Van Scania R470 Highline naar Scania R490 Topline

Hallo modelbouwers

Ik heb voor een tijdje terug een Tamiya Scania r470 highline gekocht en heb ik even tegen aan zitten kijken. Dit was mijn eerste projectje. Nu ben ik eens veder gaan kijken en wil hem nu omtoveren naar een R490 Topline. Ik heb op marktplaats zitten speuren en daar kwam ok al snel nieuwe kappen tegen van een scania highline en die heb ik over genomen en komen deze dagen binnen.

Nu ben ik opzoek naar een topline dak maar vinden lukt me niet echt zou iemand mij daar mee kunnen helpen?

Het project komt dus op mijn oude highline te staan.

Ik zal hier dan ook mijn voderingen posten.

Op deze foto's is te zien wat het moet gaan worden.
6bda4042431aa319d59048f15c7d2efd.jpg

ebdfded5490e1232f0dab06c28b2b5db.jpg

Ook de trailer zal op latere tijd aan bod komen zodat ik de hele combi heb staan straks. En ik ben van plan om mt de combi dan eens een keer naar een rij-dag te gaan. ( dit zal dan ook voor het eerst zijn dat ik zelf mee zal rijden) maar dat is later pas. Eerst maar even wachten op de spullen en de oude cabine eraf halen.

Ik hoor graag waar ik een topline dak vandaan kan halen of mischien heeft iemand er nog 1 liggen die ik over kan nemen.

Laatst bewerkt door een moderator:
De cabine is binnen dus ik kan beginnen alles in de grond verf te zetten
f0d65704d583898ee116d69c9543d9d4.jpg

Het topline dak is besteld bij verkerk en ik zag daar ook de goede spiegels dus gelijk maar mee besteld hopelijk zijn deze ook snel binnen zodat ik die ook gelijk in de grondverf kan gaan zetten.

En de kleurcode van de wagen krijg ik morgen en ook de lettertypes van de namen op de truck.

Wat is het beste 1 keer grondverf of meerdere malen? Want ik weet nog dat het bij het vorige spuitwerk toch iets niet helemaal goed gegaan is.

Groetjes

Volgens moet je meerdere dunne laagjes doen met grond verf, en vervolgens de lak ook in dunne laagjes aanbrengen.

Dat is dus waar ik net ook ineens aan zat te denken modeltrucker93 alleen is de bestelling al gedaan maar ga hem nog even bij bestellen. Ik zat te kijken maar zit die gril bij de facelift erbij in?

Gegroet

Ja, de de grille zit bij de facelift set van Verkerk in. Zo te zien bouw jij een Streamline na. De juiste hoekschildjes zitten niet dan niet in de Verkerk facelift. Je krijgt nog de 'oude'schilden met 'luchthappers'.

Ik heb de facelift besteld en robin verkerk belde mij nog omdat ik 2 apparte bestellingen geplaats had of hij ze bij elkaar kon doen (toch netjes van hem) in plaats van 2 keer verzendkosten rekenen.

De oude schilden moet ik inderdaad even wat op vinden maar ook dat zal goed komen.

He Marker ik heb nu ook zitten denken hoe ik dat ga doen maar heb dus geen enkel idee hoe had jij dat zo in gedachten? Want de schilden ombouwen ziet er inderdaad stukken beter uit[emoji4] en dan die vering in de cabine daar ga ik ook eens over nadenken ook dat ziet er erg gaaf uit.

Mijn plan is als volgt:
Eerst maar eens 1 schild. Vinnetjes op cabine verwijderen. Plaatje van 0,5mm styreen tussen schild en cabine proberen. Past het, dan bepalen wat er weg moet. Ik verwacht eigenlijk dat hele luchthappers weg moet. Verwijderen van materiaal. Plaatje styreen achter schild plakken. Gat opvullen met kleine stukjes styreen. Zo dicht mogelijk plakken. Opening vrijlaten voor uitstekende deel onderaan. Dat deel maken en erop plakken. Gaten voor zover mogelijk vullen met lijm. Geheel plamuren en schuren.

Zoals je op de foto ziet bij deze zit er wel een lijntje in het schilt dat is wel een stukje detail dus helemaal vlak schuren is dan zonde ik ga wat proberen met het oude schild en proberen dit lijntje er wel in te verwerken misschien voor jou ook iets om dat stukje detail wel mee te pakken Marker[emoji108] bijna weekend dus bijna lekker hobbyen[emoji106]

0add5ec1cd3319bd954af5b4bd6af9b2.jpg

1512178605ebda44c93910daa450c5b9.jpg

Het lijntje had ik gezien. Hij loopt in lijn met de uitsparing in de grille.

Let trouwens even op: volgens mij passende de oude schilden niet bij de Verkerk grille. Zou je eerst eens moeten proberen.

Laatst bewerkt:
Dit houd ik is in de gaten.. Moet ook nog de streamline windschildjes maken!

Laatst bewerkt:
Na een lekker hobby middagje gehad te hebben heb ik alles in de grond verf gezet.

09ad4a4e8f7d03373c0ff73c944d8d56.jpg

606608df96dfa3948cb4e2382b018742.jpg

Ook ben ik bezig gegaan met staaren, denken, proberen en nog eens kijken en ga zo maar door met de schilden heb er nu 1 gedaan van een oude cabine en zo ligt hij er nu bij.

9a11650f34d87d66c810e17be7d5edaf.jpg

Hij is nog steeds niet klaar maar ben maar even gestopt. De ronding lukt wel aardig met een hoop vingerwerk.

Gegroetjes.

Mooi. met het spuitwerk zie je direct ook vooruitgang. In tegenstelling tot het hoekschild: eerst ploeteren en daarna pas resultaat.
Zelf ook bezig geweest. Nog geen echte vordering gemaakt. Mede om jouw topic niet te vervuilen plaats ik de foto's in mijn eigen topic.

Back