Van schets tot Canopy ??

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
A

Aaalie

Guest
Hoi hoi,

Hulp en tips zijn zéér welkom.
Gisteren besloten dat de standaard canopy van de Logo 10 easy eigenlijk oerlelijk is. Deze moet vervangen worden. De standaard Logo 10 canopy is netjes, echter de canopy van de Logo 10 3D... 8) , die is mooi.
Echter een vette 3D canopy, en dan gewoon een beetje rondtuffen :roll: ?

Omdat we modelbouwer zijn, eerst zelf aan het prutsen. Geinspireerd door de nieuwe dunwandige 2 liter coca-cola fles en een verfbrander. Beginnend met een schetsje:
Schets2.JPG

Om vervolgens tussen het zagen door maar een ruwbouw plug te fabriceren:
Plug%20ruw%202.JPG

Na het schuren is dit het resultaat van de plug:
Houten%20plug%20Logo%203.JPG

Toen moest de truk komen. De 2 liter fles werd opengezaagd, en over de plug geworsteld :? . Met behulp van de verfbrander zou het geheel redelijk omsloten moeten worden door het Poly Ethyleen, om een helder doorzichtig en taai/sterk kapje te worden, die netjes van binenuit gespoten zou kunnen worden.
Echter strak om de plug 8O ... in my dreams !

Nog even een foto om weer iets extra inspiratie op te doen:
Plug%20voor%20de%20Logo.JPG

Een aantal van jullie zijn ook wel eens vergelijkbaar aan het hobbyen geweest. Hoe krijg ik die PET fles netjes om de plug?

Alvast bedankt, groetjes Aldert

hahaha... ook met de motorzaag gemaakt? :worship:

Ik ben eens bezig geweest met vacuüm vormen van een gips model. Werkt op zich best goed als het model niet te ingewikkeld is:

afb2499.jpg

Orgineel

afb2500.jpg

Dichtplakken en gips er in

afb2112.jpg

De vacuüm vorm bak, zelfgemaakt van wat mdf

afb2113.jpg

Verhitten van het vivak plaat (soort polycarbonaat) in een raamwerk

afb2502.jpg

Swop, vivak plaat erover heen

afb2503.jpg

de 2 helftjes

afb2504.jpg

Uitknippen en passen

afb2565.jpg

Eindresultaat

Het totale verslag: Project verslag: Vacuüm vormen van een Airwolf fuselage

Volgens mij is het overigens voor jou makkelijker om de mal gewoon in te smeren mel loswas en er glasvezel over te lamineren.

m'n eerste gedachte zou zijn : bodem van de fles zagen. plug in de fles. bodem omgekeerd er weer in lijmen.
stofzuiger op de bovenzijde van de fles aansluiten met een mogelijkheid om "valse lucht " aan te zuigen, anders zou het wel eens te hard kunnen gaan. en warm maken die hap. :)
tis zomaar een gedachte en weet helemaal niet of het werkt.
maar ik vind het interesant om dit soort projeten te volgen

:D Thanx alvast voor de snelle reacties!

Het verbaasde me dat velen al zo ver zijn met het vacuum trekken en kunststof verwerken. Het was me eigenlijk iets te veel werk om zo'n bak te bouwen, echter de bestaande draadjes geven me wel de moed om een grote bak in elkaar te knutselen. Vooral groot, omdat het kapje uit één stuk moet worden 8) (zonder bluf is het leven suf).
Erg leuk trouwens... als je Vivak zoekt op Google, krijg je in de eerste pagina al de link van Satoer zijn Airwolfkapje hier op het modelbouwforum.

Nu op zoek naar een GROOOTTTEE Vivak plaat.

Groetjes van Aldert

Vraag mij toch af of het mogelijk is om het uit 1 stuk te halen. Mikado (en eigenlijk alle merken) leveren hun canopy's ook in 2 delen. En die dingen zijn met professionele machines gemaakt. Misschien dat ze voor 2 delen kiezen om materiaal te besparen maar ik vrees dat het technisch vrij moeilijk is het uit 1 deel te trekken.

Hobby inn heeft auto kap vorm machien staan?

[sprak iemand die koffiebekertje als canopy gebruikt ;)]

Aaalie zei:
(zonder bluf is het leven suf).

Je zelf quoten 8) . En ik ben helaas verpest door het ééndelige Logo 10 3D kapje (als het niet gaat lukken, dan koop ik die :wink: ).

Groetjes Aldert (die nu een mega stuk(en) vivak gaat kopen, en daarna een grote vacuumbak inelkaar knutselt).

Ben benieuwd! (maar ik vrees voor vouwen in het kunstof en een hele dunne punt :P )

Bedenk ook even een betere manier van verhitten van het vivak plaat Aldert. Zoals ik het boven het gas deed is geen goede manier, omdat de plaat niet overal gelijkmatig wordt verwarmt. De plaat gaat in het midden doorzakken en wordt nog heter (dichterbij het gas). Van boven verwarmen is de beste optie. Met een flink gourmet stel ging het bij mij het beste. Ik denk dat het gebruik van halogeen lampen ook goed zal werken. Of zo'n badkamer straal kacheltje.

Wat je je wel moet realiseren is dat het voordeliger is om gewoon kant en klare canopy's te kopen haha Voor mijn vacuüm vorm bak en toebehoren was ik 60-70 euro kwijt en heb er uiteindelijk maar 1 succesvolle canopy uit getrokken (Daarna had ik er geen zin meer in hahaha ;) )

Ach... je crasht veel, na een paar canopy's ermee getrokken te hebben haal je het er wel weer uit ;) :P :twisted: :hammer:

Waarom maak je van je plug geen mal om een epoxy kap in te maken?

Dit kan bijvoorbeeld heel heel simpel door hem in 2 stukken te zagen, deze laat je vacuum trekken (bij hobbyin bijvoorbeeld) en in deze "mal" maak je 2 halve epoxy kappen, welke je zo weer aanelkaar fabriekt met een matje.

Zo heb ik "vroeger" vaak wielkapjes/motorkappen gemaakt voor mijn modellen... ging prima. Handigheid met epoxy e.d. is wel vereist :wink:

Cheers,

Rich

Back