ben ik wat ongerust over eventueel insnijden.
Overigens heb ik bij mijn eigen methode nog wat zorgen over de knoop.
Het is in ieder geval lichter.

Ik meen dat dyneema in het begin nog even rekt. Lijkt me niet erg als je daar wat rekening mee houdt.
Staaldraad zal, lijkt me, altijd blijven veranderen vanwege de temperatuurscoëfficient.

Degene met veel ervaring lijken allemaal met staaldraad te vliegen. Misschien willen ze uitweiden over de voor- nadelen?
Ik kom net kijken...

Zo ver ik weet zijn de voordelen van staaldraad dat het nauwelijks extra gewicht geeft, niet doorslijt ( zowel de draad niet, maar je hoeft ook in je romp geen speciale voorzieningen te treffen( doorvoerbusje)
en het het werkt erg makkelijk

Met dynema had ik altijd trim veranderingen misschien door veranderende luchtvochtigheid. Ook heb ik eens een richtingsroer kabel doorgesleten in de doorvoer naar buiten. Met gitaarsnaren nergens last meer van.

Bedankt voor deze nuttige tips mannen! Zijn de injectienaalden bij een drogist of apotheek te koop? Zijn er verschillende maten te koop en zo ja, welke genieten dan de voorkeur ?

ik koop mijne hier als opzuignaalden. doosje van 100 stuks kost paar euro bij de apotheek. Kun je weel even vooruit. Ook makkelijk voor bv reparaties

Ben even wezen shoppen bij de viszaak en de apotheek. Bij de viszaak heb ik sleeves gehaald: 50 stuks voor 4,99 euro. De binnendiameter is wat groter dan de injectienaald. De injectienaalden heb ik bij de apotheek gehaald. Eerst maar eens 5 stuks om te proberen. Binnendiameter 0,7 De draad is 0,25 mm, dus dat moet lukken. Ze zijn per stuk te koop en kosten 0,06 euro per stuk.
Ik ga het eerst met de injectienaalden proberen.
ImageUploadedByTapatalk1430905820.605819.jpg
ImageUploadedByTapatalk1430905828.669928.jpg
ImageUploadedByTapatalk1430905836.171054.jpg

Back